Bukefalos 28 år!

trasiga klor

Milosari

Trådstartare
nu har en av min stackars hunds klor pajat totalt, hela ovansidan på klon "saknas" och det går en djup spricka långt upp i klon. så vi får åka till vet i morgon och bränna pengar. ngn som vet vad dom kan göra? plockar dom bort hela klon?
 
första gången min hund bröt av klon så åkte jag till kliniken med henne, dom var tvugna att söva för att plocka bort klon...kostade drygt 1000 kr :crazy:...och detta var när hon var 2 år....nu blir hon 13..
sen har det faktiskt hänt nån mer gång, men då har det fått läka själv...oftast går det bra(det har gått bra iallafall varje gång för oss)sen beror det väl lite på HUR det ser ut...
 
min hund slog i klon... men det var på en lördag... så vi väntade med att åka till veterinären tills på måndag.. och då sa veterinären att han inte behövde ta bort den för att den hade läkt fast igen... då blev jag lättad... för det var en redig smäll han fick... och nu har han rävskabb istället *suck*
 
ok, då kanske jag ska vänta några dagar och se vad som händer. han är ju inte halt och han skuttar runt som vanligt.
 
Våran hund gick i flera veckor och hade ont i tassen.
Efter ett tag upptäckte vi att klon hade delat sig på mitten ända in till "pulpan".
Vi åkte till veterinären och fick tabletter som vi ska ge hunden ett tag för att stärka klona eller nått.
Dom börjar ju bli trasiga på fler ställen.
Den där klon får ramla bort av sig själv.
 
vadå för tabletter? jag fick rådet av min vet (han vaccinerades för en vecka sedan) att börja ge honom b-vitaminer och ev biotin för hundar.
 
Min lilla gris bryter klor rätt ofta, ibland har vi tur och det läker av sig själv, ibland har veterinären fått dra hela klon. Det tar ju en stund att bildas en ny klo runtomkring pulpan, så det är mycket bandage inblandat om den måste dras.
Jag brukar kolla om det ser ut att finnas en chans till självläkning och ev. klippa bort trasiga delar. Så länge hon inte haltar, och det inte luktar illa brukar jag vänta med veterinär.
 
Om klon är skadad in till tassen, alltså hela klon, måste den bort. Annars kan det bli tumörbildning i tån. Detta är som ni förstår, inte så hälsosamt.
En veterinär söver hunden, tar bort klon och sen tar det nån månad eller ett par innan klon har vuxit ut helt.
Vet en hund som varit hos "fel" veterinär och fick tumör, det blev amputation det!
 
Jag håller med dig. Har själv en apa med vingar som fastnar med sina sporrar till som tätt i allt möjligt oavsett hur korta klorna är. Många veterinärturer alltså! Jag har frågat min veterinär om jag kan avvakta när klokapselbrott sker och hon har sagt att det ska man ABSOLUT inte göra. Infektionsrisk, samt att det finns risk att den nya klobildningen går fel (som jag har fattat det kommer ny klovävnad omlott med gammal dito vilket kan orsaka stora besvär för hunden). Det där med tumör har jag inte hört, men det låter faktiskt inte otroligt (infektion plus nybildade celler resulterar kanske i felaktig cellbildning (spekulerar)?).
 
uppdatering: hunden är fortfarande ohalt och ömmar inte vid beröring. märker jag att det börjar bli det minsta irriterat åker jag givetvis in till vet.
 
Jag brukar faktiskt inte gör mykcet alls om någon av mina bryter en klo. Ofta bryter de rätt av och då är det bara att finputsa kanterna och vänta på att den ska läka. Det brukar gå rätt fort och hundarna ömmar sällan.
Har hunden brutit klon långt upp eller fått sprickor så bör man åka till veterinären och då plockar dom bort klon.
 
jag var hos vet för en vecka sedan och hon sa bara att jag skulle hålla koll så att det inte blev infekterat. sprickan gick lika långt upp då som den gör nu, bara det att en bit av den har lossnat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
417
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 785
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 932
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp