Trasiga hovar, sko eller ej...

Elin_Nellie

Trådstartare
Hovis skodde hästen idag och då han dragit av sig skorna så tyckte hon att han skulle gå barfota bak. Men då tänkter ju jag att borde inte det slita mer utan? Han går att få på sko igen, och jag är oroliga att han ska börja ömma. Han tränas och tävlas i hoppning och jag tänker att ett par redan ”trasiga” hova lär ta mer stryk. Behöver hjälp, åsikter osv...🤯
 
Min hovis är alltid väldigt snabb med att komma och slå på tappskor just för att inte hovarna ska trasas sönder.

Låter som en lat hovis.
 
Både ja och nej.
Om hoven trasat sönder men det går att få på sko är risken större att tappa en sko igen och gå sönder ännu mer, då kan det vara det bästa att låta hoven vila från att slå i mer sömmar (beroende på hur trasig hoven är).
Funkar även att platsa hoven och på så sätt laga hoven, där finns dock alltid en risk för att råka få in en bakterie mellan plast och hov. Sedan kan man ju fråga sig hur dessa plaster påverkar hälsa och miljö.
Efteråt avgöra vad som är mest lämplig beroende på häst.

Om hoven blivit verkad av en kunnig hovslagare ser jag risken som ytterst minimal att hoven skulle gå sönder mer men finns ju hästar med externt dåliga hovar.
 
Hovis skodde hästen idag och då han dragit av sig skorna så tyckte hon att han skulle gå barfota bak. Men då tänkter ju jag att borde inte det slita mer utan? Han går att få på sko igen, och jag är oroliga att han ska börja ömma. Han tränas och tävlas i hoppning och jag tänker att ett par redan ”trasiga” hova lär ta mer stryk. Behöver hjälp, åsikter osv...🤯

För mig låter det som mer finns ang motivering att hästen ska gå barfota bak än att den just nu haft tappsko bak.
Om hovslagaren rekommenderar det så bör du fråga hur och varför och utifrån det ifrågasätta om det är rimligt/lämpligt utifrån din häst.

Att fråga här blir nog inte så produktivt jmf med att fråga hovslagaren .
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp