Travare med blå ögon

via

Trådstartare
Här har man tagit ett antal föl u: ett isabellsto, visserligen inte med avsikt att få en isabell, men det hade ju varit ett plus. Men icke. Idel fuxar.
Sedan betäcker man en brun travare med en brun travare. Ut kommer en ljus fux, med blå ögon. Vad är detta? Är det en vanlig fux, fast den är blåögd, eller finns gulanlag inom travaveln?
Stammen är e: In Love With You u: Hillary Clinton ue: And Arifant.
36% franskt blod med andra ord, och jag har ju sett en del franska travare som är ljusfuxar, men jag har aldrig sett en med blå ögon.
Någon som vet vad den kan vara för färg? :confused:
 
Sv: Travare med blå ögon

Jag tror inte att gulanlaget finns hos travarna, däremot så finns sabino-anlaget (TROR jag). Så om ungen har en jättebläs som går utanför ögonen så kan de bli blåa, det har med bläsen att göra i så fall. Ni kanske skall kolla att pappan är rätt ;-) men det låter onekligen som en häftig unge i vilket fall som helst
 
Sv: Travare med blå ögon

Bläs ja, men inte utanför ögonen. Bilder kommer om någon kan hjälpa mig att lägga ut dem. Han är dessutom väldigt fin i övrigt, så det lutar åt att det blir samma hingst igen.
 
Sv: Travare med blå ögon

Har han stora tecken på benen och vit underläpp ? I så fall är det nästan bergis att det är sabino-anlaget som gör det ! Grattis till underverket - hoppas han travar snabbt också !
 
Sv: Travare med blå ögon

Han är så attans ljus, så det är svårt att se, men jag tror att det är bara en vit kota, som iofs verkar gå uppåt i en liten spets,ingen vit underläpp vad jag kan se, men jag kan inte vara säker, för det är svårt att se som sagt.
 
Sv: Travare med blå ögon

Låter läckert! kul med fler färger även bland travarna :)
Hoppas du kommer på hur man lägger ut kort, jag vet själv inte hur man gör :crazy:
 
Sv: Travare med blå ögon

Kolla tråden om årets föl. Där är det bilder utlagda nu.
 
Sv: Travare med blå ögon

Har den fölungen blåa ögon? Lite svårt att se, men det kan den ju ha fast jag inte ser det.
 
Sv: Travare med blå ögon

Det har den. Jag har fler bilder nu, där det syns. Om någon vill hjälpa mig att lägga in dem får alla se...
 
Sv: Travare med blå ögon

Ja men hade inte din fuxfölis också det i början men mörknade senare...?Var de inte mörkblå?
 
Sv: Travare med blå ögon

Ljust respektive mörkt är ju naturligtvis en bedömningsfråga, men jag skulle snarare säga att han har ljusblå-gråblå ögon.
Är det ingen som kan tänka sig att hjälpa till att lägga upp en bild? :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Travare med blå ögon

jorå.... jag kan hjälpa dig om du vill.... vill ju gärna se kort på fölisen :) ...men du måste ha fotona utlagda på internet isf... på exempelvis photobucket ( www.photobucket.com ) ;)
 
Sv: Travare med blå ögon

Nu har jag haft en "färgexpert" (islandshästuppfödare) här, och tittat på fölet.
Vi har konstaterat följande: Han är en fux, kanske med flaxgen, vilket ju lär visa sig.
Ögonfärgen kommer från bläsen, även om den inte är i närheten av ögonen, OM det inte visar sig att ögonen mörknar, då var han bara fux, med eventuell flaxgen... :)
Söt är han i allafall!
Martha har lagt ut ännu en bild i tråden om nyfödda föl. Tyvärr tycker jag att färgen inte heller där syns så väl, som när jag tittar på samma bild i original på min dator...
 
Sv: Travare med blå ögon

Chrissis färg på ögonen har varit som isabell fölens. Ljusa åt det gråaktiga hållet. Inget av fölens ögon har direkt mörknat utan har mer den färgen på ögonen som isabellerna har.
 
Sv: Travare med blå ögon

Försöker lägga ut bild...
billclinton015.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Travare med blå ögon

Det gick till slut! Och en bautabild blev det också... :rofl:
 
Sv: Travare med blå ögon

via skrev:
Det gick till slut! Och en bautabild blev det också... :rofl:

Jag fick också en fux, dock mörkare än din. Och jag hade spanat 5 generationer bakåt på stoet och inte en fux i anorna. :crazy:
Kollade för att jag vet att hingsten har fuxanlag och jag hoppades på en ljusbrun. :o

(Inte för att det har med saken att göra men var ni på Kalmar i går????)

/// ghost
 

Liknande trådar

Gnägg Apropå OS och allt nu kom jag att tänka på en häst - men minns inte för hela mitt liv vad den hette! Det var en fransk, mycket känd...
Svar
10
· Visningar
1 573
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp