Werewolflaird

Trådstartare
Min lilla honkatt blev sterilicerad för en dryg vecka sen och vi fick då stränga order att tratten skulle sitta på i 14 dagar.
Jag har haft flera katter genom åren och det har alltid varit 7 till 10 dagar så jag undrar varför det är annorlunda denna gång, frågade vetten men hon sa bara att hon inte får slicka sig tidigare.
Den enda skiljnaden från tidigare är att jag inte ser några stygn.
Vad tror ni är det beror på?
Hoppas tratten går att ta av snart då hon är ordentligt störd av den och body inte funkar alls:(
Så här såg såret ut efter 7 dagar.
IMG_20200224_070840.jpg
 
Det ser ju jättefint ut! Jag hade tagit av kragen
(hon är inte steriliserad utan kastrerad ;) )
Hur vet du att det inte är steriliserad som hon är;)
Jag är så betydande ålder att det är svårt att lära om och när var ung så kastrerade man hankatter och steriliserade honor👩‍🦳
 
Hur vet du att det inte är steriliserad som hon är;)
Jag är så betydande ålder att det är svårt att lära om och när var ung så kastrerade man hankatter och steriliserade honor👩‍🦳
Jag skulle gissa att det är en felsägning som fanns då och som fortfarande lever kvar.
Sterilisering innebär i princip att man klipper av äggledare, med alla övriga funktioner bibehållna. Det man vill åt när man kastrerar honor är oftast att de ska sluta löpa och då krävs det kastrering, dvs att hela paketet tas bort.
 
OT. Jag undrar om honkatter egentligen någonsin faktiskt steriliserats?
Nej det har dom inte. Honkatter har alltid kastrerats men folk har sagt fel (och gör det fortfarande ibland).

Som allmän info till intresserade: Vid en kastrering tar man antingen bort bara äggstockarna eller alltihopa dvs äggstockar, äggledare och livmoder. Sistnämnda är vanligast på katt men på hundar som titthålskastreras, vilket blir allt vanligare, har man bara tagit bort äggstocken och de har alltså kvar livmodern. Ändock heter det kastrering eftersom en sterilisering knappast är önskvärt varken hos tikar eller honkatter då dom fortsätter att löpa.
 
Min lilla honkatt blev sterilicerad för en dryg vecka sen och vi fick då stränga order att tratten skulle sitta på i 14 dagar.
Jag har haft flera katter genom åren och det har alltid varit 7 till 10 dagar så jag undrar varför det är annorlunda denna gång, frågade vetten men hon sa bara att hon inte får slicka sig tidigare.
Den enda skiljnaden från tidigare är att jag inte ser några stygn.
Vad tror ni är det beror på?
Hoppas tratten går att ta av snart då hon är ordentligt störd av den och body inte funkar alls:(
Så här såg såret ut efter 7 dagar.
Visa bifogad fil 46010
Tänk vad olika det kan vara! Sist jag kastrerade behövde honan inte ha någonting! :O
Om hon blev fixerad och började tvätta sig frenetiskt kunde jag sätta på en krage, men annars behövde den inget. Den skulle vara inne till det var läkt däremot.
Jag tyckte det var lite märkligt, men det gick hur fint som helst.
Såret ser jättefintut och vid det här laget är din katt säkert helt utläkt igen.
 
När vi kastrerade vår honkatt behövde hon inte ha tratt alls. Veterinären sa att hon inte ska slicka men att katter inte brukar bry sig om operationssår på samma sätt som hundar.
Jag köpte med en tratt för säkerhetsskull men den ligger oanvänd..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 644
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 194
Katthälsa Lukas ska ha tratt (för de som inte hängt med har han buköppnats) I 14 dagar. Lukas hatar tratt. Såpass att även veterinären noterat...
2
Svar
33
· Visningar
11 297
Senast: mackan
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 943
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp