Travgrus. Annat namn? storlek?

bigganl

Trådstartare
Jag vill fylla på lite grus i min paddock och vill ha travgrus. Häromkring är det ett vanligt uttryck, men egentligen heter det antagligen något annat. Är det någon som vet vad som är speciellt med detta travgrus och vad det är för storlek på gruset?
Jag måste veta vad jag beställer så att jag får rätt grus.:)
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Jag har använt mig av vad som här betäcknas som 3-5mm. Det är alltså storleken på ytlagret.
Annars får du vänta till min pappa har vaknat...
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Jag tror att det enklaste är att prata med de som har beställt "travgrus" runtomkring och höra vem det har beställt av och vad det heter. Det finns flera olika varianter av grus som kan fungera bra i en paddock, bla en bladning av strid sand ( i vårat fall 1-4 men det beror väldigt mycket på sorteringsverket, det finns stora skillnader) och stenmjöl.
3-5 mm låter väldigt stritt och djupt att ha enbart, men det beror ju som sagt på underlaget.
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Kan tänka mig att de har en bra underbyggnad med makadam, sen stenmjöl och sedan ngn typ av naturgrus, typ 10 mm, för de har väl ganska hårt?

Har aldrig varit på en travbana, men är ganska bra på grus och stenstorlek:p
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

De flesta använder 08 (skrivs säkert på annat sätt) och när jag beställde så sa dom att det heter 08 :D
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Jag tror inte det är på själva travbanorna de har sånt här grus utan på rakbanor och träningsbanor runt om i travstallen. Har ridit på ridbanor som har travgrus överst och det var ett bra och rätt fast underlag. Väldigt trevligt att rida på.
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

0-8 är ju stenmjöl med nollfraktioner och upp till 8 mm. Kan tänka mig att det kan bli rätt packat efter kort tid och vatten, fast de kanske sladdar ofta?

0-8 har man ofta till underbyggnader (överbyggnad) under ex stensättning för att det är stabilt...
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Nej det var ett väldigt bra underlag men jag vet inte om barkflisen jag la underst gjorde att det blev bra.
alla som var och tränade hos mig var förvånad över att den var så bra.
Jag hade ett fint underlag i padocken under de 8 år jag hade den.
Jag sladdade den efter varje gång man använt den.
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Vi ska ha samma blandning som travet som topplageroch jag tror att det består av 2/3 stenmjöl och 1/3 sand (ellet tvärtom). Eller så har jag totalt blandad ihop det!:o

Vi ringde till leverantören som hade receptet på blandningen, kanske ni ahr samma tur?!

Vi är mkt nöjda med vårt underlag, jag som dressyrryttare kan tycka att det är snäppet hårt men svikten är bra och jag tar hellre ett något hårdare än för mjukt underlag.
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Nej det var ett väldigt bra underlag men jag vet inte om barkflisen jag la underst gjorde att det blev bra.
alla som var och tränade hos mig var förvånad över att den var så bra.
Jag hade ett fint underlag i padocken under de 8 år jag hade den.
Jag sladdade den efter varje gång man använt den.

Barkflisen gör säkert susen och att du sladdade det ofta. Barken förmultnar ju dock efter ett tag, men beroende på hur tjockt lager 0-8 du har kanske svikten ligger kvar.
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Det kan troligtvis vara rörgravsgrus 0-8mm, vanligt att anlägga träningsbanor och slingor i skogen med detta.
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Vi ska ha samma blandning som travet som topplageroch jag tror att det består av 2/3 stenmjöl och 1/3 sand (ellet tvärtom). Eller så har jag totalt blandad ihop det!:o

Vi ringde till leverantören som hade receptet på blandningen, kanske ni ahr samma tur?!

Vi är mkt nöjda med vårt underlag, jag som dressyrryttare kan tycka att det är snäppet hårt men svikten är bra och jag tar hellre ett något hårdare än för mjukt underlag.

Det var grusköraren som inte visste vad "travgrus" var för något och därför ville ha den korrekta beteckningen på det. Jag tror jag ringer någon som jag vet har det i sin paddock och frågar vad det heter så det inte blir fel.
Jag vill ha ett relativt fast underlag men med svikt. Håller med: Absolut heller något fastare än för mjukt underlag.
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Det kan troligtvis vara rörgravsgrus 0-8mm, vanligt att anlägga träningsbanor och slingor i skogen med detta.

Tack för namnet. Ska kolla om det kan vara detta.
0-8 låter som om det skulle vara mycket fint som stenmjöl eller sand. Jag har för mig att underlaget mer var som små stenar, men jag kan minnas fel. Det var ett tag sedan jag var på den banan. (fast det beror ju på propotionerna förstås)
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Stenmjöl blir stenhårt när det blir blött och har en förmåga att packas ihop. Men rörgravsgrus blir inte alls så, det är mer 8 än noll i det så att säga.
Har svårt att tänka mig att det skulle vara ännu större material på en träningsbana för travhästar, men det kanske är så.
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Om det är grus så är "nollfraktionerna" silt och sand och inte krossad sten, det är väldigt mycket rörligare. Gruset lär dock vara mycket dyrare än stenmjöl, men håller längre.

Ska skriva ner namnet, kan behövas till min framtida ridbana:D
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Stenmjöl blir stenhårt när det blir blött och har en förmåga att packas ihop. Men rörgravsgrus blir inte alls så, det är mer 8 än noll i det så att säga.

Ja det var det jag menade med proportionerna. Är det mer av det större så blir det säkert riktigt bra. Ska höra om han vet vad "rörgravsgrus" är.
 
Sv: Travgrus. Annat namn? storlek?

Stenmjöl blir stenhårt när det blir blött och har en förmåga att packas ihop. Men rörgravsgrus blir inte alls så, det är mer 8 än noll i det så att säga.
Har svårt att tänka mig att det skulle vara ännu större material på en träningsbana för travhästar, men det kanske är så.

Vi har stenmjöl på vår bana och den har inte blivit hård och packats ihop inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 412
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 903
Senast: MML
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 614
Senast: MML
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp