Trasig kyl/frys

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Min kyl är trasig. Finns det något jag bör kolla innan jag shoppar en ny? Kanske kan jag laga den?
 
Ok, då är det i så fall antagligen bäst att köpa en ny bara.

Kylskåpet har blivit varmt.

Husets säkringar är kontrollerade och frysen fungerar.
Vill du komma billigt undan är kyl-frys något som ofta skänks bort. Fast det är klart att nu i denna värmen vill man ha en fungerande kyl direkt så kanske inte så lätt att hitta en som skänks bort på en gång.
 
Senast ändrad:
Vill du komma billigt undan är kyl-frys något som ofta skänks bort. Fast det är klart att nu i denna värmen vill man ha en fungerande kyl direkt så kanske inte så lätt att hitta en som skänks bort.
Och så ska man ha tur att den får plats. Hos mig verkar djupet på platsen där den ska stå, vara en begränsande faktor.
 
Ok, då är det i så fall antagligen bäst att köpa en ny bara.

Kylskåpet har blivit varmt.

Husets säkringar är kontrollerade och frysen fungerar.

Jag gissar att ena kompressorn pajat, på äldre kyl-frys fanns det två kompressorer. Jag råkade ut för samma sak med min gamla och jag slängde ut den (frysen funkade så den fick stå kvar som extrafrys tills jag köpte en till box).

Aldrig att jag hade krånglat med att försöka laga. Bättre att köpa en ny med garanti.
 
I min kyl (också halvskåp med kyl/frys) pajjade termostaten vid ett tillfälle. Halva kylen varm, längst ner frös saker istället.. Hyresvärden tog dit en elektriker som tittade och bytte en liten manick som satt i skåpet, tog fem minuter max. Sen funkade det.

(Senare pajade frysen, och då byttes skåpet ut. Men det hade stått där rätt länge också, och det gick nog ett par år emellan iaf.)
 
Vi fick ett kylskåp som skulle bytas ut. Det höll i 20 år till. Så kolla runt lite på de lokala säljsidorna (FB och kanske lokaltidningen) så kan du nog hitta ett.
Kommer kylskåpet vara i vägen om det blir lite för djupt? I annat fall kanske det inte gör så mycket om det sticker ut lite mer än det gamla 🙂
 
Ja kolla begagnat! Jag sålde själv kyl och frys som var två år gammal till en bråkdel av nypriset pga vi bytte ut hela köket. Har sett mycket sånt i säljgrupper.
 
Vad är åsikterna om automatisk avfrostning?

Funkar i allmänhet skit (speciellt när det gått ett tag). Ingifte morbror vitvaruelektrikern håller med. Dock fungerar det bättre på kylar än frysar. Jag har personligen varit med om att två frysskåp krånglar pga den samt att frysdelen på min nuvarande kyl-frys krånglar med autoavfrostningen (som i att den fungerar inte alls och sätter igen med is på nolltid).

Inget jag skulle betala extra för iaf.
 
Funkar i allmänhet skit (speciellt när det gått ett tag). Ingifte morbror vitvaruelektrikern håller med. Dock fungerar det bättre på kylar än frysar. Jag har personligen varit med om att två frysskåp krånglar pga den samt att frysdelen på min nuvarande kyl-frys krånglar med autoavfrostningen (som i att den fungerar inte alls och sätter igen med is på nolltid).

Inget jag skulle betala extra för iaf.
Jag skulle nog inte heller betala extra för det, men supporten tipsade om en kylfrys som det är ordentlig rabatt på just nu som har den funktionen. Den blir därmed billigare än den jag tänkte köpa.

Men jag har också noterat att den med mer lull-lull har sämre energiklass och mindre frys.

Jag hatar att behöva välja.
 
Jag skulle nog inte heller betala extra för det, men supporten tipsade om en kylfrys som det är ordentlig rabatt på just nu som har den funktionen. Den blir därmed billigare än den jag tänkte köpa.

Men jag har också noterat att den med mer lull-lull har sämre energiklass och mindre frys.

Jag hatar att behöva välja.
Jag har inte haft automatisk avfrostning och har inte saknat funktionen hittills. Avfrostning av frysen sker på vintern när man kan lägga ut den frysta maten utomhus i några timmar. Kylen har jag aldrig avfrostat ever. Visste inte ens att det skulle vara något man behöver göra O_o

Jag skulle fokusera på utrymmet i kylen/frysen och energiklassen före lull-lullet. Så jag är helt inne på din bana där :)
 
Överlag väljer jag bort lull-lull så mycket som möjligt. Lull-lull går bara sönder, är min erfarenhet.
Samma här men både min kyl och min frys i köket är ändå självavfrostande. De har funkat finfint i de 6-7 år vi haft dem. Det var en feature jag inte kunde välja bort då det viktigaste kravet på skåpen var rostfritt. De båda boxarna i källaren är inte självavfrostande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
256
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
554
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in...
Svar
7
· Visningar
680
Senast: tanten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 134
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp