Trasig hårddisk

Hermelin

Trådstartare
Jag har en bärbar hårddisk där jag bla sparat en del foton. Nu har disken gått sönder och får ingen kontakt med datorn. Katastrof! Jag vill verkligen komma åt mina bilder.

Jag har letat lite efter en firma som kan fixa mitt problem. Men alla jag hittat är galet dyra. De tar som minst flera tusen kronor. Är det någon annan som haft samma problem och kan tipsa om ett bra företag?
 
Jag har en bärbar hårddisk där jag bla sparat en del foton. Nu har disken gått sönder och får ingen kontakt med datorn. Katastrof! Jag vill verkligen komma åt mina bilder.

Jag har letat lite efter en firma som kan fixa mitt problem. Men alla jag hittat är galet dyra. De tar som minst flera tusen kronor. Är det någon annan som haft samma problem och kan tipsa om ett bra företag?
Ja, jag har en bra rekommendation.
Tills dess, och framför allt om det är en mekanisk disk, gör inte upprepade egna försök.
Du får PM.
 
Vad hade du för felmeddelande? Eller felbild, om inget meddelande?

Om det inte är hårddisken som är kass, utan något annat hård- eller mjukvarufel som gör att du upplever disken som kass, så kan man i många fall accessa disken - i fullgott skick - från annan dator.
 
Här är hårddisken (SSD, det gröna kretskortet på den gröna skivan) från en laptop vars ”hårddisk hade döden dött, och som det fanns katastrofalt viktiga saker på!”

Efter demontering, och instoppande i adaptern (svart låda) samt anslutande till annan dator visade sig sedan den för alltid förlorade hårddisken som en jävligt stor USB-disk i den andra datorns filhanterare.

2D5926A8-97B3-4F4B-90D3-D26D52549330.jpeg
 
Monterad och klar. Färdig att ansluta till valfri USB-port. Har du bråttom, USB3.

Andra hårddiskar hanteras på liknande sätt. Vissa riktigt slimmade laptops kan dock ha sin SSD fast monterad på moderkortet, och då blir det något jobbigare.

61D791EA-FE67-4320-A296-47EE00B30E80.jpeg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 703
Senast: WBanna
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 544
Senast: lundsbo
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 159
Senast: DarkInNight
·
IT & mobiler Jag behöver tips och råd hur jag ska göra med min dator. För några dagar sedan "kraschade" min hårddisk. Jag kommer in på datorn men...
Svar
16
· Visningar
1 119
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp