Travar enbart i skogen

ancarolinag

Trådstartare
Hej!
Har hand om en häst som jag verkligen tycker om. Kan inte hela hästens historia, men hon är 15 år, har tidigare hoppat och gillat det enl ägaren.
Hon är inte sjuk eller har ont, nyligen kontrollerad. Hon har inte bytt miljö.
Kruxet är detta:
Hon vägrar trava med ryttare på ryggen på banan. I skogen är det inga problem, då är hon energisk och glad.
MEN; hon travar gladeligen på banan om jag springer bredvid. Både osadlad och sadlad.
Så sammanfattningsvis kan hon trava fint, hon kan trava på banan, men aldrig med någon ryttare. Eftersom både jag och ägaren har samma problem verkar det inte kopplat till någon av oss. Det kan inte vara tyngden eller sadeln heller eftersom hon travar på tjusigt med ryttare utanför banan.
Några idéer?
 
Det låter som hon inte förstår hjälperna. I skogen är det mer naturligt att trava på. Annars hade jag undersökt vidare för då är det något som är galet.
 
Jag hade börjat med att lära in kommandon för de olika gångarterna från marken och sen tagit det med mig upp i sadeln. Men generellt sett är det väldigt svårt att ge tips när man inte ser hur det ser ut. Går hästen och slöar utan att reagera på hjälperna öht? Spänner den sig och står emot när man driver? Skrittar den bara snabbare och snabbare utan att slå över i trav?

Det kan bero på allt ifrån att hästen inte förstår hjälperna till att den bara tycker det är pisstråkigt att bli riden på banan och därmed inte rör sig snabbare än den är absolut piskad till.

Idealiskt hade ju varit att ta ut en tränare eller annan kunnig person som kan titta på plats och se hur det ser ut för att lättare kunna avgöra hur man löser problemet. Som bekant så gör hästar inte saker bara för att jävlas utan det är något som inte stämmer någonstans.
 
Hej!
Har hand om en häst som jag verkligen tycker om. Kan inte hela hästens historia, men hon är 15 år, har tidigare hoppat och gillat det enl ägaren.
Hon är inte sjuk eller har ont, nyligen kontrollerad. Hon har inte bytt miljö.
Kruxet är detta:
Hon vägrar trava med ryttare på ryggen på banan. I skogen är det inga problem, då är hon energisk och glad.
MEN; hon travar gladeligen på banan om jag springer bredvid. Både osadlad och sadlad.
Så sammanfattningsvis kan hon trava fint, hon kan trava på banan, men aldrig med någon ryttare. Eftersom både jag och ägaren har samma problem verkar det inte kopplat till någon av oss. Det kan inte vara tyngden eller sadeln heller eftersom hon travar på tjusigt med ryttare utanför banan.
Några idéer?
Det låter som att hon tycker det är tråkigt att trava med ryttare på banan, och inte förstår varför hon ska göra det. Alternativt att hon tycker det är obehagligt av någon anledning - inte gillar underlaget, dålig balans, tråkiga erfarenheter av hur ryttaren blir när man travar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är jättesvårt att svara på utan ha sett eller upplevt hästen. Men att hästen travar på villigt med sadel och ryttare i skogen är ju inget bevis på att det inte är sadeln som är problemet, det vara så enkelt att glädjen att vara i skogen gör att hästen travar trots att sadel inte passar och gör ont. Jag hade rådfrågat en tränare som är bra på att se ett helhetsperspektiv.
 
Hej!
Har hand om en häst som jag verkligen tycker om. Kan inte hela hästens historia, men hon är 15 år, har tidigare hoppat och gillat det enl ägaren.
Hon är inte sjuk eller har ont, nyligen kontrollerad. Hon har inte bytt miljö.
Kruxet är detta:
Hon vägrar trava med ryttare på ryggen på banan. I skogen är det inga problem, då är hon energisk och glad.
MEN; hon travar gladeligen på banan om jag springer bredvid. Både osadlad och sadlad.
Så sammanfattningsvis kan hon trava fint, hon kan trava på banan, men aldrig med någon ryttare. Eftersom både jag och ägaren har samma problem verkar det inte kopplat till någon av oss. Det kan inte vara tyngden eller sadeln heller eftersom hon travar på tjusigt med ryttare utanför banan.
Några idéer?
Så hon är pigg i skritten på banan och gör arbete i det? och det är inte heller några problem med galoppen?
Men det blir inte ett endaste steg i trav?
 
Jag hade börjat med att lära in kommandon för de olika gångarterna från marken och sen tagit det med mig upp i sadeln. Men generellt sett är det väldigt svårt att ge tips när man inte ser hur det ser ut. Går hästen och slöar utan att reagera på hjälperna öht? Spänner den sig och står emot när man driver? Skrittar den bara snabbare och snabbare utan att slå över i trav?

Det kan bero på allt ifrån att hästen inte förstår hjälperna till att den bara tycker det är pisstråkigt att bli riden på banan och därmed inte rör sig snabbare än den är absolut piskad till.

Idealiskt hade ju varit att ta ut en tränare eller annan kunnig person som kan titta på plats och se hur det ser ut för att lättare kunna avgöra hur man löser problemet. Som bekant så gör hästar inte saker bara för att jävlas utan det är något som inte stämmer någonstans.
Jag har jobbat från marken på banan, och då travar hon fint. Använder rösten som hjälp då, och hon svarar direkt.
Har kört en rutin på banan från marken när hon ska trava, och hon fattar direkt.

Nej jag tror verkligen inte att hon jävlas, men funderar mycket vad som stör henne.
 
Så hon är pigg i skritten på banan och gör arbete i det? och det är inte heller några problem med galoppen?
Men det blir inte ett endaste steg i trav?
Har inte testat galopp på banan.
Hon är pigg i skritten med mig på ryggen på banan och lyssnar fint på alla hjälper då, volter, serpentiner, halter och bommar är absolut inga problem i skritt.
Jo, eventuellt blir det trav med ryttare på banan, men bara om någon springer med på marken 🤔
 
Jag hade börjat med att lära in kommandon för de olika gångarterna från marken och sen tagit det med mig upp i sadeln. Men generellt sett är det väldigt svårt att ge tips när man inte ser hur det ser ut. Går hästen och slöar utan att reagera på hjälperna öht? Spänner den sig och står emot när man driver? Skrittar den bara snabbare och snabbare utan att slå över i trav?

Det kan bero på allt ifrån att hästen inte förstår hjälperna till att den bara tycker det är pisstråkigt att bli riden på banan och därmed inte rör sig snabbare än den är absolut piskad till.

Idealiskt hade ju varit att ta ut en tränare eller annan kunnig person som kan titta på plats och se hur det ser ut för att lättare kunna avgöra hur man löser problemet. Som bekant så gör hästar inte saker bara för att jävlas utan det är något som inte stämmer någonstans.
Ja, justdet; hon viftar till med rumpan om jag försöker få henne att trava på banan med mig på ryggen. Och öronen lätt bakåt. Men det är inga stora rörelser vi pratar om. Så hon uttrycker ju någon form av missnöjdhet
 
Har inte testat galopp på banan.
Hon är pigg i skritten med mig på ryggen på banan och lyssnar fint på alla hjälper då, volter, serpentiner, halter och bommar är absolut inga problem i skritt.
Jo, eventuellt blir det trav med ryttare på banan, men bara om någon springer med på marken 🤔
Om det inte är något för veterinären är ju det kanske en punkt att börja på då? Någon springer med och berömmer.
 
Om det inte är något för veterinären är ju det kanske en punkt att börja på då? Någon springer med och berömmer.
Ja, veterinären har varit där och även terapeut, men hon är godkänd från deras sida.
Ja, jag får försöka ordna med det. Nu har jag varit ensam, så då har det ju blivit att jag tränat från marken först och sen försökt upprepa samma procedur med mig på ryggen.
Hon kanske behöver en kombination framåt, någon vid hennes sida på marken och en ryttare. Bra tips!
 
Hej!
Har hand om en häst som jag verkligen tycker om. Kan inte hela hästens historia, men hon är 15 år, har tidigare hoppat och gillat det enl ägaren.
Hon är inte sjuk eller har ont, nyligen kontrollerad. Hon har inte bytt miljö.
Kruxet är detta:
Hon vägrar trava med ryttare på ryggen på banan. I skogen är det inga problem, då är hon energisk och glad.
MEN; hon travar gladeligen på banan om jag springer bredvid. Både osadlad och sadlad.
Så sammanfattningsvis kan hon trava fint, hon kan trava på banan, men aldrig med någon ryttare. Eftersom både jag och ägaren har samma problem verkar det inte kopplat till någon av oss. Det kan inte vara tyngden eller sadeln heller eftersom hon travar på tjusigt med ryttare utanför banan.
Några idéer?
Varmblodstravare? Har ridit en sådan med exakt samma problem. Fick jag henne i trav på ridbanan så var det på långsidan och hon fixade inte att trava i svängen om jag inte släppte henne så hon fick fria tyglar och göra en u-sväng på kortsidan i sitt eget tempo. Kändes jäkligt skumt men jag tänkte att hon skulle få självförtroende att trava några varv. Det fungerade på sätt att hon faktiskt travade på ridbanan men vi kom aldrig längre. Jag red mest ut på henne vilket fungerade bra. Försökte även hjälpa ägaren som var mycket osäker. Hästen såldes dock då det inte fungerade med ägarens ridning så jag vet inte hur det gick.
 
Varmblodstravare? Har ridit en sådan med exakt samma problem. Fick jag henne i trav på ridbanan så var det på långsidan och hon fixade inte att trava i svängen om jag inte släppte henne så hon fick fria tyglar och göra en u-sväng på kortsidan i sitt eget tempo. Kändes jäkligt skumt men jag tänkte att hon skulle få självförtroende att trava några varv. Det fungerade på sätt att hon faktiskt travade på ridbanan men vi kom aldrig längre. Jag red mest ut på henne vilket fungerade bra. Försökte även hjälpa ägaren som var mycket osäker. Hästen såldes dock då det inte fungerade med ägarens ridning så jag vet inte hur det gick.
Nej, ingen travare, men mycket intressant ändå, för hon fungerar lite så som du beskriver. Ibland har jag gett henne lite längre tygel än vad som sig bör (alltså inte bara lite eftergift) och hon känns piggare och mer nöjd då, men fortfarande ingen trav på banan.
 
Kan ni trava på öppen yta tex på ett gärde?
Och då rida som på en ridbana dvs göra volter och hörnpasseringar?

Fungerar den i trav rakt fram (i skogen) men inga svängar (på banan) hade jag nog kollat grundligare veterinärt. Gjort en ordentlig utredning. Särskilt då den fungerar utan ryttare men inte med ryttare.
 
Nej, ingen travare, men mycket intressant ändå, för hon fungerar lite så som du beskriver. Ibland har jag gett henne lite längre tygel än vad som sig bör (alltså inte bara lite eftergift) och hon känns piggare och mer nöjd då, men fortfarande ingen trav på banan.
Jag tänkte också travare direkt, men eftersom det inte är en travare kan det ju vara samma problem ändå. Min ena travare kan inte heller svänga i trav när han har ryttare på ryggen. Han är helt säker på att han ska välta i kurvan. För hans del handlar det om dålig balans och dålig styrka. Ute i skogen har han inga problem att trava med ryttare.
Min tanke är att träna upp hästens styrka.
 
Jag tänkte också travare direkt, men eftersom det inte är en travare kan det ju vara samma problem ändå. Min ena travare kan inte heller svänga i trav när han har ryttare på ryggen. Han är helt säker på att han ska välta i kurvan. För hans del handlar det om dålig balans och dålig styrka. Ute i skogen har han inga problem att trava med ryttare.
Min tanke är att träna upp hästens styrka.
Okej, tack! Bra tips :)
 
Kan ni longera henne på ridbanan i trav? Om det fungerar utan ryttare/sadel så testa med sadel utan ryttare och sen med ryttare. Kanske testa galopp också om hästen har balansen.
 
Om hon ser lite irriterad ut kan det vara att hon tycker du inte gett kommando. Hon kanske är lärd med en annan dialekt. Ett väsande ljud är vanligt för körhästar tex. Saknas komponeneten så kan de vart på henne för det, vilket kan vara helt rätt för körhästen. Kan då vara så att nör det springs brevid så är det annan uppsättning, och i skogen har de inte brytt sig lika. Djuren är kloka och kan ibland hålla isär mer än man tror, men det är inte alltid logiken om vad är lika lätt för oss tvåbeningar att förståsigpå.
 
Hej!
Har hand om en häst som jag verkligen tycker om. Kan inte hela hästens historia, men hon är 15 år, har tidigare hoppat och gillat det enl ägaren.
Hon är inte sjuk eller har ont, nyligen kontrollerad. Hon har inte bytt miljö.
Kruxet är detta:
Hon vägrar trava med ryttare på ryggen på banan. I skogen är det inga problem, då är hon energisk och glad.
MEN; hon travar gladeligen på banan om jag springer bredvid. Både osadlad och sadlad.
Så sammanfattningsvis kan hon trava fint, hon kan trava på banan, men aldrig med någon ryttare. Eftersom både jag och ägaren har samma problem verkar det inte kopplat till någon av oss. Det kan inte vara tyngden eller sadeln heller eftersom hon travar på tjusigt med ryttare utanför banan.
Några idéer?
Har hästen travat på banan med ryttare förr eller är detta ett nytt problem?
Har hästen varit på klinik och gjort ridprov så dom har sett problemet på riktigt eller har det bara varit veterinär på gården?
Vad är kollat på hästen?

Hur är underlaget på banan? Har ni provat olika banor?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp