Travarna med sina lustiga egenheter

T

Tess82

Visst är de lustiga ibland, hoppas det är fler här som känner igen sig i det jag säger.

Jag har 3st travare, en kallblodstravare och två varmblodstravisar.

De har alla något med sig från innan min ägo.

Häst nr 1. Flemar och tuggar när han är missnöjd med något, de kan flema ändå men han gör det på ett speciellt sätt när något är fel.

häst nr 2. tuggar typ cirklande och kör huvudet upp o ner som en tok när han blir stressad.

häs nr 3. slänger med huvudet när hon tycker något är på tok. Brukar kalla det för Discoskalle :D

Ja de är för lustiga när de vill visa att något är fel. Är det här något typiskt för travare??

Skulle vara kul att höra andras erfarenheter av detta :p
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Mitt travarsto har inte så mycket konstigheter för sig mer än små knäppryck i hagen som hon skuttar iväg annars är hon ganska så "normal";) Min gammelarab däremot har mer knäppheter för sig...
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Ja, jag känner igen det där! Både den jag har nu och min förra travare slängde med huvudet på ett väldigt karaktäristiskt sätt när de är/var hungriga/irriterade. Vi har haft en hel del hästar genom åren, men det är bara travarna som haft detta för sig.

"Hysteri tuggandet" känner jag också igen, även om det inte är något min nuv. kuse gör (är aldrig speciellt taggad, snarare av det lugna slaget)

Även otålighet om de inte får komma ut vid exakt samma tid varje dag, samt "tuggande" med huvudet på sned utanför boxen i tiggande syfte :p

Iofs är de båda fuxston med "personlighet", kan nog förklara en del, hihi :D
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Min häst slänger med huvudet när han blir stressad, taggad eller det är en situation han känner sig allmänt obekväm i.
När han är riktigt stressad eller "rädd" går huvudet som en propeller :p
När han blir uttråkad, exempelvis om jag gjort halt och han tycker att det var onödigt slår/krafsar han med frambenen.. Helt enkelt för att berätta att han är uttråkad och att det borde hända något snart (även när han är hungrig så klart).

Bild på huvudkastandet (min häst som är giraffen ;))

29643171.jpg


Krafsandet

27320467.jpg
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Roligt att läsa fleras "tokiga" travare :D.

Min herre visar tänderna och biter frentetiskt i boxgallret när maten är på väg så folk tror han är livsfarlig, men han är form som ett lamm.

När vi ska ut och köra står han alltid och klapprar med läpparna, i början tyckte jag detta var stressande för han gör det från han ställs in tills vi är ute, men nu har jag lärt mig.
Och så sista stunden innan vi häver oss ut börjar han "steppa" med framhovarna, klick klick klick klick låter det :D
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

haha dethär känner jag oxå igen !:D

har en travarherre och han har så mycket konstigheter för sig så haha :p
för det första så flemar han jämt haha,han slänger med huvudet,försöker snurra huvudet ett helt varv eller två:Dhaha massa knäppa ryck i hagen som att från att va helt lugn till att börja ställa sig på bakbenen,frambenen,ett ben,två ben aa haha skriker som en stucken gris...!
biter på allt han kommer åt,slänger iväg grimmor,täcken mycket mera när han står inne,så fort man hänger grimman på boxen och vänder sig om en sekund har han slängt iväg den igen haha:D
brukar sitta ute i hagen och umgås med hästarna då kommer han fram och börjar nufsa och lukta igenom mig haha,biter i mins skor och armar haha inte biter till alltså med gnager lite haha...häromdagen slet av av mitt löshår och började tugga:Drätt kul att bara sitta och kolla vad han har för sig:P
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

haha vilka tokar det finns=)

Min travardam brukar typ rulla med huvudet åt ena hållet eller vad man ska säga för hon slänger inte med det. Det gör hon när hon är hungrig eller bara vill visa för mig att hon finns när jag råkar gå förbi hagen=)

Annars brukar hon äta de allra konstigaste saker hon hittar i hagen. En gång såg jag henne äta en knastertorr gräsboll och jag riktigt såg hur äcklig hon tyckte den var men den slank ner ändå=P
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Jag vet inte om det är en egenhet direkt men det var rätt lustigt. Jag var ute och skrittade på mitt varmblod en dag och när vi närmade oss stallet så satt en katt bredvid stigen. "hej kisse" sa jag och gjorde ett sånt där locka-på-katten-ljud med läpparna. Pttj pttj... eller nåt. Det var i alla fall tydligen en signal till min häst att "nu springer vi". Så från sakta lunk lade han öronen bakåt, sträckte ut och for iväg i riktigt travartrav...! Jag blev så paff att jag bara skrattade åt honom. :D
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

:rofl:

Så där sitter ju en del kuskar och låter bakom hästarna när de driver på dem. :D Din totto trodde nog att han skulle ge gärnet på "upploppet" hem till stallet. *fniss*
Ni verkar ha intressant hästar, ni med. Min dam är minst sagt intressant. Jag minns så väl en vän som ej var hästvan och som bestämde sig för att följa med mig för att titta på kusen som jag pratat så mycket om i skolan. Hon var helt säker på att jag överdrivit en aning när jag beskrev min hästs beteende, men tji fick hon! Människan stod bara och gapade och sa tillslut att: "Din häst är inte verklig... Hon är en seriefigur!"
Tant Häst hade då världens uppvisning. Ena sekunden stod hon och flörtade med oss och tiggde godis (huvudet på sned och tuggade som en tok) och nästa sekund rusade hon mot hästen i hagen bredvid med bakåtstrukna öron och försökte se livsfarlig ut. Sen var hon tillbaka framför mig igen och började flörta på nytt, för att sedan rusa iväg och vara sur, sen komma tillbaka osv.

Annars brukar hon slänga kraftigt med huvudet när hon är glad och slänger med huvudet på ett annat sett när hon är stressad och upprörd. Hon tuggar ibland så hysteriskt att fradgan sprutar och folk har frågat mig om hästskrället har rabies... :angel:
Men nej då, hon är bara en travhäst med VÄLDIGT mycket personlighet och som verkligen visar vad hon tycker och tänker om olika saker.
(T ex: "Du är för långsam med att ge mig min mat, så för att bevisa att jag håller på att svälta ihjäl så lägger jag huvudet på sned, tuggar som om jag låtsas att jag har mat i munnen och rullar lite med ögonen för att du är så hopplös.")

Kan också tillägga att tant är mycket petig med vad hon äter och bara det bästa är gott nog för henne. Passar det inte så spottar man ut det direkt. Gärna på människan som står närmast.
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Haha, vilka roliga pållar det finns där ute :D!

Häromkring har vi ett uttryck som vi kallar "travarsnurren", de flesta tycker nämligen att varmblod gärna kastar med huvudet och gör som en snurr med det samtidigt :laugh:. Så gjorde även min egen travis hela tiden, speciellt när han stod i hagen och var lite otålig eller uttråkad. Om travarsnurren överraskade en under skritt på lång tygel så var det bara att försöka trassla ut pålle igen :D.
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Min travare har grimaser för sig när han blir uttråkad. T.ex om man står och pratar med honom i boxen innan utsläpp. Han ser liksom inga som helst anledningar till att han ska behöva stå inne och vänta på att kompisen ska äta upp. :p Då sträcker han fram huvudet så långt han kan, lägger huvudet på sned, visar tänderna och tuggar i luften. Så här:

24344425.jpg



Annars har han även det klassiska tugga när han blir spänd eller stressad, men ju mer sällan det visar sig desto gladare blir jag. :p
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Min travare har grimaser för sig när han blir uttråkad. T.ex om man står och pratar med honom i boxen innan utsläpp. Han ser liksom inga som helst anledningar till att han ska behöva stå inne och vänta på att kompisen ska äta upp. :p Då sträcker han fram huvudet så långt han kan, lägger huvudet på sned, visar tänderna och tuggar i luften. Så här:

24344425.jpg



Annars har han även det klassiska tugga när han blir spänd eller stressad, men ju mer sällan det visar sig desto gladare blir jag. :p

Sådär gör båda mina hästar. Den ena en halvblodskorsning och den andra halvblod... Korsningen gjorde det när jag köpte honom för 4 år sedan och unghästen som jag köpte i vintras började göra det i våras, han apar efter precis ALLT "storebror" gör och lär sig ALLA hyss efter att ha sett storebror göra det en enda gång.
Ang grimarserna så hade jag en "NH" tränare ute som hävdade att det var som ett "tics" som vissa hästar har för sig och att det inte var något att oroa sig över iaf ^^
Apollo brukar mest göra det när han skos, han tycker det är sååå tråkigt... o gör han inte så... så ser han ut så här :angel:

31497_398820261460_627071460_4702796_453659_n.jpg


kl

i övrigt tycker jag det är lite lustigt att det låter som att dessa lustiga egenheter bara finns hos travarna eller att hästarna har det för att de är travare?... jag tror snarare att det har o göra med att de är hästar och mycket av det beteendet som beskrivits här tycker jag är "normalt" hästbeteende.. även om det kanske inte är önskvärt.
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

i övrigt tycker jag det är lite lustigt att det låter som att dessa lustiga egenheter bara finns hos travarna eller att hästarna har det för att de är travare?... jag tror snarare att det har o göra med att de är hästar och mycket av det beteendet som beskrivits här tycker jag är "normalt" hästbeteende.. även om det kanske inte är önskvärt.

Jag tror inte heller att det är enbart travare som har sina egenheter, det beror säkert (som så mycket annat) på individen och inte rasen.

Vad kul att dina hästar också visar sig uttråkade på samma sätt som min. Jag har faktiskt inte stött på det förut. Men har å andra sidan inte hanterat någon större mängd hästar heller. Men vad bra, då kan jag räkna min häst som helt normal nu. :D
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Jag tror inte heller att det är enbart travare som har sina egenheter, det beror säkert (som så mycket annat) på individen och inte rasen.

Vad kul att dina hästar också visar sig uttråkade på samma sätt som min. Jag har faktiskt inte stött på det förut. Men har å andra sidan inte hanterat någon större mängd hästar heller. Men vad bra, då kan jag räkna min häst som helt normal nu. :D

..... om det nu är normalt att ha tics :angel::D
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Ja, det kan man ju också diskutera. :angel: Kanske bättre att kalla det "inte helt ovanligt". :D
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

kl*

Min dam äter lera, trodde att det handlade om nån typ av järnbrist (sommarhagen) men nejdå.. Köpte en gigantisk mineralsten och lade i hennes lerhåla, men se den flyttade hon på illa kvickt och började sedan frenetiskt att slicka hålan ren från detta förorenande tingest :p

Hon blir även knäpp av att duscha, det bästa som finns efter en riktigt skööön dusch är att få komma ut på stallplan i longerlina och röja loss ordentligt, sparkar, stegringar, bockningar, kaprioles, ja, hela registret av gymnastiska rörelser ska ut ur systemet! :banana:

Sedan denna dumma uppfinning att man ska sova på spån?! Nej tack, om så hela boxen ska behöva möbleras om grundligt så ska damen prompt både rulla och sussa på det stenhårda iskalla betonggolvet. Punkt.:cool:
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Jag har en halvtravare som slänger sådär med huvudet som är så typiskt för travare ni vet:D
Han har aldrig träffat nån riktig travhäst så det beteendet lär sitta i generna... Dock har han lärt ut egenheten till ett fullblod och några halvblod. Så numer gör allahopa det så fort det är bus på g, när de är pigga oh glada oftast med överskottsenergin sprutande ur örona ;)
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Hon blir även knäpp av att duscha, det bästa som finns efter en riktigt skööön dusch är att få komma ut på stallplan i longerlina och röja loss ordentligt, sparkar, stegringar, bockningar, kaprioles, ja, hela registret av gymnastiska rörelser ska ut ur systemet! :banana:

Sedan denna dumma uppfinning att man ska sova på spån?! Nej tack, om så hela boxen ska behöva möbleras om grundligt så ska damen prompt både rulla och sussa på det stenhårda iskalla betonggolvet. Punkt.:cool:

Har din och min dam gått i samma skola? Jag har egentligen fri tillgång på spån och torv utan att behöva betala en krona. Skitbra tyckte jag tills hästen varje natt glatt skrapade upp allt längs med sidorna, la sig på golvet och fick liggsår. :cool: Nu får hon bada i halm istället.

Och de där idiotspasmerna efter att ha duschat är ju bara... jag vet inte vad. I min hästs fall tror jag dock inte det beror på att hon tycker det är skönt, för hon gör även ilskna utfall :angel: mot folk och fä utanför hagen tills dess att hon fått springa/sparka/bocka/stegra/rulla bort det värsta. Man får då också plocka ut allt hö innan man släpper henne, för annars kommer hon attackera, stampa och krafsa på/i högen tills allt är nedstampat eller utsparkat.

Däremot har hon aldrig haft några konstigheter för sig med huvudet eller tungan. Av mina tidigare passhästar har det vid närmare eftertanke bara varit valacker och några hingstar som hållt på sådär, enbart varmblod.
 
Senast ändrad:
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Hahha min travare slänger med huvudet och när hon ser sig själv i speglen, som finns i vårt ridhus, så börja hon leka och gnägga och busa med sin spegel bild, hahah :D
 
Sv: Travarna med sina lustiga egenheter

Min kille slänger med huvudet väldigt ofta på ett sådant vis att man kan tolka det som att han är missnöjd med något. Men tror det beror på att han är lite otålig.
Jag vet faktiskt inte varför han gör så :p
Men det ser roligt ut ^^
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 578
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Admin får gärna flytta om tråden hamnade fel :p Vad harni för erfarenhet av att flytta iväg och jobba i stall? Jag känner att jag vill...
Svar
10
· Visningar
1 835
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp