Mack_Lobell

Trådstartare
Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren.
Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner.

Vi har både franska och amerikanska travare i Sverige.
Skillnaden är oftast att de franska är större, men det finns förstås små franska travare liksom de amerikanska.
Sen har de franska travarna oftast lite orenare trav, de är inte lika smidiga som de amerikanska men lite mer kraftfulla i traven. Men det här skiljer sig väldigt mycket. Alla är individer.
Den franska travaren tävlar trav i Frankrike och avlas också där – som travhäst. Finns även många franska travare i Sverige, Usa och på andra ställen i världen. Som travhäst.

Här inne låter det väldigt mycket så här: Ja den är ju fransk och det är ju SKILLNAD! Den franska travare är fortfarande en travare och ingen framavlad ridhäst (dock för monté då den rids i TRAV)

Så den är fortfarande en travare oavsett om den är fransk!
Jag säger inte att ni säger att den inte är en travare. Men denna skillnad som många påpekar hela tiden är inte så stor. Gångartsmässigt är oftast den amerikanska bättre.
Travare som travare.

Till er andra som väntar på svar på Mvs travhästarna. Vänta inte mer. För egentligen vet ni ju att det inte kommer in några namn. För ni verkar ju tycka av det jag har läst här att det är helt omöjligt för en travare att ens komma i närheten av Mvs dressyr. Eller det kanske bara jag som har fattat det fel?

Till alla er som säger här att de som har travare som ridhästar skulle vara avundsjuka på dem som har halvblod: Ja tror inte de skulle ha köpt en travare då, utan ett halvblod istället. Om de nu skäms över sin häst är det ju något som verkligen är fel. Väldigt synd om hästen om så skulle vara fallet. Men jag tror de flesta här inne som har travare som ridhästar inte skäms för dem.

Sen detta med travare som ridhästar. Ja tycker det är väldigt bra att travaren överhuvudtaget kan tävlas på en hyfsad nivå i hoppning och dressyr som verkar vara de ändå betydande grenarna här. Tänk er själva efter en kanske 11-årig tävlingskarriär på travbanan omskolas och gå som ridhäst i många år. Det blir som en helt ny värld för hästen. Det ska på med sadel och en ryttare på ryggen i stället för en gubbe i sulky. Nu ska hästen plötsligt gå i form, arbeta på tygeln och galoppera (!) Den som i en kanske massa år gått med uppkäk, blivit ryckt i munnen då den kastade sig i galopp och bara sett hinder som staket som man absolut inte ska hoppa över. Helt plötsligt ska den göra alla dessa som var förbjudet eller väldigt, väldigt ovant för den. Det kanske är därför många travare är felridna och jag vet inte allt, därför man har gått för hårt framåt eller vet inte hur man ska utbilda hästen man köpt.
Men om ryttaren är bra och hästen fattar vad man vill så brukar det oftast bli ett lyckat ekipage.

Sen är det också väldigt många som nu ridtränar sina hästar som är i travträning. En del travtränarehar tom endast ridträning förutom en del snabbjobb. Det tävlas också väldigt mycket monté i Frankrike. Det kan tom finnas mer monté lopp än vanliga travlopp på en fransk tävlingsdag. I Norge tävlas det en hel del monté och även i Sverige börjar montén komma.
Så visst är de även gjorda för att ridas. Den härstammar ju ifrån ridhäst raser.

Jag tycker det är väldigt bra att en travhäst kan komma så pass långt till Lätt a. För vissa är ju det skrattretande lågt, men för en travare är det väldigt bra. Den är ju trots allt inte avlad för vare sig hoppning eller dressyr. Så om en travare kan slå ex antal andra raser som är avlade på vad de gör är det ju mycket bra. Kan den sen tävla så pass högt som 1.45 och slå framavlade raser för det ändamålet är det ju otroligt bra. 1.45 hoppning motsvarar kanske Gulddivisionen på v75. Hur många andra raser (om de nu hade fått tävla) hade kunnat vinna där? Eller ta någon placering? Inga! De hade inte ens kunnat vinna ett p21 lopp, kval eller provlopp.
Det begär ingen heller för den delen. Men det är många som begär att en travare måste gå 1.90 hoppningar och svår dressyr för att accepteras som en bra ridhäst. Där kanske den har lite väl mycket emot sig för att kunna gå så högt, om det nu fanns 1.90 hoppning. Men snart kanske det trots allt kommer en travare som går svår hoppning. Vem vet?

Så sluta säg att det finns flera tusen andra hästar som kan göra det bättre än travaren när någon skriver in något resultat eller att den travaren kan det och det. Ja såklart det finns många andra raser och hästar som är bättre än travarna i hoppning och dressyr. Annars skulle det vara lustigt. De är trots allt framavlade i många herrans år för att kunna hoppa högt och utföra komplicerade rörelser. Det är ju inte travaren. Så det är bra att den kan i alla fall en del av det.

En travare kan se ut på tusen olika sätt. Så säg inte att de har stort huvud, kort hals och knotig kropp. Travaren är framavlad på skjutkraft, trav, löphuvud, hållbarhet osv. Inte på extriören. Förekommer också mycket inavel. Så en travare kan vara i ponnystorlek, över 1.70, ha kort hals, ha lång hals, vara tunn, vara kraftigt byggd, ha stort huvud, ha litet huvud. Ha tunn man, ha tjock man osv osv. De kan vara likadant byggda som halvblod, araber, fullblod mm. Om någon säger: Min travare liknar ett halvblod. Ja då gör den det. Därför att den har den extriören eller ha fått den bara för att den ridits så mycket och arbetats som en vanlig ridhäst. Jag tror inte man säger det för att man skäms över sin häst.
Likadant om någon skulle rycka manen, de gör det för att de tycker det är snyggt och inte för att den ska likna ett halvblod. Likaså om man lindar den med vita lindor.

Vi får inte glömma att travaren kan bli bra i andra grenar också. I distans har den gjort mycket bra resultat. Där finns det många bra travare som ligger i toppen. I western finns det många travare som är duktiga. I fälttävlan tävlar också en del på lätt nivå hittills.
Tänk va bra om man hade en travare som tävlar eller hat tävlat trav som man samtidigt tävlar hoppning, dressyr, fälttävlan, distan och western på. Vilken allsidig häst. Man får inte glömma de härliga uteritterna också.

Här inne kan det allt förekomma vissa fördomar emot travarna. De ser ut si och så, kan bara det och det, bla bla bla. Finns många saker man kan räkna upp. Men jag tycker inte direkt att någon har något emot travarna. Varför skulle de ha det? Tycker det är mest folk här inne som har något emot varandra i dessa diskutioner som aldrig verkar ta slut. Det är bevisat att travarna är bra ridhästar, i det hela. Sen skriver också många här inne att man kan ha en travare om man inte satsar på en högre nivå. Men hur många här inne har kommit till eliten då? Jag tycker faktiskt det är mer utmaning att lyckas med en travare än att lyckas med ett halvblod tex. På ett välutbildat halvblod det ju bara i princip bara att sitta upp och vinna om man är en bra ryttare. Inte i elitklasser kanske men i vanliga lätta klasser upp till lätt a.. hehe.

Jag kan förstå att vissa vill ha namn på påstådda mvs dressyrhästar osv när många säger att de vet om någon som har en häst som har tävlat i det. Det är dåligt att man skriver så när det kanske inte är sant. Då får ju travridhästägarna ännu sämre rykte. Så fram med namn om ni har några.

Men det finns faktiskt de som har något emot travare i det riktiga livet. Har man inte hört om tränare som vägrar träna någon bara för att den har en travare, ridskolar som inte inackorderar en bara för den har en travare, snorkiga kommentarer, viskningar, skatt osv osv osv och osv. Inte för att jag har fått stå ut med något av detta. Jo kommentarer innan de ens har sett hästen, som de sen ångrat. Så visst finns det fortfarande förakt för travaren som ridhäst. Men det har blivit bättre.

Så slutligen. Har man en travare så finns det massa kul att göra med den. Men individen kanske har sina begränsningar och det får man anpassa sig efter. Men finner man sin stora kärlek i travaren har man gjort ett bra val. För är det inte toppen att susa fram i skogen i full trav 1.08 tempo? Hehe skämt och sido hur många andra raser kan man göra det med? Inga! Men inom ridningen är det ju inte traven man strävar efter utan ridbarhet. Hehe men det är ju bra att kunna flyga fram i trav lite då och då när man har tröttnat på galoppen. För att rida snabbt i trav är verkligen en upplevelse. Prova om du inte har upplevt den härliga känslan=)

Jaha då tänkte jag avsluta med att skriva: Hoppas det inte fortsätter vara lika hetsiga diskutioner om travaren här nu. Jag har sagt mitt nu så hoppa på mig om ni vill. Gör det med nöje. Men detta är faktiskt sant.

Ha det bra och om ni vill ”flyga” prova på lite monté – det förlänger livet! =P



:p :p ;) :smirk: :D :bump:
 
Bravo!
Du har fått med allt som jag (och kanske många andra) ville ha sagt men inte lyckats formulera. :bow:
 
Jättebra inlägg. :)
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Och ja, känslan av att trava snabbt är grym. :devil:
det blir som ett begär, när man har börjat vill man bara ha mer. :D
 
wieee tackar! :bow:
jag är en av dom lyckliga som funnit kärleken i en fd travare! ja lever pga av honom! kan inte tacka honom nog för våra roliga stunder! o fler ska de bli :D

håller med maiagull det är verkligen en grymt häftig känsla!
:banana: :banana: :banana: :bump: :bump: :D
 
Bra inlägg, tänkte bara göra en liten rättelse. ;)

"Till er andra som väntar på svar på Mvs travhästarna. Vänta inte mer. För egentligen vet ni ju att det inte kommer in några namn. För ni verkar ju tycka av det jag har läst här att det är helt omöjligt för en travare att ens komma i närheten av Mvs dressyr. Eller det kanske bara jag som har fattat det fel?"

Anledningen till att det inte kommer in namn på travare i mvs dressyr är inte för att "vi" tycker det är omöjligt/väldigt svårt för travaren att uppnå det, utan för att det uppenbarligen inte finns några som kommit så långt.
 
Mycket intressant inlägg!! Jag håller me dig å trava snabbt e nog d härligaste som finns mycke bättre än att galoppa fort! :d :bump:
 
Vilket pang inlägg.. Skönt att det finns fler som tycker om travarna.. Helt underbara individer de hästarna..

Så härliga alround hästar.

Fler som du så hade fördomarna dött ut.. :)
 
Gärna fler som MackLobell - men helst färre av de andra. De som påstår sig vara mobbade av "halvblodsmaffian" - och som hasplar ur sig att deras varmblodstravare minsann går msv dressyr. :D

Märkligt- under fyrtio år i hästvärlden har jag ALDRIG stött på denna hästrasism - varken i verkliga livet eller här på Bukefalos. Så jag tror inte den finns - den är ett hjärnspöke hos vissa varmblodstravarägare!

Immer
 
jättebra skrivet! verkligen :bow:.

och det där med att trava i 180 har jag faktiskt aldrig gjort :crazy: fast jag har en travare.
han slår över i galopp så fort det blir lite fort
(han galloperar när ponnytravaren vi har, travar lite halvfort :o)
inte konstigt att han aldrig blev travhäst.
 
Tja jag vet ridtjejer som har rent utsagt blivit mobbade för att dom inte har en riktig häst, bara för att deras pålle råkar vara travare..

Själv så har jag jobbat med hästar heltid och har inte stöt på en ras som jag inte gillat.

Medans man har hört folk som klagat och nedvärderat folk som har både araber och varmblod..

Många av påhoppen har faktiskt förekommit på buke..
 
Jag har stött på det. Inte mot mig personligen men riktat mot andra travarägare.

Ex en tränare som sa rätt ut till min kompis att hennes kbl travare aldrig skulle kunna lära sig att galoppera.

Man ska nog inte heller glömma att den här "hästrasismen" el vad man vill kalla det inte bara drabbar travarägare utan även dem som har fjordingar och araber. Det är synd tycker jag, alla gör väl så gott de kan.
 
Så superbra inlägg i travdebatten!

Du skriver moget, sansat och ärligt. Jag är en sk halvblodsmänniska, men blir lite nyfiken på trav efter att läst det här...
 
Tänkte "ånej, ännu en trav-tråd som man inte orkar svara på". :(
Men jag hade fel. :)
Jättebra inlägg! :bow:
Äntligen någon som är klarsynt och realistisk. :bow:
Du beskriver travaren på ett trevligt, nyanserat och ärligt sätt. :)
Fram för flera såna här inlägg om olika raser istället för en massa gnäll! :p
 
Tack alla för posetiva svar :bow:
Kände bara för att skriva lite om travaren.
Har länge tänkt göra det men det har bara inte blivit av.
Så prova på lite trav nu. På hästen eller i sulkyn ;) :D :d
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 840
Senast: Bison
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 052
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 415
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp