Bukefalos 28 år!

Falkenrally

Trådstartare
Hej alla travarälskare (varmblod som kallblod):love:

Tycker att vi ska ta o berätta om våra älskade djur:laugh:

När vi köpte dem o va vi gjorde i början med träningen osv

hur långt har ni kommit, vad dom kan i dagens läge?

har det blivit någe tävlande?

berätta även namn och stam ålder osv.

Bilder välkomnas varmt:D


Jag köpte min pärla 19 januari 2008 men tittade på henne några dagar före.
betalade henne samma dag hon kom hem.

Ladyhus Lilja är född 2004 e. Durvalo u. Apocalypse Guard
jag började träna henne lite lugnt i början.
red 3 dagar i veckan. idag blir det lite till och från med ridningen då jag och min sambo skall börja renovera vårt nyinköpta hus o stallet skall oxå renoveras så det får plats med 4 boxar. även ridbana skall fixas ojoj mycket jobb:crazy:

idag kan hon skänkelvikning öppna och sluta (öppnan o slutan e mera som bogen in och tagen bakdel) i skritt, skänkelvikning i trav. galoppen har vi bara som en kul grej just nu för att befästa den då hon har varit mycket travsäker trots sin unga ålder.

vi har tävlat i dressyr en gång men valde att utgå pga att hon va stressad.
de va september 08, i år har hon tävlat i hoppning 50 CR och fått rosett skall tävlas i 60 CR nu på söndag och det kommer gå finfint:D då hon hoppar allt bara det är äkta hinder och inte hembyggda med tunnor o pinnar haha då bockar hon bara efter hindret :p

med hjälp av hoppträningen så ha galoppen visat sig i kombinationer vilket hon valt själv, med andra ord inget krav på galopp.


24685816.jpg


en film på senaste dressyrpasset
http://www.youtube.com/watch?v=k3pN4s0M-f4

vet att min sits e kass och måste öva upp den för att få mer korrekt sits + höja blicken då jag inte behöver kolla var hästen stoppar sina fötter:D

hittade en bra film på youtube som fokuserar på olika problem med sitsen och visar övningar på att få den klassiska korrekta sitsen.

filmen: http://www.youtube.com/watch?v=k3pN4s0M-f4
 
Sv: Travare:heart

Famina

e. Hulkamania
u. Famita

I börjag red jag mest ut i skogen och red dressyr på ängar, jag struntade i galoppen (vilket jag ångrar nu) för att jag tyckte att hon skulle få läsa sej den senare.
Efter ca 1½ år började jag träna lite monté och hoppning med henne, När hon sedan ca ½ år senare började lägga in galoppen själv så bärjade jag träna galoppfattningar,

Nu har jag haft henne i 3 år och vi har hunnit med 7 starter i hoppning med 70 cm som högsta höjden.

Hon är min ängel:heart:love:

27992014.jpg
 
Sv: Travare:heart

Famina

e. Hulkamania
u. Famita

I börjag red jag mest ut i skogen och red dressyr på ängar, jag struntade i galoppen (vilket jag ångrar nu) för att jag tyckte att hon skulle få läsa sej den senare.
Efter ca 1½ år började jag träna lite monté och hoppning med henne, När hon sedan ca ½ år senare började lägga in galoppen själv så bärjade jag träna galoppfattningar,

Nu har jag haft henne i 3 år och vi har hunnit med 7 starter i hoppning med 70 cm som högsta höjden.

Hon är min ängel:heart:love:

27992014.jpg


Det blev fel bild:angel: Men nu kommer rätt bild
27991871.jpg
 
Sv: Travare:heart

Cadeau Frene men kallas mest för Canoó.

e: Gift Box
u: Mirage De Mai

Herren är född 96 och fyller hela 13 år imorgon :P
Var menad som vbltravare men han tyckte inte om att springa så vid 3-4 års ålder blev han ridhäst. Han är fortfarande inte så förtjust i att springa men det går framåt. Han själv vill satsa på en hoppkariär men med en feg ägare så blir det mest småhinder hemma på banan. försöker avansera till högre än 50 cm.
Han kan grunderna och lite till i ridningen. Tyvärr så går det sakta framåt med utbildning pga olika behandlingar innan han är "hel" men kan nu ridas på som vanligt.

Får tyvärr inte in någon bild på snyggingen eftersom datorexperten i familjen inte är hemma :P
 
Sv: Travare:heart

Jag har en pålla vid namn Akima. Hon heter egentligen Aktiv Tempo och är:
e: Crown´s Best
u: New Tempo

Hon är född den 21 juni 1993 så hon fyller snart 16 år.
Jag hade henne mellan januari och september 06 och fick tillbaka henne i slutet av mars i år.

Skrittar mest men har börjat med lite lite trav och hon känns positivare för varje ridtur. Älskar att ridas ut också.

Inte jag som rider.
igen1.jpg


PICT0089.jpg


_IGP6634.JPG


_IGP6627.JPG
 
Sv: Travare:heart

Har två varmblod-

Miss sweet luck - Kallas Liv

E: J.R. Broline
U: Hannele Turf

Född 23 Maj 1995

Köpte henne 22 februari 2007 efter att min medryttarhäst/delägarhäst togs bort 29 Januari 2007.

Blev ingen travkarriär för henne. Tränad och startad 5 gånger och i dagsläget går hon ej att sätta vagn bakom.

Rider 3-4 dagar i veckan(medryttare och jag). Dressyrpass på banan och skogsturer med klättring, hoppning och i samtliga gångarter. Kan öppna, sluta, skänkelvikning m.m Tanken var allround häst med inriktning hoppning, men rids nu i dressyr och skog.

25530504.jpg


Tricksie Ping - Kallas Tricksie

E: Armbro Trick
U: Frantic I.T

Född 18 April 2003

Köpte henne 25 Maj 2009,

Tränad, men aldrig startad pga körolycka för ca 2 år sen. Skadad i gaffelbandet höger bak och håller troligen inte för travet.

Riden några få gånger och helt grön inom det. Tanken är blivande allround häst med inrikting dressyr.

27886459.jpg
 
Sv: Travare:heart

Jag köpte alice princess för ca 4 veckor sedan..

hon är ett sto på 7 år! och 168 i mankhöjd
otroligt snäll och lugn (fast inte i går,då brunstade hon å stod inte!! still) :P.samma i dag..

har nyss börjat rida igång henne,men vi har övat ¨på att kunna sitta upp på henne,då hon inte vart riden så mkt innan..nu börjar de gå frammåt!:D,hon står still både när man hopparupp å sitter i sadeln... denna hästen har ett sjuhel**tes tålamod,hon kan stå still i säkert mer än 5 min:)...hon kan skritta och trava,övar på att få henne å förstå skänklarna lite mer ...sätet förstår hon otroligt bra när man ska svänga...

ja.. de blev lååångt
Härstamning
Far: KEEPITINTHEFAMILY (US)
Mor: KILLER QUEEN
Morfar: ZOOT SUIT (US)
Mormor: DYNA STREAK
Mormors far: STREAK ALONG (US)
:D:D.. behöver ja säga att ja e kär?:D
bild kmr
 
Sv: Travare:heart

Jag har haft min bebis i snart 2 år.
Började utan krav, gick i skogen från augusti till mars, nästan bara skritt, några trav inlägg då och då för att hålla konditionen uppe. Vi klättrade och övande på halter,förhållningar, övergångar, och det som är grundläggande för att få en häst att lyssna, och så lärde vi känna varandra väldigt bra också.
Till våren så började jag med dressyren och han var lättlärd. han hade musklat om sig och det hjälpte att inte ha travarmuskler.

Så nu efter 2 år kan han; öppna,sluta,skänkelvikningar,vändningar på farm och bakdelen gå i form, har hoppat bana på 90, kapacitet till högre höjder, men vi vill sätta galoppen innan vi börjar arbeta ordentligt med hoppningen.
så för 2 veckor sedan var vi ut på första dressyrtävlingen! :D och han var kanon. så snart ska vi ut på banan och slåss med halvblodshästarna!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travare:heart

jag har en sötnos på 8 år e Silver Pine.

fick honom i december, då var han grundriden, så det svåraste var redan gjort. nu håller jag på att vidareutbilda honom, men det går halvsegt, för han gillar att tappa skorna på betet :P rund och fin

han kom bara till provstarterna, så han är inte tävlad bara startad kval och premie.
iår har vi startat en CR haha 30 och 40 cm. han har hovbroskförbening, så jag undviker att hoppa men han ägde som alltid.

världens bästa häst kan detta sammanfattas med.

silvery.pixbox.se
 
Sv: Travare:heart

Nu kan jag presentera min travare, för idag blev hon min på riktigt :D

När vi köpte dem o va vi gjorde i början med träningen osv
Ehm ja hon skrevs över på mig idag alltså :) jag fick henne av hennes uppfödare där hon bott tills hon kom till mig. Jag tog hem henne på prov den 28e mars.
Vi är precis i början av träningen, tar det lugnt då hon är ung och ngt tunn... Men vi skrittar i skogen, gör mycket halvhalter och övergångar... Tyvärr har jag inte kunnat jobba henne så mycket från marken då hon är lite "yvig" men ska ta tag i det med lite hjälp... tror det kan vara bra att vara två i början

hur långt har ni kommit, vad dom kan i dagens läge?
Vi kan start och stopp, flyttar lite undan höger skänkel - inte vänster :p Har hittat en bra takt i skritten och traven... jobbar i en bra arbetsform.

har det blivit någe tävlande?
Nej :angel: Hon har rätt mycket problem med kropp och ben så målet är att få henne fräsch och fin :) Skulle vara kul om vi kunde hoppa nån gång om några år...

berätta även namn och stam ålder osv.
Ina Crossing
född 2005
e: Red Xing u: Lill Du Tor

28062106.jpg


27898506.jpg
 
Sv: Travare:heart

Jag brukar hålla till i Ridtravar tråden men kan presentera oss här också :)

När vi köpte dem: Jag har min på "livstidsfoder", alltså jag får ha honom så länge som jag trivs med honom. Han kom till mig den 30 april så vi är ganska nya för varandra än så länge men för min del var det kärlek vid första ögonkastet :love:
Va vi gjorde i början med träningen osv: När Jazz kom till mig var han inte igång. Han hade gått i hagen hos sina ägare i nästan 2 år och inte gjort mycket alls. Började med att sätta igång honom lite försiktigt med promenader och skritturer.

Hur långt har ni kommit, vad dom kan i dagens läge? Vi har ju då inte hunnit så långt än utan har nästan bara skrittat än så länge. Har börjat jobba lite med formen nu när han kommit igång lite mer och orkar bära sig lite bättre. Jobbar även med traven och det går kanon! Galoppen har vi testat 2 gånger men han är ännu inte så pass musklad att han kan ta den när "jag vill" men det kommer :) Han ska vara ganska bra utbildad men vi har som sagt tagit det lugnt i början och inte gjort så mycket än. Jobbar mest med formen och flyttar lite sidvärtes över vägen, öppna och sluta, ställer och så.

Har det blivit någe tävlande? Vi har inte tävlat något och frågan är om det kommer bli något överhuvudtaget :o möjligtvis någon liten dressyr i framtiden men det är lååångt kvar tills dess.

Berätta även namn och stam ålder osv: Hästen heter Jazz. Född 1997 i Tyskland och importerad till Sverige år 2000.
e. Armbro Kaiser ee. Speedy Crown
u. Ustariana ue. Cheetah
Fick sluta på travet pga en skada i gaffelbandet. Blev efter ungefär 1 års vila ridhäst istället.

27810100.jpg


28022406.jpg


27740985.jpg
 
Sv: Travare:heart

När köpte vi dem?:
ja o min pappa köpte en varsin för snart 3 år sen.

Va vi gjorde i början med träningen osv:
jag tränade bara horsemanship mm i ett år.

Hur långt har ni kommit, vad dom kan i dagens läge? :
just nu så sätter ja igång henne igen efter några månaders vila
siktar på att få upp hennes kondition och styrka så att hon kan orka jobba rätt i gallpoen.lite uppmjukningar mm.

Har det blivit någe tävlande?:
nej inte ännu...har funderat på att ställa upp i en clear round i hoppning med 30 cm hinder bara för att ge henne och mig lite erfarenhet
(är inte förtjust i att tävla)
kanske lite trec senare med, när gallopen sitter.

Berätta även namn och stam ålder osv:
Hon heter Once and again och är född 1999 i sverige,

U; miss Ernestein
ue;Glasgow (US) uu;Alfie Bell (SE)

E; forgein Office
ee;Fakir du Vivier (FR) Eu;Squaw d'Ombree (FR)

Pappas Miltonia född 1999

samma pappa till henne som once
U;Miss Callas :D
 
Sv: Travare:heart

hej:)
fick min travarherre i oktober förra året och då var han enbart riden i skogen på skarpa bett,inget dressyrriden.

det första jag gjorde va att byta ut bettet mot ett helt vanligt tredelat han ville inte alls ta bettet eller vara med alls.
nu efter den tiden jag haft honom så accepterar han bettet på ett mycket bättre sätt(fortfarande väldigt hård i munnen)lite trög i sidorna och lite döv för skänkeln upplever jag.
men vi övar mycket vändningar och lösgörande övningar och han är en toppenhäst han lär sig alltid nåt nytt och jag med!
han går i en okej unghästform hittills och jag är riktigt nöjd med honom!

vallack,född 1998,travare
e. har glömt haha u.noblessa star

29957_1246695402.jpg
 
Sv: Travare:heart

Cadeau Frene men kallas mest för Canoó.

e: Gift Box
u: Mirage De Mai

Herren är född 96 och fyller hela 13 år imorgon :P

Roligt sammanträffande, min grabb är också efter Gift Box och fyller år bara tre dagar innan din
Han finns f.ö att se i ridtravartrådarna, hinner inte skriva nån längre presentation nu ;)
 
Sv: Travare:heart

*kl*

När jag köpte henne: För nästan prick ett år sedan, eller det var då jag fick hem henne iallafall. 13aug- 08, och den 10okt- 08 köpte jag henne.

Hur långt har ni kommit, vad dom kan i dagens läge? Vi har kommit en bra bit på vägen, hade en hel del problem i början, och vissa ggr ville jag bara lägga ner allt och sälja henne (fast det skulle aldrig bli till verklighet). Hon har vart het, jobbig, inte kunnat skritta lungt osv. Vet inte riktigt vad mer jag kan säga.. Men nu kan jag iaf rida henne i form i skritt och trav, galoppen börjar komma den med. Hon är gudomlig att rida dressyr på banan på. Ute har hon vart lite jobbigare, inte riktigt kunna hitta sin ro, men det börjar komma nu, hon är superfin i formen i skritten nu. Hon tar båda galopperna men har svårare för vänster, men vi jobbar vidare. :)


Har det blivit någe tävlande? Japp, 4 träningstävlingar har vi hunnit med. Från att vara helt jäkla sjövild och galen så har hon gjort framsteg varje gång, och kan nu slappna av och har slutat "dumma" sig osv.

Berätta även namn och stam ålder osv: Hon heter Guns Ballerina, kallas Bellie, Bellabus, Bellan osv. Hon är född -00, så hon är 9 år.

E: Giant Chill
U: Cegras Extibora (har Tibur som far)

Hon har aldrig startat på travet, men har vart tränad för både det och monté.

Såhär ser hon ut nu:




http://www.pixbox.se/alb_show_id1053148_page1.html
 
Sv: Travare:heart

När vi köpte dem: köpte min Figge den 18e Juli 2005 och har alltså nu haft honom lite mer än 4 år.
Va vi gjorde i början med träningen osv: När ja köpte figge så hade han stått på bete i 2 månader och innan det va han bara riden i skogen. så det ja började va att bygga upp kondisen och bekanta mig med honom. hoppade lite småhinder i skogen och tränade på vägarna och i hagen hos min farbror där jag hade honom först.

Hur långt har ni kommit, vad dom kan i dagens läge?: Han kan vänster,höger gallopp, trav och skritt i form, arbetar med bakbensaktivitet osv. flytta i skritt, trav och lite halvt i galloppen. bak/framdelsvänding. kan även lite grejer inom westerngrenen. rygga gör han. hoppad 1,25m med ryttare och 1,35 utan.

Har det blivit någe tävlande? 3(?) eller 2.klubbtävlingar har det blivit. första gången red vi bara ett ryttarmärke 2 med bara trav alltså. fel dommare osv. men han va lite spänd och så också :) andra körde vi LC:2 tror ja det va.. va rätt spänd då också så blev inte så bra poäng men gick bra. det gick bättre än poängen vi fick:P
tredje körde vi LC:1, LB:0
slutade med där 72% ca i LC:1
och 61% LB:0 och där fick vi clearround bedömning iom att det va för få anmälda. Här va både jag och domare överens och nöjda!
Hon tyckte ja skulle ut och tävla regionalt med honom :)
sen är han även startad i hoppning ett par gånger dock aldrig med mig. 80cm som högst

i trav är han tävlad en hel del, insprunget är 1miljon och han är V75 mästare -99 med Robert Bergh

Berätta även namn och stam ålder osv: Hästen heter Fingal Zonett
och är född 1992-07-02
stam
E: Count's Pride
U: Tsarine

dscn1762_50654960.jpg

35638_1230912004_25150059.jpg

15465_1230911910_25150117.jpg

namnls_19648188_thumb.jpg
 
Sv: Travare:heart

Jag har ingen egen häst, men är medryttare till en underbar varmblodig travare! Sen 20 februari 2009 har jag ridit henne och jag har utvecklats väldigt mycket tillsammans med henne! Hon kan skolorna, och båda galopperna, har dock svårt för skänkelvikning så det är något vi tränar på lite då och då :) Är inte riktigt säker, men tror hon kan fram och bakdelsvändning, men jag har aldrig testat det på henne, men har för mig att en annan tjej i stallet har tränat lite sådant med henne ;D Hon har alltid varit extremt bomrädd och hopprädd, men det har blivit mycket mycket bättre under sommaren, nu har jag klarat att hoppa en bana på 7 hinder med henne (50 cm) två gånger utan vägringar ;D Och hon älskar murar! Så dom är hon inte så osäker på. Vilket är väldigt roligt eftersom att jag också gillar dom. Ännu har inte jag tävlat henne, men Elina (en tjej i stallet) har tävlat lite klubbdressyr med henne och vunnit endel ;) Mitt och Jojsans mål är att tävla CR hoppning, ;) Jag är inte så mycket för att tävla egentligen, har aldrig gjort det föurtom på ridläger. Och jag har än inga planer på att tävla dressyr, eftersom att hoppning är det jag gillar mest. Men om det ens blir någon hopptävling så gör jag det för att ha kul - inte för att vinna! ;D

Zuch a joyment
f. 1996, sto.
E: Zoot Zuit
U: Zipora EGO

http://www.pixbox.se/pic_show_id28882799.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29184396.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id28967792.html
 
Senast ändrad:
Sv: Travare:heart

Köpte min häst för snart ett halvt år sen, åkte och tittade på honom och visste direkt att det var honom jag ville ha. Efter en vecka provred jag honom.Några dagar senare kom vi med transporten !
ibörjan så red jag rätt så många uteritter,dressyr och hoppning på låg nivå.
Han kunde inte flytta undan skänkeln eller hoppa.
Nu har han hoppat banor,och enstaka 110cm och hoppar med jättefin teknik!
Kan spansk skritt & spansk trav, skänkelvikningar,fram & bakdelsvänd.
Vi har inte tävlat ennu,men vill iallafall komma ut på någon nästa år (dressyr såklart ;) )
han är 6år och e.giant chill
:love:
 

Liknande trådar

J
Avel *Vet ej om jag valde rätt kategori, hittade ingen direkt passande* Jag står i ett vägval där jag skulle behöva lite hjälp. Jag letar...
2
Svar
22
· Visningar
3 398
Senast: Aurora Borealis
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 574
Senast: Lobelia
·
Dressyr hej! är ny här på dressyr vet inte om detta skivits om förut men jag tänkte fråga lite endå. det är så att vi ska tävla dressyr för...
Svar
10
· Visningar
1 973
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp