Travhingstar kända för sitt temperament?

C

CeciliaW

Det finns ju ett gäng hingstar som är kända för att de lämnar 'vassa' eller rent av elaka avkommor... jag behöver väl knappt nämna Tap In eller Wallstreet banker utan att folk nickar instämmande.

Men, vilka andra hingstar som är kända för det temperament de lämnar till sina avkommor? Finns det fler hingstar som lämnat elaka/heta/vassa föl? Eller hingstar som har och lämnar BRA temperament?

Vore intressant att höra era erfarenheter - från kallblod såväl som varmblod!
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

JR Broline lämnade många vassa hårda hästar. Var själv ingen ängel att tas med.
De avkommor efter Juliano Star som jag har mött har varit tuffa och lite svåra. Åtminstone som små.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Oj.. hingstar med hårda avkommor finns det gott om...
Spotlite Lobell, Nevele Pride, Muscles Yankee, JR Broline, Buvetier d'Aunou...
Massa mer också.
Kallblod vet jag ingen speciell.. De flesta märrar blir ju likförbannat hårda :angel:

Trevliga avkommor tycker jag faktiskt Express Ride har :)
Sj's Photo har jag också bara bra erfarenheter av..
Även fast jag gillar lite "tuffare" hästar.. Är ju fast vid Spotlite Lobellare :angel:
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Messerschmitt tycker jag har gett rätt så harmoniska avkommor.
I alla fall avkommor av den lugnare, tryggare sorten.
Har ett sto hemma som är efter han.
Man kan sätta upp vilken ryttare som helst på henne och hon gör allt dom ber henne om!! (rätt så otroligt med tanke på att hon har varit vanvårdad och misshandlad tidigare)

Av kallbloden så tycker jag att Pål Best har gett relativt heta hästar, eller i alla fall dom hästar jag träffat efter han har varit rent ut sagt respektlösa, fast kanske mest beror på ägaren men ändå? Ingen av hästarna har haft samma ägare så...
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Oj.. hingstar med hårda avkommor finns det gott om...
Spotlite Lobell, Nevele Pride, Muscles Yankee, JR Broline, Buvetier d'Aunou...
Massa mer också.
Kallblod vet jag ingen speciell.. De flesta märrar blir ju likförbannat hårda :angel:

Trevliga avkommor tycker jag faktiskt Express Ride har :)
Sj's Photo har jag också bara bra erfarenheter av..
Även fast jag gillar lite "tuffare" hästar.. Är ju fast vid Spotlite Lobellare :angel:

KL
HAr en Spotlite-märr. Stenhård.
Har en hingst e Express Ride. Gudasnäll.
Har en e Buvetier d'Aunou. Korkad. En med han som morfar. Tyvärr knäckt psykiskt nån gång men tuff då han väl fungerar. Båda är dock snälla hästar. Lite lata.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Oj! Glömde ju lägga till att de mest idiotiska, heta, dumskalliga
hästar jag nånsin träffat är E: Rosalind's Guy! Usch!
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Mina erfarenheter:
Smasher brukar nedärva fint psyke och mycket lättsamma avkommor.
tror det kännetecknar de flesta Valley Victoryhingstar.
JAg har haft en hel drös med barnbarn till Nevele Pride. Samtliga har varit snälla, arbetsvilliga men lite småtuffa mot andra hästar.

Alf Palema avkommor kan vara "grisiga" och slagskämpar.
Armbro Goal - lömska tjurskallar
Comets Tail lämnar vältravande fina hästar men som inte fungerar fullt ut förrän de är minst sex år.....:D åtminstone vad gäller hingstar o valacker.
Pine Chippare överlag verkar lite tröga av sig.
Dreamaster-ston kan bli ena riktiga elakingar.

Av lite äldre hingstar så hade vi The Prophet, Netted, Crown's Cristy, Hoot Speed, Speedy Spin bl a som lämnade vasst.
Perfect Freight lämnade nog mest dårar (fast jag har haft en som var väldigt trevlig)
 
  • Gilla
Reactions: For
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag är dålig på sånt här.. VET inte så mkt men har HÖRT mkt.

Som t.ex. att ston efter järvsöfaks ofta blir vassa och speciella. Och de kan jag hålla med om då jag har en sån, är verkligen ingen vekling.. Hon kan inte gå med många hästar, så fort hon hittar nån hon rår på så kan hon vara riktigt grisig. Men hon är snäll mot människor fast umgås inte mer med dom än vad hon måste.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

*kl*

Håller med om Express Ride och S.J.'s Photo. Har en hingst efter ER och han är verkligen snäll och trevlig trots att han är fyra år och står i samma stall som åtta märrar. Har en märr efter S.J.'s Photo och hon är lugn, snäll och trygg. Har även en hingst efter Diamond Way och han är kanonsnäll också. Vet dock inte hur Diamond Way lämnar i övrigt när det gäller temperament?!

Armbro Goal och Defi d'Aunou ska man passa sig för. De är inte alltid att leka med...
 
Senast ändrad:
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Lite off topic. Jag har en märr hemma som är vass så in i helskotta. Vi snackar inte vanligt vass nu, utan jättevass. Har träffat hennes syster och hon var likadan. Mamman verkar lämna rätt mycket humör med andra ord. Mamman såldes för ett par år sedan och jag tror inte att de nya ägarna har riktig koll på vilket temperament hon lämnar. De har i tur och ordning valt Pearsall Hanover, Armbro Goal, Juliano Star. :crazy: :crazy: :crazy: Jag vill inte ha någon av de avkommorna...
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Håller med Lillcaksa om att Järvsöfaksmärrar ofta är knepiga. Svall Ivar lämnar också många knepiga hästar...
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

med risk för att få alla kallblodsvänner på mig nu, men är inte de flesta kallblodsmärrar mer eller mindre knepiga? :angel::confused:

Har nu funderat en stund om kom då på att jag träffat ett kallblodssto e River, ett e Hambest och ett par e Nixen som samtliga varit väldigt trevliga (alla dessa sprang även in en hel del pengar) men resten...huga.
 
Senast ändrad:
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

KL

Har en hingst e Express Ride. Gudasnäll.
Har en e Buvetier d'Aunou. Korkad. En med han som morfar. Tyvärr knäckt psykiskt nån gång men tuff då han väl fungerar. Båda är dock snälla hästar. Lite lata.

Vi har en Express Rida märr. Hon är verkligen supertrevlig. En Buvetier d'Auonou märr som också är jättetrevlig. Möjligen lite vekt psyke.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Neeej, ALLA är inte knepiga... ;)
Avelsstoet i stallet är stenhård i psyket (som i orädd och enorm tävlingsinstinkt), men gudasnäll i allt man gör med henne, och man behandlar henne mer som en valack/hingst än ett sto. Halvsystern hennes (2 år) verkar kunna bli en riktig pärla, hon med. De har samma mamma, så det kommer väl därifrån.

Pål Best har jag oxå hört om. Gullsvarten har jag hört ska lämna iaf svåra ston, vet inte hur det är med hingstar/valacker.

Slogum Björn har jag träffat irl, gudasnäll, har hört + läst att han lämnar jättefint (om än lite smått).

Att Järvsöfaks skulle lämna otrevliga ston är nytt för mig. Intressant!
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

*KL*

Jag har ett barnbarn till Järvsöfaks i hagen (inte min häst dock), en GUDASNÄLL liten åring (stoföl, E: Fakse). Hon är så go och mysig att jag bett ägarna säga till om hon är till salu... :angel: Supertrevlig.

Jag gillar ju generellt Lindy's Crown-avkommor, de jag har träffat har samtliga varit trevliga i typen och humöret. Lämpat sig bra som ridtravare.

Har även ridit gudasnälla hästar efter Pluvier III (FR) och Active Bowler.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Skriver om min uppfattning om avkommorna

Super Arnie - snurriga saker
Alf Palema - grisar som sagt.. är inte min favorithingst direkt
Supergill - dom flesta är rätt hetsiga men finns undantag
Coktail Jet - även där dom jag har träffat är rätt hetsiga
Viking Kronos - även dom har vart rätt så hetsiga
Wall Street Banker - nåt rent förjävliga som hingstar, betydligt snällare som valacker :devil:
Credit Winner - lata hästar med ett jävla humör :p
Defi D'Aunou - humör har dom iaf :devil: gäller även:
Buvetier D'Aunou
Pine chip - typ en av 30 har vart snäll och trevlig :angel:
Spotlite Lobell - vasst
Jag De Bellouet - lata men lömska hästar...
Giant Cat - snälla men lite speciella hästar som dock inte är så vältravande :rofl:
Super Photo Kosmos - :love: världens underbaraste avkommor har han lämnat
Muscles Yankee - dom kan ju ha lite humör dom oxå :angel:
Pearsall Hanover - inte så trevliga djur
Gallant Baron - heta men jättesnälla hästar

sen kom jag inte på så mycket mer :D
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag har hört att Lome elden brukar lämna lite knepiga hästar.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

*kl*
Vad jag hört är Piper Cub-avkommor nervösa och svåra, vilket jag knappast kan dementera :angel:
Alla Progress Value-avkommor jag träffat har varit underbara i psyket :love:
 

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 806
Senast: Freazer
·
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 478
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 781
Senast: tanten
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 356
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp