Travselekunniga, hjälp mig!

M

MisterLillen

Har ett varmblod som jag har kört med bröstsele och rockard vilket fungerar utmärkt förutom att rockarden är för vid och slänger hit och dit (fungerar dock ypperligt till den feta nordsvensken). Men eftersom jag nu fått tag på en annan rockard som jag ser är passande till travselen jag har dvs är balanserad när skaklarna ligger högt och verkar utrustad för travsele (massor av "hällor" längs skaklarna och en liten "pligg" som jag tror man fäster långbröstan?? i??) vill jag ha lite hjälp med själva selningen. Usch vad långt och rörigt det här blir :o :crazy:.
Har en brösta ca 10 cm bred med nackrem och två långa remmar som jag tror ska träs genom hällorna på skaklarna för att sedan fästas i pliggen längst bak på skaklarna. Stämmer det? Och ska de två långa remmarna "innanför" några andra remmar på selen isåfall eller ska de bara fästas i skaklarna? Bukgjorden och svanskappan vet jag hur de ska sitta, likaså skakelremmarna men det går en tunn gjord som sitter fast under skakelringarna som gör mig lite osäker. Tror att den kallar säkerhetsgjord. Verkar som om den ska snurras runt skaklarna, men hur? Och ska den sedan fästas under magen? Sitter spänne i ena änden och hål i den andra.
Vet att det är svårt att svara över nätet men jag har ingen som kan visa mig i närheten. Det vore kul att få ordning på utrustningen då jag tror att dessa skulle passa "spinkas" :love: mycket bättre och jag gillar inte att köra med sele och rockard som flaxar runt.
 
Långbröst har jag ingen erfarenhet av då jag kör med bred kortbrösta som jag fäster runt skalmen. Men vad jag förstått så lindar man långbröstans remmar runt skalmen och fäster i pliggen.

Det är en säkerhetsgjord om man trär dem över däckelringarna. Den lindar du likadant som skalmremmarna fast utanpå dem, sen drar du den runt magen och fäster i andra ändne som kommer runt på andra sidan.

Svårt att förklara. :)
 
Tack för ditt svar!
Du skriver att man lindar på samma vis som skalmremmarna men jag vet inte hur. Har för mig att det var ett antal varv framför skakelremmarna och ett antal varv bakom, åttor osv. Herregud vad länge sedan det var jag gjorde det sist. Det är inte klokt vad man glömmer på bara 20 år :smirk:. Hade hoppats att det skulle pluppa upp när jag väl skulle till att sela men jag kände mig bara som ett frågetecken. Man blir bortskämd när man bara kör med bröstsele och loksele. Inte mängder med remmar hit och dit. Ska man linda remmarna från bröstan också? På rockarden såg det ut som om man skulle fästa skakelremmarna i den främsta öglan och sedan trä bröstans remmar genom de öglor som satt fastsvetsade under längs skakeln och sedan på pliggen.
 
Du borde nog hitta nån som kan visa dig, så det inte händer nåt om du selar fel. Jag brukar snurra alla varv utom det sista framför. Det sista låser jag med bakom. Samma sätt med säkerhetsgjorden. Ofta är remmarna på långbröstan så långa så man tvingas linda dom efter skalmen på väg ner mot pliggen så att säga. Är de tillräckligt korta räcker det att trä genom öglorna och fästa i pliggen.

Tack och lov så kör jag med quick-hitch och förbygel, så jag slipper detta remmande. :D
 
:idea: TIPS! :rofl:


det finns en instr bok om travselar som sv ridsportförb utformat.

kanske kan vara nåt? lycka till



mvh rymdentusiasten :bump:
 
lång bröstan drar du genom öglorna på skalmen å fäster sen på piggen...blir den för slapp kan du linda den runt skalmen tills du får rätt fasthet...

säkerhets gjorden lindar du över den vanliga remmen framför å sen avslutar du bakom med att låsa remmen...
lite svårt att förklara så här men jag hoppas du förstår... :)
 
är det en instruktionsbok(häfte) som man kan beställa gratis eller vad är det? hur beställer man?
 
Försök att vira runt långbröstans remmar ett par varv runt skaklarna för då drar det inte så mycket i "pliggen".
Om du bara trär genom öglorna och sen drar en rockard blir det lite väl tungt för hålen i läderremmarna.

Har du inget travsällskap/bana i närheten där du bor? De har säkert inget emot att du tittar på medans de selar ut.

mvh jonte
 
Smart! Precis som du säger så måste ju belastningen bli mindre på "pligghålen" om man virar också. Det ska jag tänka på!!
Har bara ett travstall i närheten och farbrorn som har det svarade bara att han inte vill ha främmat folk springande i stallet när jag frågade om han kunde tänka sig att visa hur min sele skulle selas med.
Oss hästfolk emellan....?????? :smirk:
 

Liknande trådar

Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 891
Senast: Digbil
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: ghost
·
Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 568
Senast: Onecorner
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 308
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp