Trasiga hovar

elise88

Trådstartare
Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag hoppas helt enkelt att jag kan bli lite klokare om jag skriver en egen tråd;)

Min häst har fått hovar som rasar sönder. Enligt hovis är det skorna som är för tjocka vilket gör att hoven får dålig kontakt med marken och hovarna blir torra. Men nu har det varit geggigt som sjutton o hästarna står i lera hela dagarna, det är väl blött? Eller är lera uttorkande? Hovis fick nästan inte på skorna igen efter tappsko då dom var så torra så det gick inte att göra nya hål för sömmen. Men hovarna växer bra, 1 cm på 5 veckor, så tillväxten är det inget fel på...

Men det jag funderar över är vad jag kan göra! Har blivit tipsad om Matolja, men sen har jag läst att det inte är bra med vegetabilisk olja, utan att det ska vara animalisk.... Samtidigt som min hovis säger att ingenting man lägger utanpå hovarna hjälper, så vad finns det för något man kan ge i maten?

Det är liksom fel tid på året att gå barfota nu eftersom det är så himla isigt och halt ute.... Brodden behövs!

Någon som har erfarenhet och provat något bra kosttillskott??

#Förvirrad#
 
Sv: Trasiga hovar

hovlera i hoven rejält med fisklevertran utanpå, hov fett runt kronranden och en ordentlig koll av vad för mineraler hästen får i sig. + bra skor såklart.
fick i alla fall ordning på mina hästs fossingar :p, hon sparkade av sig skorna var 4 vecka och hovarna växte långsamt och hade sprickor i sig. en sommar med extra mineraler(utan att det blev överdos av ngt), och hovlera + fett efter varje ridtur gjorde susen.
enda skorna hon kan ha bak är också natural balance med sidokappor, allt annat sparkas av. har nb utan kappor fram.

biotin ska tydligen fungera men det har jag inte märkt av.
 
Sv: Trasiga hovar

Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag hoppas helt enkelt att jag kan bli lite klokare om jag skriver en egen tråd;)

Min häst har fått hovar som rasar sönder. Enligt hovis är det skorna som är för tjocka vilket gör att hoven får dålig kontakt med marken och hovarna blir torra. Men nu har det varit geggigt som sjutton o hästarna står i lera hela dagarna, det är väl blött? Eller är lera uttorkande? Hovis fick nästan inte på skorna igen efter tappsko då dom var så torra så det gick inte att göra nya hål för sömmen. Men hovarna växer bra, 1 cm på 5 veckor, så tillväxten är det inget fel på...

Men det jag funderar över är vad jag kan göra! Har blivit tipsad om Matolja, men sen har jag läst att det inte är bra med vegetabilisk olja, utan att det ska vara animalisk.... Samtidigt som min hovis säger att ingenting man lägger utanpå hovarna hjälper, så vad finns det för något man kan ge i maten?

Det är liksom fel tid på året att gå barfota nu eftersom det är så himla isigt och halt ute.... Brodden behövs!

Någon som har erfarenhet och provat något bra kosttillskott??

#Förvirrad#


Om det inte redan görs så spola av hovarna innan hästen går in i boxen på kvällen. För om hästen står med lera på hovarna hela natten så drar leran ur fukten ur hoven när den torkar.

Min hästs hovar torkade sönder i somras för att det var så torrt ute. Vi satte på honom galoppskor som är tunna och lätta för att belasta honom så lite som möjligt.

Och sen finns det massa saker som ska vara bra för hovarna, men jag tycker alla säger olika om vad som funkar, så du får helt enkelt testa.

Jag vet inte om olja gör nytta, men jag smörjade min häst hovar med hovolja varje gång jag var där men minst 1 gång om daagen. Plus att jag gjorde hovinpackning med vanlig rapsolja(dränkte bomull i olja och slog in hela hoven i det och sen wettrap-linda utanpå, så det såg ut som att han stog med gips oå hovarna :p ) vet inte om det hjälpte, men det lättade mitt samvete lite.. :)
 
Sv: Trasiga hovar

Min ena häst har också dålig hovkvalitet, eller iaf sämre än den andra och hon har fått två tappskor nu bara från senaste skoning..
Om jag jämför hennes hovar med min andra hästs hovar så är dennes mycket sprödare. Anledningen till den försämrade hovkvaliteten nu är den torra sommaren.. (för mina iaf) vi hade endast 3 ordentliga regndagar i sommar så det har varit så extremt torrt!
Hovis säger att det är många runtikring som fått sämre hovkvalitet iår.. Trist!
Jag blev iaf tipsad om att köpa corncrescine salva att smörja in kronranden med. Den ska tydligen vara jättebra för att främja tillväxten av nytt horn av bra kvalitet och även laga sprickor. Testa! Jag började häromdagen så kan ju inte ge dig något resultat än men det kan ju vara värt för dig att försöka då jag hört många andra som fått väldigt goda resultat!
Sen smörja in själva hoven med rapsolja..
 
Sv: Trasiga hovar

Spola av leran som torkar ut hoven när den torkar.

smörj med fett. det bevarar fukten. Det som nu växer ut blir då ej heller lika sprött- det som kommer att sömmas i till sommaren.
 
Sv: Trasiga hovar

Hovis säger att det är många runtikring som fått sämre hovkvalitet iår.. Trist!
Jag blev iaf tipsad om att köpa corncrescine salva att smörja in kronranden med. Den ska tydligen vara jättebra för att främja tillväxten av nytt horn av bra kvalitet och även laga sprickor. Testa! Jag började häromdagen så kan ju inte ge dig något resultat än men det kan ju vara värt för dig att försöka då jag hört många andra som fått väldigt goda resultat!
Sen smörja in själva hoven med rapsolja..

Har suttit o läst lite om det nu o det verkar värt att prova! :) Men vart kan man köpa det?! Är det bara internetbutiker? Kollade på pricerunner o det finns ju en del olika sorter av den produkten, vilken är det du använder?
 
Sv: Trasiga hovar

hos lantmännen, granngården, bolist finns lite överallt tycker jag. de flesta ridsports butiker har det. torsklevertran/ fodertran heter det.

mineraler har jag bara krafts miner blå, men plussar på lite extra i perioder som t ex sommar, och innan pälssättning. så det finns att ta av då.

biotin ska annars vara bra för hovar, men som sagt så tycker jag inte att det blir ngn nämnvärd skillnad.
 
Sv: Trasiga hovar

Spola av leran som torkar ut hoven när den torkar.

smörj med fett. det bevarar fukten. Det som nu växer ut blir då ej heller lika sprött- det som kommer att sömmas i till sommaren.

Vet du om olja också kan bevara fukten eller är det fett som gör det? Vanligt hov fett alltså typ från hööks?
 
Sv: Trasiga hovar

Kevin Bacons hovfett är bra vid torra hovar. Anledningen till att hovarna spricker är att när det är blött ute så suger hovarna upp vatten och expanderar för att sedan när dom torkar krympa igen, det gör att sömhålen spricker upp. Hovarna blir utarmade så att säga. Hovfettet hindrar hoven från att suga åt sig vatten och expandera samt att det blir en skyddande barriär som hindrar hoven från att släppa ifrån sig sin egen fukt. Olja är inte riktigt lika bra då det är lite för flyktigt.
 
Sv: Trasiga hovar

Samtidigt som min hovis säger att ingenting man lägger utanpå hovarna hjälper,

Din hovis har rätt när han säger att ingenting man lägger utanpå hovarna hjälper. Risken är istället att man förstör hovarna om man smörjer dom med allt möjligt skit. Hovväggen skyddas av ett naturligt lager av fett och vaxer. Detta lager fungerar som en fuktbarriär. Det skyddar hoven från utifrån kommande fukt och hindrar samtidigt inre fukt i hoven att tränga ut. På så sätt håller hoven en jämn fukthalt och undviker stora fuktvariationer som skapar spänningar i hoven som kan göra att hovspricker uppkommer.

Det som hjälper är en balanserad foderstat samt en korrekt verkning av hoven.
 
Sv: Trasiga hovar

Fast hästarna egna skydd funkar ju uppenbarligen inte så bra i år när det vart sån extrem torka som det varit, det är många hästar med annars väldigt fina hovar som fått betydligt sämre kvalité nu efter denna sommaren/början av hösten..
 
Sv: Trasiga hovar

Vi använder Kawell hovpasta på och under hovarna - det är suveränt bra :) Dödar/motverkar svamp, bakterier, röta mm. Dessutom blir hovarna starkare och återfettade.

Så dom som påstår att det inte hjälper med något man smörjer på hovarna kan inte ha provat Kawell hovpasta :D
 
Sv: Trasiga hovar

Med all respekt för din kunskap annars, men...

Hästars hovar är inte skapta för att stå dagarna i ända i bajsvälling,på nätterna i spån eller på sommaren i gassande sol.

Ej heller att vara skodda, men nu använder vi ju dem o ändrar deras livsvilkor- som de själva knappast skulle välja.
Min hovis säger -smörj!

jag är noga med att smörja efter skoning så de gamla sömhålen drar ihop sig.

Smörjer mest hästarnas fötter när jag själv behöver smörja händer o läppar- vid kyla.
 
Sv: Trasiga hovar

Fast hästarna egna skydd funkar ju uppenbarligen inte så bra i år när det vart sån extrem torka som det varit, det är många hästar med annars väldigt fina hovar som fått betydligt sämre kvalité nu efter denna sommaren/början av hösten..

Fast det är lite samma sak.
Torka = Dålig mat = dåliga hovar.
 
Sv: Trasiga hovar

Min häst hade extremt dåliga hovar och hon var tvungen att vara skodd även i perioder jag inte red.
Efter att ha gett henne tillskott i ca ett år har hovarna fått riktigt bra kvalitet. De trasas inte sönder längre och hon behöver inte ens skor längre trots att hon rids för fullt. Ska kolla upp vad preparaten heter tills imorgon.
 
Sv: Trasiga hovar

Cornucrescine finns på många hästbutiker. Jag använder "Daily Hoof Dressing" och masserar in den i kronranden som Capable Case skrev. Min hovis ser skillnad på det nya som växer ut.
cornucrescine-hoof-dressing-lg.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 685
Senast: skiesabove
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 503
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp