Travhingstar kända för sitt temperament?

Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Hitec Lou den finaste jag sett & passat är Ånia K. :love: men resten.. som hämtade från de vilda när de anlände. De var mardrömmar allihopa! Undrar om massproduktionen fortfarande håller på på Gotland??

Vi har två stycken Hitec Lou:are i stallet där vi har ponnyn .. gud, detta är också K-hästar. Den ena; märren, är dummare än tåget, hon gick med min ponny och kunde jaga en i hagen! Det tror jag däremot beror på märrens ägare som skulle "leka" med märren ... Denne märr har inte kommit ut till start ännu, hon är 4 nu tror jag, enligt ägaren; stänkrädd som faen och har nu en ny häst.

Den andar Hitec är 5, hingst som precis nu här i förra veckan gjorde sin första start, men hoppade och gick 21. Han är mycket grövre än märren. Jättesnäll som hingst, men fruktansvärt jobbig när klockan börjar närma sig 17-18 ... då vill han ha mat och står och slår i boxdörren och skrapar med hoven, TROTS att han fick mat 16.00 .. Denna häst är liiite för grov för min smak.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Citat:
Ursprungligen postat av Skogstroll
Jag känner absolut ingen som vill avla på en ridhäst med dåligt psyke,För mig är psyke och sundhet det allra viktigaste man kan
.
Ojojoj så många ridhästston jag seminerat pga av att de inte gått att rida för sitt humör så de tar föl istället för då kanske de kan rida henne sen....
Inte många travston har varit svårhanterade utan väldigt trevliga, det kanske har varit 1 på 100 ston bland travarna som varit svåra i humöret, men har då haft prestationer antingen själv eller avlesmässigt som gör det värt besväret.
Svåra ston kasseras mkt fortare i travet än i ridsporten...
Dessutom får ALLA travhästar gå ut oavsett värde, mångmiljonhingstar springer och leker hela dagarna. INom ridsporten så får hälften kanske gå ut men långt ifrån alla, nu menar jag även internationellt.
Så är det..
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Mitt sto efter Järvsöfaks är inte rädd av sig, tuff. Kan verka hård men är världens snällaste, ranglåg är hon dessutom. Men har kan bli uppspelt och har lite nerver, vilket vi jobbar på mycket för att hon ska vara trygg.
 
Senast ändrad:
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

med risk för att få alla kallblodsvänner på mig nu, men är inte de flesta kallblodsmärrar mer eller mindre knepiga? :angel::confused:

Mitt sto är det då inget fel på alls hur snäll som helst. Står där jag lämnat henne så väl gårdsplan som ut i skogen. Lite het när man rider men otroligt klok och väljer sina vägar med omsorg.
e. skogsdrutten (sabin)
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag vet att han är död, men hans arv kommer ändå alltid finnas där ute nånstans.
Vad jag menar är att Texas lämnar skarpa hästar i flera generationer och det är egna erfarenheter
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Jag har 2 märrar hemma i stallet som båda är efter Spotlite Lobell. Jag känner att jag vill försvara de litegrann här :laugh:

Dessa två stona skiljer sig mycket från varandra men ingen av de är elaka, ostabila eller dumdristiga på något sett. Båda är avelsston men hålls igång efter deras förmåga.
Den ena är snällare än en mjukishäst och används idag som läromästare för nybörjare till både körning och ridning.
Den andra är lite busig av sig men har hjärtat på rätta stället. Hon är jättepigg i körningen och ridningen och körs som draghjälp till våra 3 åringar. Supersnäll att köra men där finns motor ;)

Däremot har vi en hingst e. Jobie Tempest som blir odräglig om han inte blir psykiskt eller fysiskt trött. Jag ser inga problem med det heller för får han bara sin träning så är han som en nallebjörn.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Blev visst skickat till fel forum, men jag hittar inte var jag tar bort det...
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Citat:
Ursprungligen postat av Skogstroll
Jag känner absolut ingen som vill avla på en ridhäst med dåligt psyke,För mig är psyke och sundhet det allra viktigaste man kan
.
Ojojoj så många ridhästston jag seminerat pga av att de inte gått att rida för sitt humör så de tar föl istället för då kanske de kan rida henne sen....
Inte många travston har varit svårhanterade utan väldigt trevliga, det kanske har varit 1 på 100 ston bland travarna som varit svåra i humöret, men har då haft prestationer antingen själv eller avlesmässigt som gör det värt besväret.
Svåra ston kasseras mkt fortare i travet än i ridsporten...
Dessutom får ALLA travhästar gå ut oavsett värde, mångmiljonhingstar springer och leker hela dagarna. INom ridsporten så får hälften kanske gå ut men långt ifrån alla, nu menar jag även internationellt.
Så är det..

För att fortsätta just denna diskussionen tycker nog jag att de flesta som vill avla fram framgångsrika sporthästar faktiskt avlar på mer eller mindre vasst psyke... Är det inte lite ditåt som aveln går? Jag är inte jättemycket inne på avel för halvblodshästar, men nog sjutton är det så även inom hoppning, dressyr och även nu för tiden mer och mer inom ponnysporten att de bästa hästarna är fruktansvärt svårridna och verkligen kräver sin ryttare? Och detta går väl troligen i arv lika mycket inom andra sporter som det gör inom travet. En häst måste nog ha viss vasshet för att bli riktigt bra. Eller?

Jag funderar över Adams Hall avkommorna, det är många som säger att de är lite vassa? Vår är fruktansvärt vass, absolut inte elak på något sätt men tuff och framåt. Och det sa även en större tränare att många av dem är, och han säger även att många av dem testar rejält vid inkörningen genom att slå eller sticka iväg... Jag vet inte, har bara närmare erfarenhet av våran... Någon annan?

Sedan har ju vi fått ett föl efter Couch Doctor i år, han är stentuff, ifrågasätter ALLT. Men han är ju inte så gammal än. Någon annan med föl efter honom? Hur är det i så fall? Det tog för oss 100 gånger innan vi ens kunde leda honom normalt för han skulle inte bli ledd. Och han har redan börjat slagits med frambenen som en hingst mot en... Kan ju vara från mamma också, hon har tydligen hett bakom sig...
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Har inte erfarenhet från dessa hingstar men mitt Ride The NIght föl var otroligt självständig och kaxig från start.
Gillar detta.
Ska ev köpa en Home Alone avkomma med Union Shark som morfar har dock bara sett denna på bild än så vi får se:)
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Våra travare

Sto e: Dreamaster hett temperament, toppen på banan, bra mamma, tävlings huvud
Sto: e: Mosäter vill mycket, över social
Valack e: J.R Broline otroligt snäll, aningen vass på bana, orädd
Valack e: Buzzin Brian lugn, väldigt försiktig, vackert utseende
Valack e: Goetmals Wood stor, lugn, snäll
Sto : e:Quick Pay snäll, väldigt stooig

Nån som har nått roligt om Scarlet Knigt och Svall ivar har två 4 månaders efter dom hemma :)
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Sedan har ju vi fått ett föl efter Couch Doctor i år, han är stentuff, ifrågasätter ALLT. Men han är ju inte så gammal än. Någon annan med föl efter honom? Hur är det i så fall? Det tog för oss 100 gånger innan vi ens kunde leda honom normalt för han skulle inte bli ledd. Och han har redan börjat slagits med frambenen som en hingst mot en... Kan ju vara från mamma också, hon har tydligen hett bakom sig...

KAn det komma från Armbro Goal tro...?
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Har inte erfarenhet från dessa hingstar men mitt Ride The NIght föl var otroligt självständig och kaxig från start.
Gillar detta.
Ska ev köpa en Home Alone avkomma med Union Shark som morfar har dock bara sett denna på bild än så vi får se:)

Vi har 2 st e.Home Alone födda i år , ett sto med en "bond stammad" mamma (e.Song Du Tor som är ur Proud Emily linjen) , svart med stjärn, strimma o vita halvstrumpor bak. Hon har ett riktigt ifrågasättande humör o hanteringen sker på balansgång eftersom det "exploderar" när man minst anar det o man går efter tanken att moderns första avkomma (e.Victory Party) var ett aber o slog över under tömkörning o bröt nacken.
Annars är hon en go "tjej" o dunder nyfiken! Men det är moderns sista avkomma..

Hingsten jag har (mf Go Hammering) är URTREVLIG! Är som en gammelhäst i det mesta förutom att lyfta bakbenen... Han kommer förmodligen bli en "dront" :) Jag trodde att det skulle bli ett h-vete med honom iom att ingen fick ta i honom under de första 2 månaderna o jag var på annan ort. Men så fort grimman kom på & vi "övveraskade" honom så släppte poletten inom 1 månad.

So far är jag mkt nöjd med Home Alone som fader :)
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Vi har två stycken Hitec Lou:are i stallet där vi har ponnyn .. gud, detta är också K-hästar. Den ena; märren, är dummare än tåget, hon gick med min ponny och kunde jaga en i hagen! Det tror jag däremot beror på märrens ägare som skulle "leka" med märren ... Denne märr har inte kommit ut till start ännu, hon är 4 nu tror jag, enligt ägaren; stänkrädd som faen och har nu en ny häst.

Den andar Hitec är 5, hingst som precis nu här i förra veckan gjorde sin första start, men hoppade och gick 21. Han är mycket grövre än märren. Jättesnäll som hingst, men fruktansvärt jobbig när klockan börjar närma sig 17-18 ... då vill han ha mat och står och slår i boxdörren och skrapar med hoven, TROTS att han fick mat 16.00 .. Denna häst är liiite för grov för min smak.

Haha, som 5 åriga hingsten var Åke K., han va hungrig JÄMT ! Och ett ständigt bånkande i boxdörren. Testade o släppa honom på lösdrift vilket slutade med att han stod med sitt förbenade vä ben o vevade även ute o fastnade i staketet (obs järnrör..)...
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Sedan har ju vi fått ett föl efter Couch Doctor i år, han är stentuff, ifrågasätter ALLT. Men han är ju inte så gammal än. Någon annan med föl efter honom? Hur är det i så fall? Det tog för oss 100 gånger innan vi ens kunde leda honom normalt för han skulle inte bli ledd. Och han har redan börjat slagits med frambenen som en hingst mot en... Kan ju vara från mamma också, hon har tydligen hett bakom sig...

Vi har ju en del såna här, och jag kan inte säga att de utmärker sig på det sättet.
I och med att vi ofta har många efter samma pappa så ser jag vissa tendenser, och CD's barn är normala.
Peace On Earth's var nästan fånigt lättlärda.
När vi hade avkommor till Rosalinds Guy lärde man sig att akta sig för frambenen.
Och när vi hade avkommor till Suitcase så gick det sönder grimmor och grimskaft på löpande band. ;)
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Den jag är intresserad av har go hammerings moster som mormor, måste det vara? Hmm eller mormorsmo:) Mormor är Diamant Hammering iaf som har
Caraboo som mamma. Jag äääälllskar den stammen. Speciellt som diamanten var efter smokin yankee som jag älskade från första bilden jag såg:) Då var jag inte ens travfrälst
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Har en Brännapål avkomma och har träffat väldigt många av han avkommor och honom själv.

Jag har fått uppfattningen att det är hästar som är smarta. Och ibland lite för smarta för sitt eget bästa. Men ingen av dom har varit elaka. Men mycket temprament. Brännapål själv uppfattade jag som en väldigt trevlig hingst.

Min Brännapål avkomma är nu 3 och är väldigt snäll men het. Man kan inte tvinga honom till saker utan måste få honom med sig. Det är nog där det blir problem med dom avkommorna, och då särskilt stona. Dom måste lirkas lite med.

Men annars måste jag säga att av dom avkommor jag träffat har ingen varit "dum" utan väldigt trevliga individer.

MVH Russin8
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Den jag är intresserad av har go hammerings moster som mormor, måste det vara? Hmm eller mormorsmo:) Mormor är Diamant Hammering iaf som har
Caraboo som mamma. Jag äääälllskar den stammen. Speciellt som diamanten var efter smokin yankee som jag älskade från första bilden jag såg:) Då var jag inte ens travfrälst

Älskar min Go Hammering tös, lite irrevirre kokko ibland , otroligt vacker med lång pannlugg o man. Perfekt exteriör (om man lyssnar på Svenne Lindblom o co). Denna här har KaraMia(dk) på modersidan.
 
Sv: Travhingstar kända för sitt temperament?

Ja mina ston efter diamanten var två helt olika typer en var 168 och vägde runt 670kg och den andra var runt 160 och vägde 420.
Men otroligt trevliga och älskade att träna, de tog i så selen knakade:)
Jag vill ha kvar det blodet om än ngt utspätt:)
 

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 759
Senast: Freazer
·
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 452
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 773
Senast: tanten
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 281
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp