Trasig kyl/frys

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du inte var beredd på att det kostar extra att få varan på plats och funktionsduglig så förstår jag att det känns jobbigt att totalkostnaden blir högre än vad du tänkt dig. Icke desto mindre så har du lärt dig nu vad det kostar så att du kan räkna med det i totalkostnaden nästa gång du skaköpa vitvaror, och får denna gång bara acceptera det.
Precis så. Allt en behöver hjälp med handlar om tusenlappar; aldrig hundralappar. Den som vill komma billigare undan får göra jobbet själv. Sen finns alternativet att ta hjälp av någon icke-professionell; men då får en betala på annat sätt istället med gentjänster, fika, mat etc - och då kan en inte ha förväntningar på att resultatet ska vara perfekt utfört. Då krävs ödmjukhet och tacksamhet.

En gång har jag haft en hantverkare hos mig som vägrade ta betalt, för att det var så trevligt att vara hos mig. Då bjöd jag inte ens på kaffe. Men jag lyssnade - och det var vad hen behövde just då. I normalfallet vill dock alla som gör ett jobb åt en ha betalt eller iaf på något vis att det ska vara värt det.
 
Jo, det är det. I tråden har förklarats hur de som planerar arbetet måste räkna för att få jobbet att gå ihop. Personerna som utför det ska ha lön, sedan är det skatt, arbetsgivaravgift och mycket annat. I taxan måste även avskrivning av utrustningen, som bil och verktyg/pirra finnas. Dessutom tillkommer administration för att lägga ordern, planera rutten osv. Allt det där måste täckas i kostnaden för jobbet, annars går ju inte företaget runt.
En del av det du listar är redan inbakat i kylfrysens pris.
Utan frys - ingen glass.
Men du skulle ju låta bli glass och kakor p.g.a. vikten trodde jag.
Eller har du släppt det?

Nu när du är sjuk så kan du inte jobba på ditt sparmål. Det får du ta när du blir frisk igen.
Just nu får du nöja dig med att lösa dina problem dag för dag.
I dag så behöver du ett kylskåp.
En budgetvariant är att köpa ett litet, billigt kylskåp som du kan hantera själv.

När man är sjuk så måste man låta morgondagens problem vänta just till i morgon.
Alltså, frysen på den jag har fungerar. Det är bara kylen som lagt av.

Jag har redan ett litet kylskåp, men den räcker inte till. Det är den jag använder nu, plus jordkällaren förstås.
Då är det väl bättre att du låter bli glassen och kakorna och använder pengarna du sparar till ridlektioner i stället?
Jag skulle ändå inte ha råd med mer än en lektion i månaden och det får man ingen karriär för. Man kommer få börja om varje gång. Det är inte värt det. Och att stå emot suget efter sött är inte värt för bara en lektion i månaden.
Eller köp ett litet kylskåp till så har du två små?
Man får inte plats med kastruller med mat i ett litet kylskåp, så även om man har två små kylskåp så kompenserar det inte tillräckligt.
 
Jag skulle ändå inte ha råd med mer än en lektion i månaden och det får man ingen karriär för.

Man får inte plats med kastruller med mat i ett litet kylskåp, så även om man har två små kylskåp så kompenserar det inte tillräckligt.

Karriär? Satsar du på karriär inom ridning nu?! Det är verkligen allt eller inget …

Jag har fullhöjdskylskåp men skulle aldrig få för mig att sätta in en kastrull med mat där. Kan det inte vara rimligt att för ekonomins skull lägga maten i andra förvaringsalternativ (plastbyttor?) för att slippa en kostnad du säger att du inte har råd med?
 
En del av det du listar är redan inbakat i kylfrysens pris.

Alltså, frysen på den jag har fungerar. Det är bara kylen som lagt av.

Jag har redan ett litet kylskåp, men den räcker inte till. Det är den jag använder nu, plus jordkällaren förstås.

Jag skulle ändå inte ha råd med mer än en lektion i månaden och det får man ingen karriär för. Man kommer få börja om varje gång. Det är inte värt det. Och att stå emot suget efter sött är inte värt för bara en lektion i månaden.

Man får inte plats med kastruller med mat i ett litet kylskåp, så även om man har två små kylskåp så kompenserar det inte tillräckligt.
Okej.
Då vore nog det bästa att köpa ett enkelt kylskåp som du kan bära in själv.
Utan frysdel så är de ju betydligt mindre och lättare att hantera, samt billigare.
 
En del av det du listar är redan inbakat i kylfrysens pris.

Alltså, frysen på den jag har fungerar. Det är bara kylen som lagt av.

Jag har redan ett litet kylskåp, men den räcker inte till. Det är den jag använder nu, plus jordkällaren förstås.

Jag skulle ändå inte ha råd med mer än en lektion i månaden och det får man ingen karriär för. Man kommer få börja om varje gång. Det är inte värt det. Och att stå emot suget efter sött är inte värt för bara en lektion i månaden.

Man får inte plats med kastruller med mat i ett litet kylskåp, så även om man har två små kylskåp så kompenserar det inte tillräckligt.
Här.
Kylskåp, kostar som leveransen.
Det får du in själv och så väntar du till att även frysen går sönder på det gamla tills att du byter.
Den blir sedan ett bra extra kylskåp.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/kylskap/166635/logik-kylskap-lul48w20e
 
Kolla med flera leverantörer annars för det är olika priser

Elgiganten verkar ta 499 + 299
 

Bifogade filer

  • 704E7A6E-EB99-487B-9861-2C37595E69EB.jpeg
    704E7A6E-EB99-487B-9861-2C37595E69EB.jpeg
    123,9 KB · Visningar: 27
Karriär? Satsar du på karriär inom ridning nu?! Det är verkligen allt eller inget …

Jag har fullhöjdskylskåp men skulle aldrig få för mig att sätta in en kastrull med mat där. Kan det inte vara rimligt att för ekonomins skull lägga maten i andra förvaringsalternativ (plastbyttor?) för att slippa en kostnad du säger att du inte har råd med?
Ja, alltså, ska jag rida överhuvudtaget så vill jag utvecklas och tävla. Jag är ingen skogsmulleryttare. Kan jag inte utvecklas så känns det meningslöst att hålla på.
Här.
Kylskåp, kostar som leveransen.
Det får du in själv och så väntar du till att även frysen går sönder på det gamla tills att du byter.
Den blir sedan ett bra extra kylskåp.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/kylskap/166635/logik-kylskap-lul48w20e
Men var ska jag få plats med denna? Jag kan ju inte ställa den ovanpå den gamla frysen eftersom den sitter ihop med det trasiga kylskåpet och jag vill inte ha något kylskåp stående på någon annan golvyta. Det blir bara trångt att tråckla sig förbi.
 
Ja, alltså, ska jag rida överhuvudtaget så vill jag utvecklas och tävla. Jag är ingen skogsmulleryttare. Kan jag inte utvecklas så känns det meningslöst att hålla på.

Men var ska jag få plats med denna? Jag kan ju inte ställa den ovanpå den gamla frysen eftersom den sitter ihop med det trasiga kylskåpet och jag vill inte ha något kylskåp stående på någon annan golvyta. Det blir bara trångt att tråckla sig förbi.
Du har ju ett helt hus att ställa kylskåpet i.
Med din begränsade ekonomi så måste du acceptera att det inte alltid kan bli som du vill ha det just i dag.
Och så kommer det att vara så länge som du är sjuk.

Du behöver ett kylskåp för att förvara mat i.
Dessutom så skulle du ju minska på köksbordet, så det borde bli plats där.
Du är inte i ett läge där du kan bry dig om detaljer.
Det får du göra när du har blivit frisk.
I dag så skall du bara klara av tillvaron tills i morgon.
 
Ja, alltså, ska jag rida överhuvudtaget så vill jag utvecklas och tävla. Jag är ingen skogsmulleryttare. Kan jag inte utvecklas så känns det meningslöst att hålla på.
Extremt få som börjar satsa på karriär inom ridning kommer någonstans när de inte har egen häst, möjlighet till regelbunden träning för tränare och möjligheter till tävling/träningsläger regelbundet och jag skulle nog vilja påstå att det är i princip ohört när man börjar satsa när man redan är en bra bit in i medelåldern.

Utvecklas inom ridning kan man, utan att göra karriär som ryttare och framförallt om själva utvecklingen och ridningen är det som är vad som är roligt. Dvs när resan mot målet under tiden man "reser" är viktigare än målet i sig.
 
Extremt få som börjar satsa på karriär inom ridning kommer någonstans när de inte har egen häst, möjlighet till regelbunden träning för tränare och möjligheter till tävling/träningsläger regelbundet och jag
Det är få även med egen häst.
Jag har flera hästar men de har råkat ut för olika saker så jag har inte heller kommit någon vart på senaste tiden.
En dog och en annan lade sig med ryggen före i en betongring. De övriga är inte talangfulla nog.
 
Du har ju ett helt hus att ställa kylskåpet i.
Med din begränsade ekonomi så måste du acceptera att det inte alltid kan bli som du vill ha det just i dag.
Och så kommer det att vara så länge som du är sjuk.

Du behöver ett kylskåp för att förvara mat i.
Dessutom så skulle du ju minska på köksbordet, så det borde bli plats där.
Du är inte i ett läge där du kan bry dig om detaljer.
Det får du göra när du har blivit frisk.
I dag så skall du bara klara av tillvaron tills i morgon.
Jag hade kyl/frys. Men köpte ett frysskåp. Det fick stå i vardagsrummet. Hade ingen annan plats.
Grannarna är tre drängar i huset. Dom har en extra kyl i hallen.
 
Ja, alltså, ska jag rida överhuvudtaget så vill jag utvecklas och tävla. Jag är ingen skogsmulleryttare. Kan jag inte utvecklas så känns det meningslöst att hålla på.

Då behöver du nog köpa en egen häst och ha orken och drivkraften att lägga ner oerhört mycket tid på det dagliga och träning, kurser och tävling. Räkna också med att även en häst på tex. MSV nivå kostar åtminstone några 100- tusen Om du inte har tänkt utbilda den själv från grunden, men även då kostar den i inköp. Har du inte utrymme för att få ett kylskåp inburet för 1300 kr är det nog inte att tänka på alla omkostnader med att ha häst tänker jag?

Då återstår alternativet att träna och tävla någon annans häst. Få hästägare lånar så frikostigt ut sin häst på det sättet om medryttaren inte är exeptionellt duktig, talangfull samt driven. Jag har ingen aning alls om var du står i din ridkunskap ska tilläggas så det är bara att allmänt konstaterande. Men ställ frågan: "vad får hästägaren ut av vårt samarbete"?

Tror det är liksom lite essensen av allting. Du ställer krav på omgivningen, men du måste också fundera på vad kan du ge tillbaka? Tänk så oavsett vad det gäller. Du vill inte betala för andras tjänster, du vill träna och tävla någon annans häst. Det blir en obalans där. Kanske kan du balansera upp det genom att erbjuda någon annan något i gengäld? :)
 
Senast ändrad:
Då behöver du nog köpa en egen häst och ha orken och drivkraften att lägga ner oerhört mycket tid på det dagliga och träning, kurser och tävling. Räkna också med att även en häst på tex. MSV nivå kostar åtminstone några 100- tusen Om du inte har tänkt utbilda den själv från grunden, men även då kostar den i inköp. Har du inte utrymme för att få ett kylskåp inburet för 1300 kr är det nog inte att tänka på alla omkostnader med att ha häst tänker jag?

Då återstår alternativet att träna och tävla någon annans häst. Få hästägare lånar så frikostigt ut sin häst på det sättet om medryttaren inte är exeptionellt duktig, talangfull samt driven. Jag har ingen aning alls om var du står i din ridkunskap ska tilläggas så det är bara att allmänt konstaterande. Men ställ frågan: "vad får hästägaren ut av vårt samarbete"?

Tror det är liksom lite essensen av allting. Du ställer krav på omgivningen, men du måste också fundera på vad kan du ge tillbaka? Tänk så oavsett vad det gäller. Du vill inte betala för andras tjänster, du vill träna och tävla någon annans häst. Det blir en obalans där. Kanske kan du balansera upp det genom att erbjuda någon annan något i gengäld? :)
Jag har lånat ut talangfulla hästar mot hjälp i stallet.
På den tiden som jag hade flera av dem.
Sedan så sålde jag två och de andra gick det på tok med.
Medryttarna betalade i svett.
 
Extremt få som börjar satsa på karriär inom ridning kommer någonstans när de inte har egen häst, möjlighet till regelbunden träning för tränare och möjligheter till tävling/träningsläger regelbundet och jag skulle nog vilja påstå att det är i princip ohört när man börjar satsa när man redan är en bra bit in i medelåldern.

Utvecklas inom ridning kan man, utan att göra karriär som ryttare och framförallt om själva utvecklingen och ridningen är det som är vad som är roligt. Dvs när resan mot målet under tiden man "reser" är viktigare än målet i sig.
Det är bl.a. därför jag har gett upp.
Varför har du kastruller stående i kylskåpet? Lägg över maten som blir över i ngt annat.
För att det är lättast.
 
Tråden känns ganska färdig, framförallt när den nu börjar handla om andra saker.

Jag kan tycka det finns nog med förslag, nu är det dags att fatta beslut.

Personligen tycker jag Wille skall betala för att få allt gjort, men kanske kolla om det finns någon annan firma där servicen eller ett kylskåp är lite billigare för att komma undan med samma pris som bara kylskåpet kostade på nuvarande ställe, som någon i tråden redan föreslagit, om inte det finns får man ta den högre kostnaden.

(Själv händer det att jag ställer in kastruller och ugnsformar i kylskåpet för att spara arbete och disk.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
538
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in...
Svar
7
· Visningar
644
Senast: tanten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 990
Senast: Ramona
·
Hemmet Avfrostade frysen i morse. Nu när jag ska sätta igång den igen har jag ingen aning om vilken siffra jag ska ställa in på kylen...
Svar
6
· Visningar
360
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp