M

Marlon

Hur hållbara är dom gemfört med halvblod???
alltså i snitt!!!
 
det beror väl på vad du använder dem till.
du kan ju inte heller jämföra en fd tävlad travare med ett halvblod som gått lite lätt dressyr och hoppning.
travtävlingar sliter på kroppen - inget snack om saken.
frågan är väl egentligen hur många halvblod som skulle palla ... :confused:
 
de skulle nog inte var många!!
jag tänkte mest kropps mäsig!!!
 
Tja endel halvblod tränas ju i tidig ålder för att visas på olika kvalitets tävlingar och liknande. Där börjar man nog träna i tidig ålder och många av elit hästarna når relativt hög ålder...
Men jag tror inte att det beror så mycket på rasen i sig, utan yttre faktorer spelar stor roll.
Hur dom har tränats och i vilken omfattning, viloperioder osv, osv :smirk:
 
Halvblod är ju avlade för att klara de mesta men springa utan att falla i galopp + att dra en (iaf i den hastigheten)tung vagn som en gubbe med piska sitter i. Om nån vill höra vad jag tycker så är travare starkare men en typ 19 årig travare är nog töjd och tränad till sitt yttersta kan knappt jänföras med hlvblod på samma dag ens.
 
Jag tror att de är i stort sett lika hållbara om de får samma förutsättningar. En häst av travstam, som INTE startas eller tränas utan får växa och muskla sig innan den så småningom rids in - den blir troligen lika hållbar som ett halvblod.

Vad man måste tänka på är att travaren är byggd för att skjuta ifrån (och dra) och inte för att bära, vilket ridhästen är.

Immer
 
det finns tjejer som också kör inte bara gubbar :p
o de får inte piska på hästen ;) men det skrev du iofs inge om..haha sorry :p
 
beror på tidigare träning och hur kroppsbyggnaden ser ut och att man ger dem tid, bygger upp ridmuskler från botten innan man kräver ngt av dem!!!
 
Jag har en travare som är hur hållbar som helst.. Lite grövre i typen e han.. men vi är ute o flänger över stock o sten. Han har inte gått på banan sen han var 2-3 år (han är 9 nu) Travare e ju oftast "gjorda" för hård träning osv. Men det är klart att man kan ha otur o få tag i nån som inte e så hållbar..
:crazy:
 
Jag tror inte att rasen spelar så stor roll i sig. Det beror på häst och användning.
Både varmblod(travare) och halvblod är tåliga och friska raser. Anledningen till att många varmblod går sönder i ben och rygg är ju pga. att dom ofta används för trav, vilket sliter mycket på just ben och rygg.

Jag känner både varmblod(travare och ridhästar) och halvblod som är jättefina i kroppen trotts hög ålder.
 
om man tar ett helt friskt halvblod och en helt friskt travare som är unghäst och går tillväga på samma sätt,samtidigt med inridning och uppbyggning av muskler så blir de lika hållbara ja.
men tänk dig att man har en travare som är startad, i sin toppålder och bygger upp fulla ridmuskler på den, vad får man då? jo en häst som har sådana starka allroundmuskler som ingen annan ridhäst har och då kan man snacka uthållighet och styrka.
därför gör man ju även så med ridhästar, tömkör, kör osv.
 
Det är nog ingen större skillnad om dom får samma "uppväxt" och rids/tränas/ sköts om på samma vis.
 

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
11
· Visningar
1 043
Senast: jemeni
·
Avel Undrar om någon har en avkomma efter korsningshingsten Järingsholms El Pequeno Luchador? Han är arab/halvblod.
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Görel
·
Mat Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken. Någon här som vet mer om detta? Så många frågor... Jag uppfattar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 206
Senast: Rosett
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp