Bukefalos 28 år!

E

Express_Pearl

Ja har en älskling till travhäst... :love:Eller ja hon har inte gått på travet på tio år men ändå... Jag undra bara om man kan tävla dressyr med en travare eller är domarna förjävliga om man säger så... :devil: Fundera på att börja tävla lite smått med henne men man vill ju veta om hon har en chans. Har ridit för instruktör ett par månader som säger att hon har väldigt fint steg och hon går i form nästan hela tiden. Ska som sagt inte tävla henne förräns om ett halvår men man är ju lite nyfiken. :angel: Till saken hör också att jag har precis börjat me hennes omskolning och absolut inte tänker tävla förräns hon går ordentligt i form i alla gångarter. Tack på förhand! :bow:
 
använd sökfunktionen här på forumet så kommer mängder av såna här trådar upp. :)
Detta ämne disskuteras flitigt och ofta..och blir lite tröttsamt i längden.. :crazy:
 
Du har inget att be om ursäkt, utan du har lika stor rätt som alla andra att lägga in en tråd om vad du vill! :D

Om din instruktör säger att du bör ha en chans, så tycker jag det är självklart att du ska satsa!

Lycka till! :)
 
:p Trodde inte du var elak heller, fast tonen blev kanske lite kort? :smirk:

För övrigt har jag då aldrig sett en tråd i detta ämnet? Alltså om det ens är någon ide att tänka på att tävla en häst av viss ras i dressyr? :smirk:
Sk abli kul att höra svar från några med erfarenhet i ämnet! :)
 
Visserligen det kan jag hålla med dig om :idea:Vore faktiskt intressant.

Jag kan bara tala för mig själv och nu var det väldigt många år sen jag tävlade travare och jag har inte gjort det så mycket men ändå..och jag tycker inte att domaren gjorde skillnad på mig och andra bara för att jag tävlade travare :)
 
det har varit ett antal trådar om det här ämnet ;)

jag har tävlat min travare i dressyr (låga klasser) jag har fått en bra och rättvis bedömning av domarna och fin kritik, har dom haft något emot min häst bara för att han är travare så har det inte märkts :D
 
Det är väl klart att du kan tävla dressyr med din travare!!! :)
Är den duktig så ser jag inga problem i det?? Och jag tror att det är gaaanska vanligt att det är travare med på dressyrtävlingar titt som tätt.
Du kan ju vara med bara för det stora nöjets skull. Går det bra för er så är ju lyckan ÄNNU större. ;)
Travare KAN! Och den siste dressyr-tävlande travaren är nog inte född ännu!
Lycka till!
 
En kompis till mig fick kommentaren "Bra ridet på den sortens häst". Den gick för övrigt lika bra som de andra inte i helt korrekt form då den bara tävlade en låg klass men de andra red likadant och ändå blev inte hon godkänd men de andra med "ridhästar" fick mycket bättre poäng... :smirk: :smirk:
 
Det är klart att du ska tävla och du gör helt rätt i att vänta tills ni är klara och känner er redo.
Rider själv dressyr med min travare fast har bara tävlat en gång ( hon trodde man skulle hoppa över de söta vita små staketen och blev svår att hålla kvar på banan) men fler gånger kommer. :D
Vi har däremot tränat/ridit dressyr i tre år och med framsteg.
Alla hästar kan oavsett ras men kvaliteten kanske inte blir likadan som de som är avlade för det. Rörelserna kan man lära dom. Man måste se långsiktigt och även om jag älskar travare och dressyr så måste man även se dess begränsningar, i alla fall om man vill tävla.
Det är klart att man kan tävla men kanske inte i den högsta divisionen.
Lycka till och hoppas att det går bra. Är det något du undrar kan du alltid PM:a :)
 
Ska bara tävla lite lågt... :D Hon har haft ont i ryggen å lite så där så jag har inte kunnat rida igång henne förräns nu. Därför så är det inte planer på något mer än klubbtävlingar... :p Lilla pållan gör ju så gott hon kan... :love: :love: :love:
 
Om du kan rida ordentligt är det klart att du kan tävla din travare i lätta klasser!

Jag rider ihop med en kompis som har en travare, som dessutom startade i 11 år, som rider honom mycket bättre än vad jag rider mitt halvblod. Travaren kämpar verkligen trots att han har svårt för samling och galopparbete, medan min ridhäst försöker smita undan jobbet :D Man får ju inte glömma att travaren är framavlad för att trava medan mitt halvblod är framavlad för att vara ridhäst!
 
Om du vill tävla lättare klasser på klubbnivå eller liknande så är det absolut inga problem.
Vill du tävla lokalt och regionalt och konkurrera i samma liga som resten av startfältet tycker jag att du ska satsa på en annan häst.
Huvudsaken är ändå att du trivs du med hästen så tycker jag bara att det är tuta och köra! :)

Nirak
 
Ska inte uttala mig speciellt om hur travare blir bedömda, men jag rekomenderar er som är intresserade av bedömning att engagera er i någon klubb som anordnar dressyrtävlingar ibland och sitta som domarsekreterare, något som är mycket lärorikt och intressant. Man märker tillexempel att ryttare som rider sin häst på ett felaktigt sätt får låga poäng rakt igenom, det kan tex handla om sådana saker att hästens högsta punkt inte sitter på nacken (en mindre kunnig individ inser kanske inte felet i detta) och att ryttare där hästen vill ha högsta punkten bakom nacken men som ändå korrigerar sin häst på ett korrekt sätt får högre poäng på de bitarna än de som inte korrigerar alls. I någon annan tråd, någon annan gång, har någon även hävdat att "travare inte har en chans eftersom de inte sprätter med frambenen" tro mig, en skaplig domare gillar inte när hästen sprätter med frambenen, det blir låga poäng och kommentar vid sidan av.

Har man rätt inställning till tävlandet så klarar man av domare som har lite mysko inställning (ska föresten passa på att berätta om min chef (som föresten har både travre och arbetshästar på sina träningar) som tidigare hade en stor och lustig häst som gick fint upp i klassera, ett halvblod, hon kunde nästan förutse hur det skulle gå efter vilka domare som dömde (MSV B nivå och uppåt) eftersom det inte gick att vara likgiltig till den hästen, man antingen älskade honom eller hatade honom. Alltså hamnade hon antingen långt ner eller långt upp på bedömningskalan, aldrig i mitten) Dressyr är en bedömningssport och även om domaren ska vara objektiv så är det omöjligt eftersom vi alla är människor och uppfattar saker på olika sätt och kan man inte acceptera det så tycker jag att man ska sluta rida dressyr eller genomgå lite mental träning. För man styr en hel del med sin egen inställning. Jag tyckte det var trevligt att läsa att det var några som inte hade dålig erfarenhet av bedömningen på sina travare :bow: -till er!

Ja å så självklart ett stort lycka till åt "Express Pearl" och det framtida tävlandet.
 
Klart du ska tävla!!
Jag & min 17-åriga travis startade vår första dressyrklass för några veckor sen (vi har bara startat hoppning tidigare), nu var det bara en mindre tävling, men vi vann faktskt, trots att vi var det enda travarekipaget i startlistan! Jättekul var det :)
 
GRATTIS!!! :bump: Då ska vi anmäla oss till en dressyrtävling så fort vi klarar av det!!! Har rätt många travhästhatare i min ridklubb (både elever å lärare) :smirk: Men vi får hoppas att dom är rättvisa!! Annars åker dom på däng!! :d :banana:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 277
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 242
Senast: shia
·
Islandshäst Jaha, ja. Då var väl tävlingssäsongen slut, för de flesta av oss. Oavsett om vi tävlar för skojs skull eller för att tävla, så att säga...
Svar
5
· Visningar
1 953
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp