Trasiga hovar

Bukefalos 30 år!

Fresne

Trådstartare
Har ett halvblodssto som har haft i +5år. Hon har alltid haft mindre sprickor i alla fyra.

Flyttade och bytte hovslagare och då har allt gått åt skogen.
Han verkade henne väldigt försiktigt, hon hade nästan lika långa hovar när han lämnande. Sprickorna raspade han bara ett streck på vart dom slutade så att nästa gång se om de blivit större eller mindre. Vid den här tiden va sprickorna ca 3cm höga och 1cm öppen som mest.

Hade denna hovslagaren i ungefär ett halvår innan jag bytte igen.
Den nya hovslagaren reagerar direkt när han ser sprickorna och börjar öppna upp dom.
Helt svart va det bakom hov väggen av illaluktande bakterier.

Har nu haft denna hovslagaren i 4perioder men varje gång behöver han skära bort mängder igen. Jag har fått till mig att borsta med stålborste och använda jodopax vilket jag gör dagligen, men ingen förbättring sker.

Tidigare när hon haft sprickor har vi kunnat sko henne och hovarna har blivit både starka och hela igen.

Just nu står hon med hovar som saknar 1/3 av sin hovägg och hov väggar som separerar från sulan

Börjar bli rädd för att de värsta tänkbara snart är kommet om detta inte tar en rejäl vändning snart.

Hur har ni behandlat mot bakterierna? Vad ger ni för tillskott till hovar som tappar sin styrka från halva hoven och neråt?
Hovarna växer bra men tappar kvaliten på vägen

Hur ser hästens omgivning ut?
Hage, box, strö osv ?
Foder, tillskott och maghälsa påverkar också hoven, hur ser det ut med det?
Gräs hage med delvis hårdgjord yta och vindskydd
Box på nätterna med torr kutterspån
Hon får krafft grov protein och krafft lucern
Chevinal plus, kalcium, biotin, selen, rapsolja och B vitamin

Har ett halvblodssto som har haft i +5år. Hon har alltid haft mindre sprickor i alla fyra.

Han verkade henne väldigt försiktigt, hon hade nästan lika långa hovar när han lämnande. Sprickorna raspade han bara ett streck på vart dom slutade så att nästa gång se om de blivit större eller mindre. Vid den här tiden va sprickorna ca 3cm höga och 1cm öppen som mest.

Den nya hovslagaren reagerar direkt när han ser sprickorna och börjar öppna upp dom.

Har nu haft denna hovslagaren i 4perioder men varje gång behöver han skära bort mängder igen. Jag har fått till mig att borsta med stålborste och använda jodopax vilket jag gör dagligen, men ingen förbättring sker.

Tidigare när hon haft sprickor har vi kunnat sko henne och hovarna har blivit både starka och hela igen.

Just nu står hon med hovar som saknar 1/3 av sin hovägg och hov väggar som separerar från sulan

Börjar bli rädd för att de värsta tänkbara snart är kommet om detta inte tar en rejäl vändning snart.

Hur har ni behandlat mot bakterierna? Vad ger ni för tillskott till hovar som tappar sin styrka från halva hoven och neråt?
Jag tycker du ska sluta med jodopax då det dödar både de dåliga och de bra bakterierna vilket påverkar tillväxten negativt. Jag använder produkter från Viahov det är också bra information på deras hemsida.

Vidare är en balanserad foderstat A och O till friska hovar med mickro och mackromineraler i balans. Har du inte kunskapen finns det idag företag som erbjuder hjälp. Mycket rörelse är också viktigt för friska hovar, gärna på olika underlag. En geggig mjuk hage är inte tillräckligt.

Jag hade försökt att kratsa hästens hovar vid insläpp, borstat ordentligt och sedan behandla med Sanogene eller Solecleans och smeta på Artimud på hela hoven. Finns det glipor måste dessa borstas rena och där knör du in Hoofstuff för att hindra att bakterier sprider sig längre upp i hoven. Det går att vända den negativa spiralen men det krävs en arbetsinsats från dig och uthålligheten.

Låter som en infektion, bärrandröta? Isåfall måste du få bort rötan innan det kan växa ner frisk hovvägg. Ovan finns tips på det. Jag har fått bra resultat på bärrandsröta med tjära, spray som hamnar överallt, men specialprodukterna är förmodligen mer effektiva och lämpliga när hästen står på box. Att bara få ner hovväggen tillräckligt för att sätta på en sko lär knappast få ordning på rötan, även om hästen kanske skulle bli tillfälligt hältfri.

Har du bild på hovarna?

En sak till, att hovväggarna separerar är ofta en följd av att hästen ätit för mycket, blivit tjock och är känslig för socker. Så se över foderstat gällande socker och om hästen är överviktig så behöver den bantas.

Nånstans här finns en hel lång tråd som bara handlar om hovar. Stora tråden om hovar eller nåt sånt heter den.

Det var ju jag som startade den så letade upp den: https://www.bukefalos.se/threads/den-stora-traden-om-hovar.1535524/ Här finns nog många tips @Fresne!

Men generellt så låter det ju som bärrandröta och hålväggar? Har hovis sagt det?

Så länge hästen inte har ärr i tillväxtzonerna i kronranden det inte normalt att hästen har sprickor. Kortare intervall om hästen har någon form av fast beslag, verkning så ofta det är möjligt om hästen är barfota (låt hovis lära dig hålla efter med rasp minst varje vecka), hovbad med produkter som inte dödar goda bakterier eller motsvarande rengöring minst varje vecka, daglig (i ditt fall kvällstid pga box och spån) noggrann rengöring med stålborste, något att peta med och milda produkter samt avsluta med någon form av lera som tipsat ovan och se över maten!! Utöver det se till att hästen är bekväm och ju mer bekväm rörelse desto bättre.

Det låter på dig som att hovarna varit för långa och/eller obalanserade större delen av din tid. Lägger du till obalanserad/bristfällig foderstat så att lameller redan är försvagade eller kanske till och med hovväggarna utflutna så orkar inte hoven hålla ihop. Då kryper röta lät upp så som du beskriver. Min häst kan inte gå skodd av dem anledningen, tror jag delat en hel del av hans problem i tråden jag länkar ovan!

Men det finns absolut hopp, superviktigt att belastningen på hovväggen rättas till direkt så att den slutar dra i lamellerna och rötan kan fortsätta uppåt i samma takt som hoven växer ner. Är hästen öm behöver den skyddas så den kan rör sig bekvämt. Maten rättas till och hålla rent så att starkt ansluten hovvägg kan växa ut de svaga områdena och med det röta och sprickor.

Med så mycket hovvägg som saknas är det bra plasta om möjligt. Eftersom sprickorna inte är genomgående så behövs knappast någon brygga för att stabilisera hovkapseln men bra hålla uppsikt att inte sprickorna blir högre än vad de är nu.
En grej man kan göra för att minska risken är att raspa vågrätt där sprickan slutar.
Jodopax är ganska förlegat och framförallt daglig användning.
Viktiga är att få bort allt tjafs, bakterier för dessa sprider sig.
Är hästen skodd eller barfota?

Liknande trådar

• Tungt och jobbigt
  • Trasig hov
  • Min resa med posetiv förstärkning
  • Plötsligt dåliga hovar, åtgärdar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur