Travsportens största fiende *jättelångt*

solros

Trådstartare
För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller oss till fakta utan att nämna tränare vid namn eller diskutera enskilda fall.

Jag älskar svensk travsport! Vi har hästar i världsklass, tränare som tycker om hästar, älskar sina jobb och gör jobbet bra, kuskar med stor begåvning och kunnig publik. Många människor i vårt land lever av sporten på ett eller annat vis. Ännu fler lever för hästarna… Svensk travsport har varit ganska fri från dopingfall men vad är det som håller på att hända?

När man väljer att ha djur medföljer ett stort ansvar. Väljer man att tävla om pengar med djuren blir ansvaret om möjligt ännu större. Hästarna kan inte välja själva utan måste skyddas. Ett av sätten att göra detta är att under inga omständigheter tillåta att medicinerade hästar tävlas. Vi måste ha nolltolerans i så stor utsträckning som möjligt. Naturligtvis måste gränsvärden finnas för kroppsegna substanser som även kan användas som mediciner. Dom kan ju av förklarliga skäl inte vara noll.

Som alla vet blir hästar sjuka och skadade. Då ska dom ju naturligtvis få den vård och medicinering dom behöver för att kunna bli friska för att SEDAN kunna tävla igen. Inte medicineras FÖR ATT kunna tävla… Detta är en av grundbultarna i vårt dopingreglemente.

I Sprintermästarens final i somras testades samtliga hästar, så även i söndags i Åbys Stora Pris. Jag tycker det är ett bra initiativ men i dessa lopp vet alla att om de kommer bland de tre främsta så blir det provtagning. INGEN kan vara så dum så man chansar då… Däremot i lopp 4 en vanlig torsdag på Åby, 40 000 kr i första pris, finns det någon som kan tänkas chansa då? Varje vanlig tävlingsdag dag tas 2-3 prov, ibland slumpvis utvalda, ibland beroende på hästens prestation. Varje tävlingsdag startar i runda slängar 90-120 hästar om man räknar med kvallopp och premielopp. Man behöver inte vara matematiker för att räkna ut att risken inte är jättestor... Vad skulle resultatet bli om samtliga hästar i lopp 3 och 9 testades på någon av banorna som tävlar ikväll? Alla negativa? Man vill tro det, eller hur?

Min tråd med undersökningen var för visa lite på att det inte tas så många dopingprov idag i vardagstravet. De allra flesta (alla?) positiva dopingprov i år och förra året har tagits i lopp där det inte är obligatoriskt med provtagning. Är detta en slump?

Om man ändå skulle åka in och vet att hästen har Finadyne i sig kan man ju sprida ut lite sånt i gästboxen man hade så är man genast ett offer och helt oskyldig… (Detta är bara en möjlighet, jag insinuerar INTE att det är så i aktuella "gästboxfall")

Finns det undersökningar gjorda på hur medicinrester smittar? Är dessa publicerade? Man kan se uttalanden om att det räcker att hästar går i samma hage som en som fått medicin, slickar på samma galler o.s.v. Vem har gjort undersökningarna och är de vetenskapligt utförda? Angående Ipren i gästboxar, ger en häst positivt prov på Ibuprofenrester om en människa som har ätit Ipren kissar i en box och hästen sedan äter detta strö? Varför finns det inga rester av kaffe, choklad, vallmofrön eller andra mediciner i hästens urinprov? Går dessa upp i rök i boxen innan hästen slickar i sig Iprenresterna? Det finns veterinärer som har fått förfrågan om dosering av Ipren till häst… Kan det vara så att det faktiskt används till hästar? Finns det andra läkemedel som innehåller Ibuprofen som kan tänkas användas?

Det är en självklarhet att gästboxen man får sig tilldelad ska vara ren. Allt annat är befängt. Enligt artikel i Travronden idag tas nu krafttag för rengöring av gästboxar. Bra!

Vem är det då som dopar? Jag har mycket svårt att tro att någon tränare med ordnad verksamhet gör detta. Jag VILL INTE tro att någon alls gör det medvetet… Ett positivt dopingfall är ett hårt slag för alla tränare, både genom domen, böter eller avstängning, och genom dålig publicitet. Men är det verkligen helt självklart att det inte finns NÅGON som gör det medvetet? Är det rimligt att tro att alla som tränar travhästar är helylle människor med hög etik och moral? Är man inte lite väl naiv då?

Är det rent sabotage av någon som vill hämnas en gammal oförrätt? Eller kan man tänka sig att hästägare ger sin häst lite smärtstillande för att det börjar bli dyrt med träningsavgifterna och den är har lite ont någonstans så den inte kan starta? Spelare som vet att den vinner hur lätt som helst om den är helt fräsch? Det är inte svårt att komma i närheten av en häst om man verkligen anstränger sig. Är det dåligt informerad personal som gör fel av okunnighet eller beror det på rent slarv? Ingen tränare kan ha total uppsikt över sina hästar alla dygnets timmar…

Som jag ser det är ett av problemen idag att travsverige de senaste åren har invaggats i en falsk säkerhet om att vi har en ren sport. För att hålla sporten ren måste hela tiden de ansvariga för planering av provtagning och analys försöka ligga steget före, nya metoder utvecklas o.s.v. Detta är otroligt kostsamt men detta måste få kosta, för alla inblandade vill väl komma till rätta med problemet?

Jag tycker det är viktigt att ventilera dessa frågor. Genom att föra en öppen dialog om problematiken kan man förhoppningsvis öka kunskapen och förståelsen, både om medicinering, karenstider och provtagning. Att tiga ihjäl problemet fungerar inte och att välja att inte se det gör inte att det försvinner, tvärtom. Äntligen verkar STC ha vaknat…

Detta är en del av mina tankar om detta ämne, hur går era funderingar?
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

Min funderingar går åt det hållet att det krävs mer utbildning av allla inblandade runt travhästar. Hästägare, skötare och "folk som bara håller till på stallbacken" De som är proffstränare får riktigt bra utbildningar men det är inte alltid de lyckas nå ner till markfolket. Jag har stoppat hästägare som har tagit havre från en annans häst krubba för att den inte hade ätit upp och tänkt ge sin starthäst... Nu hade inte den hästen de tog havre ifrån någon medecinering med det visste ju inte hästägaren...
Ang varför det inte finns rester av kaffe, choklad och vallmofrö, så finns det ibland det. I de dopingstall jag har varit i så hade varit väldigt noga att inte ha dryck innen i stallet förutom vatten.
Att det förekommer sabotage tvivlar jag inte ett ögonblick på, med tanke på alla dessa avundsjuka människor som finns i travcirkusen. Det finns även en andel mentalt sjuka människor som det ibland slår slint för. Men naturligtvis tror jag inte att alla positiva dopingprov är sabotage.
Hur man ska komma till rätta med problemet?
1. Utbildning till alla berörda inte bara tränare.
2. Se till att gästboxar är kliniskt rena så slipper man diskussionen om smittade boxar.
3. Se över flödet på stallbacken och privata stallar, även vardagar. Man kan ju sticka åt hästen något förbjudet tre dagar innan start oxå...
4. Det behövs forskning på hur länge olika supstanser stannar i kroppen och hur små doser som behövs för att de ska ge utslag. Och om det finns kvar supstanser efter det har passerat hästens tramsystem eller människan.
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

Tack för dina synpunkter.

Inne i provtagningsstallen tror jag inte det finns någon som kissar i boxarna förutom hästarna då... Problemet med föroreningarna finns nog inte där utan i gästboxarna.

Jo, det har förekommit dopingfall med rester från kaffe, choklad, vallmofrön och andra mediciner men jag menade i samma prov som de som är positiva på Ibuprofen. Har hästen ätit strö med urin borde den väl rimligtvis fått i sig något av detta vid samma tilfälle, iallfall i något av fallen?

Intressant det där du nämner med havren, det måste ju förekomma varje dag. Okunniga människor som inte tänker sig för...
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

solros skrev:
Inne i provtagningsstallen tror jag inte det finns någon som kissar i boxarna förutom hästarna då... Problemet med föroreningarna finns nog inte där utan i gästboxarna.

Jo, det har förekommit dopingfall med rester från kaffe, choklad, vallmofrön och andra mediciner men jag menade i samma prov som de som är positiva på Ibuprofen. Har hästen ätit strö med urin borde den väl rimligtvis fått i sig något av detta vid samma tilfälle, iallfall i något av fallen?

Intressant det där du nämner med havren, det måste ju förekomma varje dag. Okunniga människor som inte tänker sig för...

Det jag menar i provtagningsstallen så är det "förbjudet" att ha med sig drycken in pga att det kan ge utslag på provet... Eller om man får det på handen och sen råkar sätta sina händer på fel ställe.

Nu behöver ju inte den som har ätit ipren oxå ätit druckigt kaffe, choklad eller vallmofrö... Jag kan ta en ipren och sen låt bli kaffe pga att det gör huvudvärken värre. Eller oxå så hinner jag varken dricka eller äta... Så just det är väl inte så underligt. Det kan ju även skilja i hur snabbt det kommer ur kroppen och hur mycket aktiva supstanser som finns kvar.
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

Snurrfian skrev:
Det jag menar i provtagningsstallen så är det "förbjudet" att ha med sig drycken in pga att det kan ge utslag på provet... Eller om man får det på handen och sen råkar sätta sina händer på fel ställe.

Nu behöver ju inte den som har ätit ipren oxå ätit druckigt kaffe, choklad eller vallmofrö... Jag kan ta en ipren och sen låt bli kaffe pga att det gör huvudvärken värre. Eller oxå så hinner jag varken dricka eller äta... Så just det är väl inte så underligt. Det kan ju även skilja i hur snabbt det kommer ur kroppen och hur mycket aktiva supstanser som finns kvar.

Nej, det är klart att man inte får ta in en kopp kaffe eller Coca Cola i dopingstallet. Där ska det vara rent från allt sånt. Den enda som ska kunna komma i handkontakt med påsar till håv eller potta och möjligtvis urinet innan burken är förseglad är provtagaren. Denne ska alltid ha handskar just för att förhindra sådan smitta. Det tro jag inte provtagarna slarvar med.

Jag är ganska övertygad att inte provtagningen är en smittkälla. Är det så är det mycket allvarligt.

Det är väl 14 dagars karenstid på koffein och teobromin, alltså ska man inte ha druckigt kaffe eller ätit choklad den senate två veckorna (om nu spårbarhetstiden är samma i människor som i hästar). Naturligtvis finns det människor som inte gör vara sig det ena eller det andra. Jag är bara tveksam till förklaringen att ibufrofenresterna skulle ha det ursprunget...
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

Ja men nu är det en väldig skillnad på karens tid och spårbarhetstid... Och som sagt min fråga var ju hur många aktiva supstanser av koffein kommer ut jämnfört med ipren...
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

Är det verkligen stor skillnad på karenstider och spårbarhetstid?

Genom att sätta karenstider som inte kan kontrolleras kan trovärdigheten ifrågasättas. Därför sätt karenstider till viss del efter hur länge preparat går att spåra. (Källa: hörsägen ;) ) Alltså, finns det inte kvar några rester har det troligen inte någon påverkan så då är det ingen mening att ha längre karenstid. Jovisst, det finns säkert undantag... Dessutom finns det ju karenstid på t.ex. akupunktur där det inte finns någon spårbarhet alls (eller?).

Det har ju funnits positiva prov på koffein så något kommer väl ut? Antagligen bara en eller ett par substanser, de/den som koffein bryts ner till i kroppen (vet inte vilka/vilken det är). Fast mängden kan ju vara försvinnande liten i förhållandet till ibuprofenresterna i de aktuella fallen... är det så du menar? Sen var det ju det där med skillnader människa/häst, den vet jag inget om...
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

Vissa karenstider är betydligt längre än spårbarhets tiden, alla injektioner är det 14 dagar på även om det kanske inte syns på något doping test efter en vecka. Där kommer veterinärernas anmälningsplikt in. Det har även varit diskussioner om andra ämnen som forskarna tror att vissa hästar har svårare att bryta ner och även till viss del lagrar i kroppen. En del av dessa har blivit total förbjudna då hästarna har varit rena vid dopingprov vecka 1 för att sen lämna ett positivt dopingprov v5... Det är ett par år sedan min information jag aktuell så det kan vara ändringar i dag, men jag har har hört (hör sägen) att det är ungefär lika i dag oxå.
Alla mediciner och dyl, är inte färdig testade, speciellt inte på hur länge de stannar i kroppen hos hästen då det kan skilja från häst till häst, ungefär som på människor.
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

Vi kanske ska börja maila varandra istället för det verkar bara var vi två som är intresserade... ;)
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

Tycker ämnet är väldigt intressant, men jag har tyvärr inte så mycket att tillföra, mer än att jag tycker att nolltoleransen är bra och att vi fortsatt ska ha den.
Hur man sen som tränare ser till att detta kan efterlevas är ju den stora frågan.
Att rengöringen i gästboxar är bristfällig är ju inte bra, men hur ska man lösa detta då? ha boxar med avlopp i som är oströade så man enkelt kan tvätta ur dem med högtryckstvätt är kanske ett alternativ. Att det finns tillgång till nytt spån att hämta som man sedan får skyffla ut själv för att slippa en "straffavgift"? Det kan kanske vara en lösning i de stall som endast används som gäststall, jag skulle glatt ta en spånfri box at köra in lite i istället för att behöva binda upp hästen.

Ett annat problem är ju allt folk som cirkulerar på stallbacken, det tror jag oxå är en stor bov i det hela, striktare regler för vem som får vara där och kanske en inloggning på någotvis?

Och det värsta är att det tas för få dopingprover!
Jag "vet" flera hästar som startats dopade bara det senaste året (har inget bevis genom dopingprov men har i flera fall sett hästen tillföras otillåtna substanser), de flesta i skitlopp på småbanor och de har inte vunnit, men ändå, och detta är inte omedvetet heller. Detta är ju för djälvligt och jag önskar faktiskt att de åkt dit, samtidigt tycker jag ju synd om de som åker dit och som inte medvetet dopat, men det går ju inte att göra skillnad på dessa så vill man undgå att åka dit får man väl se om sitt eget hus lite mer omsorgsfullt. För att ta ett ex. Stig H har ju inget dopingfall(vad jag vet) och kan han så borde väl "Putte" med 10 hästar i träning kunna se till samma saker?
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

Nä, vi fortsätter här. ;) Jag tror att fler är intresserade än som har svarat. Nu har vi ju en till med i diskussionen...

Du har helt rätt i att det finns luriga ämnen som kan ligga i depå i kroppen för att sedan utsöndas. Det har ju dessutom kommit fram att ämnen som har 14 dagars karenstid inte kan spåras mer en 4-5 dagar. Jag hoppas verkligen att forskningen i ämnet kommer att öka.
 
Sv: Travsportens största fiende *jättelångt*

Ina79 skrev:
Och det värsta är att det tas för få dopingprover!
Jag "vet" flera hästar som startats dopade bara det senaste året (har inget bevis genom dopingprov men har i flera fall sett hästen tillföras otillåtna substanser), de flesta i skitlopp på småbanor och de har inte vunnit, men ändå, och detta är inte omedvetet heller. Detta är ju för djälvligt och jag önskar faktiskt att de åkt dit, samtidigt tycker jag ju synd om de som åker dit och som inte medvetet dopat,

Det var lite dit jag ville komma med undersökningen om hur ofta prov tas i vardagstravet. Jag tycker precis som du att antalet prov ska ökas, mångdubbla antalet prov!

Ibland tas prov efter tips. Nästa gång du vet att en häst startas dopad tycker jag du ska meddela detta till aktuell bana, man kan vara anonym...

Angående gästboxarna görs prov med ökad rengöring av samtliga gästboxar i oktober och blir det ett enda positivt fall som skylls på gästboxen kommer hyran för dessa antagligen att öka med flera hundra procent eftersom boxarna kommer att saneras helt innan varje tävlingsdag. Dessutom kommer troligen möjligheterna för amatörer att använda gästboxar vid fortkörning inne på banan att minska. Tyvärr...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 869
Senast: MiaMia
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 330
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 601
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Hästvård Hästen har haft klippkort på klinik i flera år. "Alla" (inkl jag) har varit överens om att ursprungsproblemet är vänster bak, men det...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 862
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp