travtakt i tölt:S

V

vinur

hur ska man göra med en häst som har travlakt i tölten?
ja har försökt många gånger på olika sett men det går knappt... det går ibland när ja tränar... emn när ja kommer till en tävling går han i travtakt iaf:s e de någon som har lite tips hu man kan göra jobba me honom när de e tölt så ja kan få honom att tölta utan travtakt?
 
Sv: travtakt i tölt:S

Min starka fyrgångsvalack blir gärna lite travtaktig när matte (hrm, jag:angel: ) inte rider. Oftast hjälper det bara genom att jag sitter ordentligt, förbereder honom för tölt och att han har med sig baken ordentligt när vi börjar. Råkar han bli lite travtaktig tar jag en halvhalt alt. stannar helt.
Är han på mongohumör (han har sina dagar.. :smirk: ) så brukar jag köra tölt fem steg, skritt. Tölt fem steg, skritt.
Då kommer han igång med rumpan ordentligt och arbetar på bra.

Är han aaaaalltid travtaktig eller bara stundvis?
 
Sv: travtakt i tölt:S

Samla, driv och var där och möt upp med halvhalter. Låt honom aldrig bli lång och låg i tölten utan samla honom så att han verkligen får med bakdelen.

Sen är dte tillexempel jättebra att träna hästarna som inte riktigt får mied sig bakdelen, att aktivera den. Jag älskar min övning tölt-halt-tölt etc etc som man rider växelvis helst med någon anna (annars går dte att göra själv). Man gör halt. Kompisen rider förbi i tölt och stannar en bit bort. Man går igång direkt i tölt och me ett ganska kort tempo, går förbi kompisen och stannar (tvärniter inget segdrag i halten, hästen ska stanna på baken). Äev n en mycket bra lydnadträning då många hästar inet alls tycker dte är intressant atts tå kvar när kompisen komemr förbi i i full fart.. Ännu roligare är dte att göra i galopp elle rm man är flera (Är man flera får man stå i rad på samma sida av vägen. Den som är sista börjar, rider för bi alla och går sedan in på "haltsidan" av vägen och gör halt, nästa kommer etc etc, sen får dte rulla på. Då märks det tydligt vilka hästar som kan bli taggade utan att glömma att det är ryttaren som betsämmer eller vilka som helst sticker/står på bakbenen eller krumbuktar och vägrar stå still = är allmänt ouppfostrade :angel: )
 
Sv: travtakt i tölt:S

bara ibland.... ja har fått bort de mesta av travtakten... men hur ska man göra om han helst går i tölt nu och traven blir lätt tölt? ja har inte ridit islandshäst så länge:p
 
Sv: travtakt i tölt:S

ok... de ska ja försöka göra nån gång... tack mkt för tipset... hoppas de funkar:D
 
Sv: travtakt i tölt:S

Jobba mycket med öppnor!

Ta tölten från en öppna. Bra övning för travtaktiga hästar, som dessutom är mycket bra. Övningen stärker muskelaturen i överlinje och utsidan av benen (Om den görs rätt).
 
Sv: travtakt i tölt:S

Brolinskans tips är bra. Du måste jobba mycker med samling och lydnad. Börja med skritt-halt först, du MÅSTE få eftergift när du gjort halt. Får du ingen eftergift, håll kvar händerna o vänta in hästen. Hästen får välja - ont i munnen eller eftergift. Det låter hårt, men HÄSTEN ska välja lättaste vägen ut. Inte du.

På det viset får du upp samling. Gör gärna typ "trosorna i sadeln men inte ridbyxorna" driv med lår o underskänklar, hästen ska reagera på dina signaler, gå fram med samling. Det ska bli "uppförsbacke" utan hästen sänker ryggen o skjuter upp huvudet.

När det fungerar i skritt kan du driva in mot tölt o växla halt-tölt.
 

Liknande trådar

Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 116
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 579
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 300
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp