Bukefalos 28 år!

"Trasig" hov

M

MicroMonster

Pållen går på bete och har i omgångar slitit av sig sina framskor. Nu får han gå utan vilket han klarar bra rent ömhetsmässigt. Men nu har han (fråga mig inte hur) lyckats bli av med en bit av utsidan på v framhov, som om han trampat på en vass sten precis i skåran som skalat av hovväggen. Han är inte varm, inte halt och det verkar inte göra ont. Tycker ni att man ska ta ut en hovis och verka och lägga på skor (som han med största sannolikhet kommer att trampa av sig)?
 
Sv: "Trasig" hov

MicroMonster skrev:
Pållen går på bete och har i omgångar slitit av sig sina framskor. Nu får han gå utan vilket han klarar bra rent ömhetsmässigt. Men nu har han (fråga mig inte hur) lyckats bli av med en bit av utsidan på v framhov, som om han trampat på en vass sten precis i skåran som skalat av hovväggen. Han är inte varm, inte halt och det verkar inte göra ont. Tycker ni att man ska ta ut en hovis och verka och lägga på skor (som han med största sannolikhet kommer att trampa av sig)?

Nej, jag tycker inte att du behöver lägga på skor när hästen går på bete bara för att hoven är lite trasig. Inte om den är oberörd. Se bara till att runda av den trasiga delen så att den inte går upp mer.

Sedan är det ett annat problem att hästen trampar av sig skorna. Men det var ju inte det som bekymrade dig. Förstod det som att din häst för tillfället inte behöver skor.

Hälsning Maja
 
Sv: "Trasig" hov

Tackar för svaret. Tar med mig en fil imorgon och jämnar till kanten försiktigt.
 
Sv: "Trasig" hov

Jag tycker med at du skall raspa till det 2-3-ggr per vecka för att hålla efter det.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanaljen har tidigare i sommar trampat av sig en sko och trasat sönder hovväggen. Han fick stå inne till att börja med då han hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 379
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 936
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 154
Senast: Marvin
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp