Travhingstar kända för sitt temperament?

Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

*kl*
Rolig tråd! :laugh:
Kan räkna upp några som jag inte skulle betäcka med..

Tap In. Har stött på en och annan lömsking. Verkar dessuton lämna ganska små avkommor.

Dream Lover. Jättetrevliga i stallet men HETA.

Starchip Entrprice. Mycket personliga och egensinniga. Även om jag gillat de jag har passat. Hingstar och valacker något mindre krävande.

Bork Rigel. Har nog bara träffat en, URSNYGG men ett monster som hingst, fortsatt svinig som valack. Iof väldigt bortskämd.

Self Confident. Svarta :devil:

Pavin och Flatvar är heller inga som jag vill se i stamtavlan..
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

[Sedan har ju vi fått ett föl efter Couch Doctor i år, han är stentuff, ifrågasätter ALLT. Men han är ju inte så gammal än. Någon annan med föl efter honom? Hur är det i så fall? Det tog för oss 100 gånger innan vi ens kunde leda honom normalt för han skulle inte bli ledd. Och han har redan börjat slagits med frambenen som en hingst mot en... Kan ju vara från mamma också, hon har tydligen hett bakom sig...[/QUOTE]

Vi har en efter Couch Doctor som är två år i år, han är vi lite fundersamma på, kanske är den veligaste och mesigaste häst vi någonsin har haft! Har aldrig gjort motsånd mot något och är supersnäll! Hingst men ska bli valack idag. Helt tvärt om mot din kille!!:D
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Kul tråd! :)


En hingst jag undrar vad ni har för erfarenheter kring är Rite On Line och då ston efter honom? jag har träffat på två mkt speciella ston efter honom och hört historier om fler. Den första skulle jag köra in, när jag fick henne så sparkade hon bara jag tittade på hennes bakdel, hon pep och bet/sparakade så fort en annan häst tittade på henne och hon var konstant brunstig, den andra jag träffade var 10 ggr värre, hon var rent farlig, fanns inga hämningar, hon bet fram och sparkade både fram och bak, även hon var konstant brunstig dock tror jag att hon var flaskuppfödd (i italien om jag inte minns fel) och det kan ju spela in en del men borde inte spela in på brunstbeteendet... tror att hon nu finns på de gröna ängarna... Sköter dock en hingst e Rite On Line emellanåt och han är väldigt trevlig!

Har haft hand om två st Rite on Line ston, helt fantastiskt hästar!
Rikigt gulliga och kloka hästar, de två som "nybörjare" får börja med att
köra om det var nån som som kom till stallet ;)
Båda tycks dock vara inne på att skruva/slänga med huvudet i tid och otid,
högst irriterande! ;)
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Pine Chip Hårda som sjutton i huvudet, vinnarskalle nå så grymt på samtliga, kittliga, haha.
Juliano Star Något ängsliga, bakskygga, rädd om baken o benen i största allmänhet (Bör säga att jag haft hand om, kört/ridit/tränat ett antal olika Juliano hästar och i stort sett samtliga var bakskygga, fast alla kom från olika ställen osv.
Rite on Line Som jag skrev här ovanför, fantastiska hästar, nästan dumsnälla, ibland mer dumsnäll än nödvändigt ;)
Gullsvarten Vassa ston, tar lååång tid att rida/köra in. Enormt psyke. Gossarna verkar däremot vara lite mer medgörliga!
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Gullsvarten Vassa ston, tar lååång tid att rida/köra in. Enormt psyke. Gossarna verkar däremot vara lite mer medgörliga!

Lägg till att dom flesta blivit kastrerade. Ofta sena och brukar gå som bäst som 6-7 åringar. Den jag hade kastrerades som 4-åring och gick inte att ha med andra valacker (elak) i hagen om det fanns ston i närheten, betäckte stona om dom gick i samma hage. En hård häst, tålde det mesta.

Märren jag hade vann ifrån alla positioner, var inte speciellt stoig. Mkt nerver i henne, från början var hon väldigt svår att ha med sig på tävling.

Kan konstatera att bägge var väldigt speciella i sättet.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

med risk för att få alla kallblodsvänner på mig nu, men är inte de flesta kallblodsmärrar mer eller mindre knepiga? :angel::confused:

Har nu funderat en stund om kom då på att jag träffat ett kallblodssto e River, ett e Hambest och ett par e Nixen som samtliga varit väldigt trevliga (alla dessa sprang även in en hel del pengar) men resten...huga.
Min gammelman var efter Nixen. Trevlig som tusan, men lite speciell
 
Har en efter Brioni hon är vass och bestämd dam tills hon fattar vad hon skall göra men hon var inte så kul att köra in;) många blåmärken blev det
Select Yankee har jag också en efter snällare häst får man leta efter och till sist Vikingbläsen hans avkomma är som en pansarvagn , liten och kompakt, travar fint men lite av en bulldoser, fast det possitiva är att man får starka armar .
 
Fast en lite undran det är ju stoet som fostrar sin avkomma spelar inte märren in i stor del i själva psyket hos avkomman ???
 
Livar upp tråden med den lilla erfarenhet jag har.
Zerberus: Snälla, hyfsat lugna, starka, men lite udda. Kunde ha sina egenheter, en skulle ha allt i munnen, smaka på allt och vispade gärna runt med tungan när den stod på gången, en annan kunde vara lurig att fånga i hagen (kom alltid fram men kunde vända på en 5 öring och lägga av en rejält bakutspark och galoppera iväg för att sedan komma fram igen vid grinden)
Conny Nobell: Små! Runt D-ponny mått, tjuriga, både som sto, hingst eller valack. Har gärna öronen bakåt mest hela tiden och stoet var både lurig och hade mycket idéer.
Silver Pine: Trevliga, fast jag hört annat om hans avkommor. Dock bara mött 3 st. Men två hingstar och ett sto, de alla har varit vettiga hästar.
Spotlite Lobell: Framåt, ibland lite nerviga. Men verkar variera en del annars. Aldrig mött några tjuriga, men flertalet lite lättstressade och nervösa avkommor.
Orlando Vici: Snälla i hantering, kan bli något starka vid körning, har inte alltid tävlingsskalle men dem som har blir bra då kapaciteten oftast verkar finnas?
So Perfect: Min egna är efter denna hingst, inte mött fler avkommor i verkligheten, men följer en del. Verkar sena! De flesta har börjat visa resultat först som 4-5 åringar. Mitt sto är känslig, men ändå tuff, jäkligt vass och tänker för mycket, går heller till attack mot något otäckt än att springa iväg. Älskar att springa och träna, vill jäkligt ogärna släppa förbi någon men blir lite loj om hon går i rygg. Kan varva upp sig vi vissa enstaka grejer, annars rätt cool.
 
För er som nämnt att BrännaPål eventuellt lämnat knepiga avkommor så spenderade jag min barndom på det stuteriet (Norrbränna). Vi lekte med hästarna i hagen och klättrade upp på dem barbacka utan tyglar och annat. BrännaPål var bara föl i början, och jag var där som 9-åring och byggde leksakshinder i hagen åt honom och mamman som jag försökte få dem att kliva över genom att peta på dem med pinnar. Helt otroligt att man som barn blev släppt vind för våg i en hage full med kallblodstravare, men jag har inget minne av att varken BrännaPål eller modern BrännaKajsa var dåliga barnvakter. :p De gjorde så gott de kunde och de struntade i mig om jag blev för besvärlig. :D Jag vet inget om avkommorna men ville bara inflika ett annat perspektiv här. :D
 

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 757
Senast: Freazer
·
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 451
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 773
Senast: tanten
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 276
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp