Traumatized by menskopp

ekra

Trådstartare
Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du gör fel). Jag är smärttålig och detta var nog en åtta. Kan man komma runt problemet eller är det bara att vänta på bättre tider när kroppen är mer avslappnad?

Tur man har självdistans, för någonstans såg jag humor i det hela även om det var chockartat.

Jag fick äntligen mens igår och blir lite entusiastisk (första gången DET händer!!) eftersom jag nu kan inviga min nya menskopp som ska revolutionera mitt liv. Kul med ett projekt! Fram med den nya koppen som blöts och viks enligt instruktionerna i asken.

Fiffi blir djupt överraskad av att en jävla plastbit ska komma på besök och stänger butiken när koppen nästan är på plats. Kraftigt. Det får inte plats fingrar och kopp. Menskoppehelvetet fäller ju upp sig ändå efter bästa förmåga och suger sig fast i panik på första bästa yta. Inte livmodertappen tror jag. Fiffi har ju också panik och vägrar släppa taget. Jag får bända loss koppsatan och det gör rent ut sagt ont så in i helvete.

Kroppen tror att den är med om något helt annat, och jag försöker bara rädda mig så snabbt det går och det är så obehagligt att jag nästan vill spy.

Jag blev chockad att det gjorde så djävulskt ont att jag tänker att det nog bara var en engångsincident. Nästan exakt samma scenario en gång till och kroppen reagerar jättekraftigt, och det gör verkligen jätteont igen. Tredje försöket inser jag det absurda i situationen, det är kanske inte helt smart att tvinga sig på sig själv såpass att man blir gråtfärdig. Fiffi vann och det blev en traditionell lösning.

Fem timmar senare vågade jag mig på ett nytt försök efter att ha googlat fram skonsammast möjliga insättningsmetod och istället för att överrumpla mig själv helt empatilöst föreslog jag ett nytt försök för Fiffi, och nu fungerade det. Nu på morgonen skulle koppen ut igen, lyckades till sist lossa vacuumet, men innan dess hade det börjat göra lite ont, så halvvägs ut blir det panik-kramp igen så jag tappar taget och den fälls upp otroligt smärtsamt igen!

Alltså fy-helvete-ont. Bytte till binda när jag väl lirkat ut koppen. Nu måste mina stackars slemhinnor vila. Är fortfarande lite darrig, och illamående! Hade inte en tanke på att jag skulle kunna råka väcka så mycket känslor med en liten oskyldig menskopp!

Detta har aldrig hänt med tamponger. Jag borde kanske ha försökt andas igenom smärtan och därmed kanske lyckats slappna av, men fick nästan panik och skulle behöva en kram, te och choklad. Känner fortfarande av att det blev lite brutalt.

Minsta storlek av organicup var det. Den är relativt hård, kanske en mjukare kopp tas emot bättre. Glidmedel skulle nog hjälpa lite också. Och en större är kanske lättare att lossa vacuumet på, men det frestar INTE att gå upp i storlek.

Har ni några goda råd? Det hade varit så smidigt att kunna använda koppen.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte komma med rad, men aven jag som inte har haft nagra truman och har anvant min kopp i over 10 ar hade svart med koppen i borjan - inte alls pa din niva, men det var definitivt klurigt att satta in, och att lara sig hur man "bryter" vakuumet pa ett bra satt - jag minns atminstonde ett tillfalle av halvpanik dar det kandes som att den hade fastnat och jag forsokte dra den ut istallet for att trycka pa sidan...

Jag haller fingrarna att koppen ocksa kommer att funka for dig - min har varit sa himla bra att jag hoppas aldrig mer behova anvanda bindor och tamponger
 
Jag håller med om att det var lite plågsamt i början, framför allt när man spände sig, var lite "torr" och inte riktigt hade fått in tekniken, och jag minns panikkänslorna de första gångerna. Däremot verkar smärtan jag upplevde inte alls vara på samma nivå som din. Du kanske kan prova igen när blödningen kommit igång ordentligt så det glider lite enklare? Eventuellt kanske prova ett annat märke. Jag har två olika och den ena är mycket mjukare och trevligare än den andra.
 
Känns igen här med jätteont och kramp om jag inte bryter vakuumet innan jag försöker ta ut den. Det fungerar mycket bättre för mig med en mjukare kopp och för att det ska gå lättare med hanteringen använder jag Ellen vaginalcreme som gör allt väldigt glidigt.
 
Provade du att försöka krysta ut koppen så långt du kunde innan du försökte bryta vaccumet? Jag tycker att det blir både lättare och trevligare att ta ut den om man kan krysta ut den en bit innan man försöker bryta vaccumet.

Jag tror att du ska prova en mjukare kopp. Jag använder Lunette och jag tror att den är rätt mjuk.
 
En kopp gav mig samma problem. Den var typ helt rund. Min kompis fick samma problem av den. Provat två gånger och nej, det blir inte den. Kommer tyvärr inte ihåg vad just den koppen hette.
 
Rent spontan, mjukare kopp...
Har två stycken då jag bodde på 2 platser. Den mindre är dessutom i mjukare material. Så den är enklare på alla sätt...

(och nej har aldrig upplevt det du upplever)
 
Du beskriver mina första två år med menskopp. Jag har upplevt exakt samma sak, och det är inte kul.

Jag använder nu bara menskopp när jag känner mig redo och är i en viss sinnesstämning. Annars är det oundvikligt att paniken smyger sig på. Sen ska den ju så klart ut och det är en annan femma, då brukar jag börja förbereda mig själv på att jag ska plocka ut den snart.
Vid utplockning är det livsfarligt att tappa koncentrationen, så jag brukar försöka göra det till en "sport" där jag har flera steg för utplock och måste göra alla i ordning. Detta eftersom om jag slutar fokusera och kanske gräver till lite väl hårt eller snabbt där inne blir det kaos. Brukar tänka att jag är en hjärnkirurg som måste vara precis, försiktig och koncentrerad. :o

Med det sagt använder jag alltså inte min lika ofta som jag vill. Jag tycker det är trist för när det väl funkar... funkar det ju! :cautious:

Så mitt råd är: Förbered dig mentalt. Skapa en lista med steg i huvudet som du kan följa. Var lugn och metodisk - du är en hjärnkirurg och ska pilla ut en plastbit utan att skada resten av hjärnan :)
 
Du satt på golvet på huk? Och krystade?
Ja vid de senare av försöken igår. Imorse satt jag dock på toaletten och var rätt avslappnad tills det blev fel och gjorde ont. Då blev det kramp igen som sagt. Hade kanske gått att vänta lite och krysta ut den efter en stund, men när den kommit en bit och sen slagit upp sig och det börjar krampa gör det så väldigt ont att det inte känns rimligt att göra annat än få ut den till varje pris.
 
Fick nog prova olika koppar innan jag hittade en som fungerade bra (dvs satt bra och var lätt att föra in och ta ut).
En gång fick jag tom be sambon om hjälp att häva vakuumet :angel::crazy:🤫.

Byt sort, är mitt tips.
 
Herregudihelvete… jag har funderat på kopp men efter den här tråden har jag insett att det Aldrig kommer att ske :crazy:

Jag kan ju säga som motvikt att jag är en av de som aldrig haft några problem med menskopp. Det har aldrig gjort det minsta lilla ont eller varit nåt besvär alls. Den är helt underbar och jag kan säga utan att överdriva att den har förbättrat mitt liv otroligt mycket!
 
Jag kan ju säga som motvikt att jag är en av de som aldrig haft några problem med menskopp. Det har aldrig gjort det minsta lilla ont eller varit nåt besvär alls. Den är helt underbar och jag kan säga utan att överdriva att den har förbättrat mitt liv otroligt mycket!

Jag har väldigt lite mens så för mig var det mest en miljömässig grej faktiskt, samt att jag blir uttorkad av tampong de ev 1,5 dagarna jag har blödningar som inte klaras av trosskydd. Så det känns inte värt risken. Förstår om det är annat för mer "normalblödande" kvinnor...
 
Jag har väldigt lite mens så för mig var det mest en miljömässig grej faktiskt, samt att jag blir uttorkad av tampong de ev 1,5 dagarna jag har blödningar som inte klaras av trosskydd. Så det känns inte värt risken. Förstår om det är annat för mer "normalblödande" kvinnor...

Jag blöder inte mycket. Min nytta har legat i att jag sluppit uttorkade slemhinnor (fick det även av bindor/trosskydd pga alla kemikalierna de innehåller, men det märkte jag inte förrän jag slutade med alla engångsprodukter) samt friheten i att kunna bada och göra vad jag vill utan att behöva ta hänsyn till att jag har mens. Det är så smidigt med menskopp för mig att jag glömmer att jag har mens. Morgon och kväll tömmer jag. Inte oftare än så.
 
Jag blöder inte mycket. Min nytta har legat i att jag sluppit uttorkade slemhinnor (fick det även av bindor/trosskydd pga alla kemikalierna de innehåller, men det märkte jag inte förrän jag slutade med alla engångsprodukter) samt friheten i att kunna bada och göra vad jag vill utan att behöva ta hänsyn till att jag har mens. Det är så smidigt med menskopp för mig att jag glömmer att jag har mens. Morgon och kväll tömmer jag. Inte oftare än så.

Eller jo, jag märkte att jag hade torra slemhinnor men jag kunde inte föreställa mig att bindorna/trosskydden kunde vara orsaken. När jag slutade med dem så var det stor skillnad!
 
Jag tror efter denna skräckupplevelse att man ska vara väldigt försiktig med menskoppar om man varit med om händelser kan triggas av smärta i Fiffi. Man bör iallafall vara mentalt förberedd på att det kan hända. Jag blev riktigt chockad av kroppens reaktion. Det blev verkligen ”-Herregud vad var det som hände??!” 😱

Jag kommer inte att ge upp, men ska byta till en mjukare kopp och verkligen inte framhärda med att fortsätta om jag känner att jag blir det minsta spänd så det inte går överstyr. Och så är det nog smart att öva när jag inte har mens så jag inte är extra känslig.
 
Senast ändrad:
Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du gör fel). Jag är smärttålig och detta var nog en åtta. Kan man komma runt problemet eller är det bara att vänta på bättre tider när kroppen är mer avslappnad?

Tur man har självdistans, för någonstans såg jag humor i det hela även om det var chockartat.

Jag fick äntligen mens igår och blir lite entusiastisk (första gången DET händer!!) eftersom jag nu kan inviga min nya menskopp som ska revolutionera mitt liv. Kul med ett projekt! Fram med den nya koppen som blöts och viks enligt instruktionerna i asken.

Fiffi blir djupt överraskad av att en jävla plastbit ska komma på besök och stänger butiken när koppen nästan är på plats. Kraftigt. Det får inte plats fingrar och kopp. Menskoppehelvetet fäller ju upp sig ändå efter bästa förmåga och suger sig fast i panik på första bästa yta. Inte livmodertappen tror jag. Fiffi har ju också panik och vägrar släppa taget. Jag får bända loss koppsatan och det gör rent ut sagt ont så in i helvete.

Kroppen tror att den är med om något helt annat, och jag försöker bara rädda mig så snabbt det går och det är så obehagligt att jag nästan vill spy.

Jag blev chockad att det gjorde så djävulskt ont att jag tänker att det nog bara var en engångsincident. Nästan exakt samma scenario en gång till och kroppen reagerar jättekraftigt, och det gör verkligen jätteont igen. Tredje försöket inser jag det absurda i situationen, det är kanske inte helt smart att tvinga sig på sig själv såpass att man blir gråtfärdig. Fiffi vann och det blev en traditionell lösning.

Fem timmar senare vågade jag mig på ett nytt försök efter att ha googlat fram skonsammast möjliga insättningsmetod och istället för att överrumpla mig själv helt empatilöst föreslog jag ett nytt försök för Fiffi, och nu fungerade det. Nu på morgonen skulle koppen ut igen, lyckades till sist lossa vacuumet, men innan dess hade det börjat göra lite ont, så halvvägs ut blir det panik-kramp igen så jag tappar taget och den fälls upp otroligt smärtsamt igen!

Alltså fy-helvete-ont. Bytte till binda när jag väl lirkat ut koppen. Nu måste mina stackars slemhinnor vila. Är fortfarande lite darrig, och illamående! Hade inte en tanke på att jag skulle kunna råka väcka så mycket känslor med en liten oskyldig menskopp!

Detta har aldrig hänt med tamponger. Jag borde kanske ha försökt andas igenom smärtan och därmed kanske lyckats slappna av, men fick nästan panik och skulle behöva en kram, te och choklad. Känner fortfarande av att det blev lite brutalt.

Minsta storlek av organicup var det. Den är relativt hård, kanske en mjukare kopp tas emot bättre. Glidmedel skulle nog hjälpa lite också. Och en större är kanske lättare att lossa vacuumet på, men det frestar INTE att gå upp i storlek.

Har ni några goda råd? Det hade varit så smidigt att kunna använda koppen.

Kopp med rundad kant som är tjockare än resten av koppen blir gärna för styv/hård. Jag har en stor livmodertapp och den suger upp koppen för högt och ringen klämmer åt. Har bra glid och duktig på att få till vacuumet. För mig använder jag gröna barnmorskans menskopp eftersom den har en kant man viker in på över en cm som dels fördelar trycket dels slipper den tjocka kanten. Tryck på livmodertappen kan för många ge de där kramperna du beskriver samt för vissa även ge förlossningsliknande krystningar.

För mig med denna kopp har livet revolutionerats, andra kopparna känner igen mig i din text. Har t.o.m. en liten utbuktning på livmodertappen pga kanten innan jag hittade nuvarande kopp :cautious:
 
Kopp med rundad kant som är tjockare än resten av koppen blir gärna för styv/hård. Jag har en stor livmodertapp och den suger upp koppen för högt och ringen klämmer åt. Har bra glid och duktig på att få till vacuumet. För mig använder jag gröna barnmorskans menskopp eftersom den har en kant man viker in på över en cm som dels fördelar trycket dels slipper den tjocka kanten. Tryck på livmodertappen kan för många ge de där kramperna du beskriver samt för vissa även ge förlossningsliknande krystningar.

För mig med denna kopp har livet revolutionerats, andra kopparna känner igen mig i din text. Har t.o.m. en liten utbuktning på livmodertappen pga kanten innan jag hittade nuvarande kopp :cautious:
Så bra! Organicup som jag valde har en hård kant upptill. Är det den här? FemmyCycle
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 826
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: Tofs
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 249
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej, Vi har fick för 2 veckor sedan hem vår alldeles perfekt lilla Samojed tjej (hon är 10 veckor nu) och mycket går super bra men det...
2
Svar
38
· Visningar
4 249
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp