Tre hundar, en för mycket?

Jag har två som jag aldrig kan ha lösa utanför jaktsäsong (förutom i vår inhägnade trädgård), men eftersom labben i princip alltid är lös eller går fot så märks det inte att jag har tre i stället för två hundar på promenaderna :) jag går i regel med mina jaktdårar i midjebälte + dragselar.
Det som gjorde största skillnaden för mig från två till tre hundar är var nog att jag behövde byta bil :p jag kör mycket bil med mina hundar (till jakter och träningar) och tyckte inte att jag fick plats med tre hundar i min xc70, så nu kör jag Caddy i stället.
 
Jag släpper oftast bara en hund i taget... och det är mycket sällan terriern som får gå lös. Ehum. Shiban kan jag märkvärdigt nog lita på även om jag går med sällskap men det blir absolut regelbundna inkallningar med dem båda två för att ha dem lite alerta på Mig.
Ändå vill jag hemskt gärna ha en tredje hund och skulle inte tveka! Tänker att man kör väl samma system då, och släpper dem en åt gången eller eventuellt de två som går att lita på tillsammans.

Men i TS fall skulle jag avvakta och se vad som händer med unghunden! Den kan ju fortfarande bli superaktiv och allt som önskas.

Man får väl hitta de sätt som fungerar för en själv! :) Förstår att det kan ligga en hel del jakt i både terriern och shiban?

Bra poäng. Det ligger nog absolut något i att vänta.

Jag tänker att det beror på hundarnas personligheter, vad man gör med dem, hur följsamma de är osv hur bra det fungerar med tre.
Som @Migo tillexempel som har en hel flock hundar, har ju väldigt följsamma och uppmärksamma hundar. Å andra sidan har jag två goldens jag med, men de är tyvärr hemskt ouppfostrade vid koppelpromenader (:o) så det skulle vara jobbigt att ha en till i deras storlek med. Däremot är det inga problem när jag är hundvakt åt en liten hund, han hänger bara med :)
När jag var liten hade vi två hundar och mormor och morfar två hundar, alla av väldigt aktiv ras och dessutom jämngamla. Som upplagt för kaos, och det var det rätt ofta också :rofl: men det gick alldeles utmärkt att ha dem lösa i skogen osv alla fyra samtidigt :up:

Så tänk igenom hur dina hundar är (och se hur det utvecklar sig med unghunden) så får du nog ett rätt klart svar på om en till skulle fungera för dig :)

Tack för bra tips! Känner igen det där med stor vs liten hund, jag passar mina föräldrars hund ibland som är en havanais och den är inga problem att ta med på promenader med mina två. Får kanske vara hundvakt till någon större hund och se hur det fungerar, just med praktiska saker som tex promenader. Nog för att det kommer te sig olika beroende på vilken hund det är, men då får jag känna lite på det i alla fall.
 
Jag har två som jag aldrig kan ha lösa utanför jaktsäsong (förutom i vår inhägnade trädgård), men eftersom labben i princip alltid är lös eller går fot så märks det inte att jag har tre i stället för två hundar på promenaderna :) jag går i regel med mina jaktdårar i midjebälte + dragselar.
Det som gjorde största skillnaden för mig från två till tre hundar är var nog att jag behövde byta bil :p jag kör mycket bil med mina hundar (till jakter och träningar) och tyckte inte att jag fick plats med tre hundar i min xc70, så nu kör jag Caddy i stället.

Bilfrågan är någonting som jag också tänkt på :nailbiting: Jag tror att tre hundar skulle få plats, men det är nog på håret. Och just nu är jag egentligen inte så sugen på att byta till något större, även om jag är sugen på Caddy eller något liknande framöver.
 
. Får kanske vara hundvakt till någon större hund och se hur det fungerar, just med praktiska saker som tex promenader. Nog för att det kommer te sig olika beroende på vilken hund det är, men då får jag känna lite på det i alla fall.

Det kan du ju absolut prova! Även om det som du säger såklart är olika beroende på vilken kombination av hundar det är, men det ger ju ändå en hint om vilken plats de tar, hur mycket det är att hålla ordning på med tre i koppel osv :)

Angående plats i bilen så är jag helt inställd på att byta till en gammal V70 eller till och med 855 när dagen kommer för en trea. Räknar kallt med att hela bagageutrymmet + nedfällt baksäte borde ge plats nog för tre goldens :)
 
Jag tyckte det var väldigt jobbigt att ha 3. Att gå från 1 till 2 var bara kul, men pga dödsfall i familjen tog vi in en tredje det blev väldigt omständigt.
De alla var egentligen väldigt olika och när det bara var 2 märktes det inte lika väl.

Har du 3 som tycker skapligt lika om de flesta saker är det nog inte så stor skillnad. :)
 
Det kan du ju absolut prova! Även om det som du säger såklart är olika beroende på vilken kombination av hundar det är, men det ger ju ändå en hint om vilken plats de tar, hur mycket det är att hålla ordning på med tre i koppel osv :)

Angående plats i bilen så är jag helt inställd på att byta till en gammal V70 eller till och med 855 när dagen kommer för en trea. Räknar kallt med att hela bagageutrymmet + nedfällt baksäte borde ge plats nog för tre goldens :)

Jag kör redan en v70, lät ju himla smart att fälla ner sätena och sätta en till bur där. Har inte ens tänkt på det! :D
 
Jag kör redan en v70, lät ju himla smart att fälla ner sätena och sätta en till bur där. Har inte ens tänkt på det! :D

Jag får plats med tre hundar i min Renault Clio SportTourer. (mankhöjd; en 55 cm, en 58 cm och en 70 cm) :angel: Har då fällt sätena och har en bur i baksätet och en i bakluckan, den största och minsta delar bur för dom älskar att gosa ihop sig.
 
Jag tyckte det var väldigt jobbigt att ha 3. Att gå från 1 till 2 var bara kul, men pga dödsfall i familjen tog vi in en tredje det blev väldigt omständigt.
De alla var egentligen väldigt olika och när det bara var 2 märktes det inte lika väl.

Har du 3 som tycker skapligt lika om de flesta saker är det nog inte så stor skillnad. :)

Om du vill berätta, vad var det som blev omständligt med tre? Nyttigt att få höra flera olika sidor om att äga tre hundar :)
 
Jag får plats med tre hundar i min Renault Clio SportTourer. (mankhöjd; en 55 cm, en 58 cm och en 70 cm) :angel: Har då fällt sätena och har en bur i baksätet och en i bakluckan, den största och minsta delar bur för dom älskar att gosa ihop sig.

Var tvungen att googla bilen, vilken fräsig sak! :D Då borde ju tre hundar gå in i min också utan problem. Skönt, då var det en sak mindre att oroa sig över i alla fall. ;)
 
Om du vill berätta, vad var det som blev omständligt med tre? Nyttigt att få höra flera olika sidor om att äga tre hundar :)
Jag tror det var mest för att de var så olika. En terrier, en vinthund och en spaniel på det...
Så som jag skrev om du har 3 som är rätt lika tror jag inte det blir så jobbigt, tex 10 BC som Migo. :)

Men vänta och se hur det går med din unghund först:D
 
Tack så väldigt mycket för att ni tar er tid att svara! Det är verkligen precis det här jag behöver för att kunna resonera med mig själv och förhoppningsvis kunna fatta ett beslut till slut.




Jag har fått så olika svar på hur det är att gå från två till tre hundar, vissa säger att största steget är från en till två och att en tredje inte gör någon skillnad medan andra säger att det blir mer som en "flock" med tre. Vad tycker ni? Roligt att höra från de som har fler hundar och tycker det fungerar bra :)



Oj, ja det var några hundar! :o:love: Kul att det fungerar bra för dig! Bra poäng med det fetade också, det är absolut värt att ha i åtanke. Det är så frustrerande att inte veta med säkerhet hur han kommer att bli, men det är ju ingenting att göra åt.



Antar att jag ligger i lä alltså :rofl:

Du kommer märka skillnad på två och tre hundar. Två hundar är två enskilda hundar. Tre hundar är en flock. Det dyker upp ett flockbeteende som kan vara intressant att hantera. Följsamheten minskar och självständigheten blir större. Jag upplever det dock mer som spännande än besvärligt. Man måste bara veta hur man ska förhålla sig till det.

Själv har jag haft tre hundar (två Schäfrar och en Corgi) och kommer ha samma konstellation igen om några år. Det enda krånglet jag upplevt är hur man ska få plats med alla i bilen. Jag löste det genom att köpa en skåpbil.
 
Vi har tre hundar. Den yngsta är 6 månader så han har inte bott hos oss så länge. Det är inte så stor skillnad, men tex. så väcker de oss på morgonen när det är dags för frukost, något som aldrig hände när de var två. Det är inte bara valpens klocka heller, som i helgen när jag var borta så fick husse sova länge med de 2 som var hemma och då var valpen en av dem. När de är tre är det omöjligt, de gör sitt yttersta för att man ska vakna :angel:
Annars har jag inte märkt så stor skillnad faktiskt. Vi hade en caddy innan, enda var väl att vi bytte v40 mot v70.
 
Visst är salukin en jakthund? Mina grabbar saknar i princip jaktlust helt, så jag är inte orolig för att de skulle dra iväg även om man såklart alltid har ögonen öppna när de är lösa :)
Stämmer bra! De är självständiga hetsjakthundar som på bara några enstaka galoppsprång kommer upp i ca 60km/h. Katt i hundförpackning brukar jag beskriva dem som, och det i kombination med den extrema hastigheten gör att det blir allt annat än enkelt att ha dem lösa. Som tur är så går de mest på synintryck. Mina spårar mycket för att vara salukis, men när jag träffat hundar av jakthundsmodell som är tänkt att spåra... Mina spårar ingenting alls i jämförelse :D
 
Jag har haft tre hundar i hushållet. Det är ju väldigt mysigt faktiskt. Men det blir ju lite extremt. Det är ju mycket att gå med tre hundar, vi behövde lyckligtvis inte ha alla kopplade! Det vet jag inte om jag hade orkat. Men inte bara det.. man behöver ju avlastning och hundvakt och sånt. Och då får man ju även passa andra människors hundar. Tre hundar plus två till blir ju FEM hundar och då är det mycket hund asså. Vilket jag älskar, men det är också lite.. tja.. mycket?
Det blir ju lättare om man hjälps åt men ibland är man ju själv ändå. Och att rasta en gamling, sen åka på rejäl hundutflykt med de andra två är väl okej. Men så fort man kommer hem ska gamlingen ut och rastas igen. Och det är faktiskt inte en jätterolig promenad. Och man hinner ju inte mycket annat.
En trädgård hade ju underlättat enormt. Och bil!!

Att vara själv är en helt annan grej. Då ska hundarna med, hela tiden. Jag kan aldrig passa på att göra saker som är jobbigt när båda hundarna är med för de är alltid med. Gammelhunden har blivit olydigare nu med valpen av olika anledningar så istället för att ha en hund lös har jag TVÅ i koppel. Det är typ tio gånger mer ansträngning. Ska nån hund få egentid måste den andra vara ensam under tiden. Jag får väl hoppas att jag har vett nog att inte skaffa en tredje hund själv =D =D
Skulle dock gärna träffa en kille med en rejäl hund med fart i, så vi kan få utöka vår flock utan att jag behöver ta ansvar för en till hund, hehe

Tror att man får vara beredd på att det tillkommer omständigheter som gör det jobbigare än man tänkt sig och förstå att det kommer i så fall gå ut över hundarna, eller över ens möjligheter att leva ett normalt liv i övrigt.

Men vem behöver ett normalt liv om man har tre underbara hundar??

Det var lite slumpmässiga tankar på ämnet..
 
Nä alltså det beror ju på typ av hund också. Ska man ha tre brukshundar som måste jobbas skilt för sig kan det ju givetvis bli jobbigt om man inte har hur mycket tid som helst.

Mina kan jobbas så gott som samtidigt och behöver inga långa stunder. De är väldigt (!) enkla inomhus och överlag enkla att vara med. De är mammiga utomhus, och håller hela tiden koll på var jag är. Jag kunde utan problem ha några till, men vad som stoppar mig är pengar.
 
Jag har just nu 5 hundar, den 6:e är planerad till nån gång i höst eller nästa år.

Av de 5 är 2 aktivt tävlande hundar av bruksras (australian shepherd) och 3 är aktiva sällskapshundar (dvärgschnauzer) som tränas och ibland tävlas i agility/viltspår/rally. Vi bor ute i skogen så promenader är aldrig några problem, hundarna är till 99% lösa (om vi inte promenerar längs vägar med biltrafik ex) och har alla fungerande stopp och inkallningskommando (ett måste för att ha hundar, särskilt i flock, lösa). Det är jäkligt gött att vara ute och strosa med en väl fungerande och lystrande flock så man kan ge dem frihet under ansvar :) .

Nu har jag turen att ha en man som är minst lika involverad som jag i hundarna, deras vardagsmotion och även träning inom hans tävlingsområde, så det känns aldrig jobbigt att ha en lite större flock. Hade jag varit själv så tror jag att min optimala sammansättning varit tre brukshundar. En aktiv halv/helpensionär, en mitt uppe i mest intensiva tävlingskarriären, och en på tillväxt. Jag hade aldrig klarat mig med bara en hund som behöver tränas :D .
 
Bilfrågan är någonting som jag också tänkt på :nailbiting: Jag tror att tre hundar skulle få plats, men det är nog på håret. Och just nu är jag egentligen inte så sugen på att byta till något större, även om jag är sugen på Caddy eller något liknande framöver.

Jag älskar min Caddy :D Har fyra burar i den som jag kommer åt från bakdörren (två nere och två uppe) och ett utrymme mellan hytt och burar för alla (miljarder) grejer.
Vi planerar för inköp av en kombi dock, sambon har också en skåpbil och det är onekligen lite begränsande med två st tvåsitsiga skåpbilar :p
 
Vi har i nuläget två brukshundar (Schäfer) och en sällskapshund (Dvärgschnauzer). I höstas sålde jag min ena Schäfertik så innan hade vi tre brukshundar. Åldrarna då var 7 mån, 1,5 år och 9 år. De två äldsta var mor och dotter.
Vi har uppfödning så flocken här varierar mellan 3-5 hundar men har varit nere på bara 2 st i perioder.
En skillnad på mellan 2 och tre hundar i den här storleken är hur de ska fraktas vettigt i bil.
Vi skaffade hundkärra.
En annan sak som vi märkt stor skillnad på är svårigheten med hundvakt. Två hundar kan folk gärna passa men tre...nä. Då får man dela upp dem och köra dem till olika ställen. (Iaf för oss)
En tredje sak som jag tyckte var jobbigast i vardagen var svårigheten att få träna min unghund hemma, inne utan störning från de andra. Man var alltid tvungen att gå ut om man ville träna småsaker som klicker, positioner osv. Under själva valpstadiet fann jag detta lite störande då det ströp spontaniteten i kontaktträningen.

Promenader och sånt har inte jag upplevt som ett problem. Löser det med förarbälte.

I din situation hade jag dock haft lite is i magen och väntat ut unghundens rehab. En uppfödning till oss drog på sig en jobbig korsbandsskada för ca 1 år sen och han är nu helt återställd och jobbar lika hårt som innan :)

Sen skadar det ju aldrig att titta på spännande kombonationer om man kan hålla fingrarna i styr:p
 
Jag tycker att två är mer lagom än tre. Två går in i en dubbelbur, är lätt att hitta hundvakt till osv. Tre gör att allt blir krångligare. Men om man kan lösa det praktiska så är det bara att köra på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 471
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund På tal om en annan tråd är jag lite fundersam över hur bruksraser är att leva med. Jag har själv varit inne länge på att det kan bli en...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 186
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp