Tre rasidéer - och ett möjligt hjärnsläpp

Det låter ju väldigt behändigt! Jag har fått uppfattningen att en del klipper dem under magen för att slippa få in halva skogen, men det kanske inte stämmer? Fäller de, förresten?
Jag känner många som har pappisar. En av dem vet jag klippte sin hund som var med i stallet och tydligen kom hem med en massa spån och smuts i pälsen. I övrigt vet jag ingen som klipper så. Man klipper ju tasshår och vissa klipper hanhundarna lite på magen för att det inte ska bli kiss i pälsen om de är lurviga där.

Ja, de fäller en del.
 
Jag känner många som har pappisar. En av dem vet jag klippte sin hund som var med i stallet och tydligen kom hem med en massa spån och smuts i pälsen. I övrigt vet jag ingen som klipper så. Man klipper ju tasshår och vissa klipper hanhundarna lite på magen för att det inte ska bli kiss i pälsen om de är lurviga där.

Ja, de fäller en del.
Hur är det med öronhår? Det kan vara ett bekymmer med pudel och till viss del havanais, verkar det.
 
Tydligen är det inte så, jag ser jättemånga bilder av pudlar utan morrhår, ofta är nosen helrakad. Jag skulle dock inte göra så själv.
Men hur tänker du att man ska göra för att inte raka morrhåren? Morrhåren har ingen direkt funktion på pudeln, de växer i samma takt som övriga pälsen så de sticker inte ut mer på sidorna än övrig päls om man inte klipper. Och någon gång måste man klippa, pälsen slutar inte växa. Så jag förstår inte riktigt hur du tänkte här?
 
Det låter ju väldigt behändigt! Jag har fått uppfattningen att en del klipper dem under magen för att slippa få in halva skogen, men det kanske inte stämmer? Fäller de, förresten?
Jag klipper under magen men det är för att han ska få ett "andningshål" på sommaren eftersom han hatar värme (ligger på kallaste stället på golvet året om) och ansar runt snoppen för att inte det ska finnas kiss där.

Men han tar inte med sig skogen hem. :) Det som fastnar är som sagt torrt björkris men de sitter oftast i svansen. När han flanerar runt så bär han inte svansen som en pappis ska. Han släpar den efter sig.

De fäller. Men inga kopiösa mängder och eftersom de inte har underull finns det ingen sån att fälla på våren. Men visst, har man svarta kläder så syns det enstaka vita strån ;)
 
Lite Ot kanske men det är en av fördelarna med mina hundar jag haft. Jag tog sånt för givet tills jag började umgås med raser med hängkinder eller mustasch. Herregud vilket jobb med allt slem, slabbande och/eller blött skägg överallt för att inte tala om lukten :o Nu är ju smaken om baken men jag personligen skulle aldrig välja nåt av det på en egen hund :p Det tänkte jag inte ens på förr när jag skulle göra rasval.
Detta är precis varför jag håller min pudel renrakad om nosen! Dessutom har jag märkt att det bara är fördelar med kort päls under ögonen, det håller sig torrt och fint där om man inte låter pälsen växa och bli lång.
 
Men hur tänker du att man ska göra för att inte raka morrhåren? Morrhåren har ingen direkt funktion på pudeln, de växer i samma takt som övriga pälsen så de sticker inte ut mer på sidorna än övrig päls om man inte klipper. Och någon gång måste man klippa, pälsen slutar inte växa. Så jag förstår inte riktigt hur du tänkte här?
Jag behöver nog inte tänka på det alls, för jag tror att pudel faktiskt är borta från listan - om det inte händer något oväntat, jag är ju öppen för omplaceringar också.
 
Jag klipper under magen men det är för att han ska få ett "andningshål" på sommaren eftersom han hatar värme (ligger på kallaste stället på golvet året om) och ansar runt snoppen för att inte det ska finnas kiss där.

Men han tar inte med sig skogen hem. :) Det som fastnar är som sagt torrt björkris men de sitter oftast i svansen. När han flanerar runt så bär han inte svansen som en pappis ska. Han släpar den efter sig.

De fäller. Men inga kopiösa mängder och eftersom de inte har underull finns det ingen sån att fälla på våren. Men visst, har man svarta kläder så syns det enstaka vita strån ;)
Runt snoppen låter ju klart vettigt. Det är hane jag lutar mest åt så det ska jag komma ihåg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 920
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 361
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 456
Senast: Nahar
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 419
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp