Tre rasidéer - och ett möjligt hjärnsläpp

Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med skogspromenader inpå knuten.

Letar efter: tanthund, även om det tar hårt i självbilden. Alltså rasgrupp 9. Vill ha en liten, frisk, lättsam, glad, lek- och träningssugen kompis som klarar sig med utevistelse på min radhustomt (under övervakning förstås) under mina dåliga dagar. En hund som är så okänslig som möjligt för nybörjarfel.

Utifrån detta har jag landat i - tre tantraser.

1 Bichon havanais - fördel: verkar lättsamma. Började kolla på dem efter att en kompis, som är tränare, haft en på valpkurs och var helt bedårad av hur lättlärd, glad och orädd den var. Nackdel: pälsen … men den kommer att vara kortklippt. Och: kommer den att stå och skälla i trädgården på allt som rör sig?

2 Papillon - fördel: verkar också vara glad och med på allt men kanske lite för mycket racer för mina förutsättningar? Nackdel: pälsen … men den kanske ändå räcker med borstning. Och: kommer den att stå och skälla i trädgården på allt som rör sig?

3 Pudel - fördel: också glad, pigg och lättsam. Nackdel: tittar på dvärg och möjligen mellan, det verkar lite spretigt, finns det mycket stress och rädslor i rasen? Och pälsen … men den kommer att vara kortklippt.

Alla tre har fördelen att de är lätta att få tag på (alltså större raser, många uppfödare) och, som jag förstår det, saknar jaktlust.

Jag fattar att jag behöver träffa individer ur raserna, men det är inte så lätt under pandemin. Och jag skulle vilja snäva in mig lite grand innan jag börjar göra det.

Sedan till det möjliga hjärnsläppet:

4 Blandras från Blocket. NEJ ingen designervalp för ockerpris, inte heller smuggelhund. Men där finns gott om blandningar av bichon/lhasa apso/shih tzu/malteser/papillon m fl - alltså ungefär de raser jag tittar på. Och fördelen skulle vara att jag kan hugga direkt när rätt annons kommer. Som det är nu så är jag i deadlock, att leta uppfödare, kolla hunddata osv har vuxit mig över huvudet. Det verkar så komplicerat att det är bäst att det inte blir nån hund, ungefär, för tänk om jag väljer fel? Med en Blocketvalp vet jag inte vad jag får - men får hantera det som kommer, helt enkelt.

Kan jag få lite input?
Har haft några havanaiser på BPH och tycker att de är förvånansvärt käcka för att se ut som golvmoppar. De jag såg var mycket trevliga och hade varit mitt förstahandsval. Har träffat ett par Bolonka också, de har varit väldigt annorlunda, mer som fladdrande löv. De hade också mycket svamp i hela ansiktet, vet inte om det var en tillfällighet eller vanligt i rasen?
 
Ja, både den och löwchen. Men båda är så små raser att det nog tar flera år att få en valp. Skulle det dyka upp en sådan omplacering så - absolut.
Kanske, men inte nödvändigtvis! Det dyker upp valpar till salu lite då och då på rasklubbens Facebooksida. Många uppfödare har nog lång kö men inte alla :)
 
Har haft några havanaiser på BPH och tycker att de är förvånansvärt käcka för att se ut som golvmoppar. De jag såg var mycket trevliga och hade varit mitt förstahandsval. Har träffat ett par Bolonka också, de har varit väldigt annorlunda, mer som fladdrande löv. De hade också mycket svamp i hela ansiktet, vet inte om det var en tillfällighet eller vanligt i rasen?
Är inte helt säker på vad du menar med svamp i hela ansiktet men oavsett så lär det vara en tillfällighet. Jag känner inte alls igen det från mina egna eller de (många) jag träffat.
 
Är inte helt säker på vad du menar med svamp i hela ansiktet men oavsett så lär det vara en tillfällighet. Jag känner inte alls igen det från mina egna eller de (många) jag träffat.
Svamp runt ögon, öron och mun. Syntes tydligt när de hade så tunn och ljus päls.
 
Aha, att de blir rödaktiga i pälsen menar du? Ja jag har nog sett det på några men skulle inte säga att det är standard på något sätt.
Ja precis, rätt rejält också. Jag har inte träffat många med reagerat på det.

Om pudel och pappillon är för pigga kanske man kan kolla på Malteser? Gör inte så många knop, och det är ungerfär allt jag vet om dem.
 
Jag har tittat på olika terriers som jag uppfattar inte har den mest envetna terriergenen: norfolk, norwich, australisk. Och alla verkar jättefina - men det är där jag väger in att jag aldrig haft hund och att de kanske har för mycket attityd för ett blåbär. Dessutom vore det skönt att slippa jaktlusten, här finns både katter och vilt.
Om du tittar på terriers så känner jag nog att du bara MÅSTE utvärdera cairnterrier också! Anses vara bland de "mjukare" terrierraserna, även om den såklart ÄR en terrier :)

Av de hundraser jag har och haft, så är cairnterriern den jag skulle rekommendera till "vem som helst", alltså även till en tant och även som förstahund! Glad och trevlig - visst har den attityd, men det glada liksom väger över! Med den jag hade upplevde jag att han anpassade sin aktivitetsnivå till mig. Råkade vi ha en inne-dag med bara korta kissrundor så var det okej, precis som det var okej att ta en tvåtimmars off-road-vandring i skogen. Alltid lika glad, alltid lika med på allting! "Lagom" träningsvillig, dvs hyfsat lätt och villig att lära, men ändå ingen hund som krävde väldigt mycket träning/aktivering för att hålla sig nöjd. Våran hade inte överdrivet mycket jaktlust - han kunde dra efter en hare om den studsade upp framför nosen på honom, men tappade intresset fort och kom tillbaka.
 
Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med skogspromenader inpå knuten.

Letar efter: tanthund, även om det tar hårt i självbilden. Alltså rasgrupp 9. Vill ha en liten, frisk, lättsam, glad, lek- och träningssugen kompis som klarar sig med utevistelse på min radhustomt (under övervakning förstås) under mina dåliga dagar. En hund som är så okänslig som möjligt för nybörjarfel.

Utifrån detta har jag landat i - tre tantraser.

1 Bichon havanais - fördel: verkar lättsamma. Började kolla på dem efter att en kompis, som är tränare, haft en på valpkurs och var helt bedårad av hur lättlärd, glad och orädd den var. Nackdel: pälsen … men den kommer att vara kortklippt. Och: kommer den att stå och skälla i trädgården på allt som rör sig?

2 Papillon - fördel: verkar också vara glad och med på allt men kanske lite för mycket racer för mina förutsättningar? Nackdel: pälsen … men den kanske ändå räcker med borstning. Och: kommer den att stå och skälla i trädgården på allt som rör sig?

3 Pudel - fördel: också glad, pigg och lättsam. Nackdel: tittar på dvärg och möjligen mellan, det verkar lite spretigt, finns det mycket stress och rädslor i rasen? Och pälsen … men den kommer att vara kortklippt.

Alla tre har fördelen att de är lätta att få tag på (alltså större raser, många uppfödare) och, som jag förstår det, saknar jaktlust.

Jag fattar att jag behöver träffa individer ur raserna, men det är inte så lätt under pandemin. Och jag skulle vilja snäva in mig lite grand innan jag börjar göra det.

Sedan till det möjliga hjärnsläppet:

4 Blandras från Blocket. NEJ ingen designervalp för ockerpris, inte heller smuggelhund. Men där finns gott om blandningar av bichon/lhasa apso/shih tzu/malteser/papillon m fl - alltså ungefär de raser jag tittar på. Och fördelen skulle vara att jag kan hugga direkt när rätt annons kommer. Som det är nu så är jag i deadlock, att leta uppfödare, kolla hunddata osv har vuxit mig över huvudet. Det verkar så komplicerat att det är bäst att det inte blir nån hund, ungefär, för tänk om jag väljer fel? Med en Blocketvalp vet jag inte vad jag får - men får hantera det som kommer, helt enkelt.

Kan jag få lite input?
Jag tycker alla tre raserna är bra förslag. En blandras från blocket kan så klart funka lika bra men hur vet du att du inte köper en smuggelhund?
Har själv haft bichon havanais och rasen har fullkomligt exploderat i antal de sista 10-15 åren så där skulle jag vara noga med att välja uppfödare.
Mina bichoner har varit fantastiska hundar men totalt olika. Ena var med på alla vandringar, husses löpning, skidturer, skogen, stallet, jobbet hade otrolig energi och hade aldrig nöjt sig med radhustomten, den andra var mycket stillsammare och inte alls krävande. Båda var kloka, lätta att uppfostra, älskade av alla och helt okomplicerade. Bästa sällskapshundarna man kan tänka sig.
Men ja räkna med att den kommer att stå och skälla på allt som rör sig utanför tomten om du inte har koll på den och om du inte motionerar den . Och pälsvården ÄR jobbig.
Men fantastiska lyckopiller vill skaffa en igen i framtiden.
 
Jag tycker alla tre raserna är bra förslag. En blandras från blocket kan så klart funka lika bra men hur vet du att du inte köper en smuggelhund?
Har själv haft bichon havanais och rasen har fullkomligt exploderat i antal de sista 10-15 åren så där skulle jag vara noga med att välja uppfödare.
Mina bichoner har varit fantastiska hundar men totalt olika. Ena var med på alla vandringar, husses löpning, skidturer, skogen, stallet, jobbet hade otrolig energi och hade aldrig nöjt sig med radhustomten, den andra var mycket stillsammare och inte alls krävande. Båda var kloka, lätta att uppfostra, älskade av alla och helt okomplicerade. Bästa sällskapshundarna man kan tänka sig.
Men ja räkna med att den kommer att stå och skälla på allt som rör sig utanför tomten om du inte har koll på den och om du inte motionerar den . Och pälsvården ÄR jobbig.
Men fantastiska lyckopiller vill skaffa en igen i framtiden.
Kanske ska förtydliga också att bichon havanais ska både ögonlysas och patellaundersökas inför avel. Om du köper en oreggad hund så är inte det gjort på föräldradjuren. Bättre att ställa sig i kö hos en seriös uppfödare.
 
Välja en passande ras är absolut viktigt, men jag anser att det är lika viktigt att det blir rätt individ också. Och att det är en uppfödare som är bra på att para ihop rätt köpare med rätt valp ur kullen. Det skulle jag aldrig lita på nån blandrasuppfödare på Blocket med, för det är något som inte ens alla renrasuppfödare är så super på, tyvärr.
 
Beträffande papillon så kan jag säga att deras pälsar normalt sett inte är speciellt svårskötta. De har ingen underull och pälsen tovar sig inte. En genomborstning nån gång i månaden räcker.

Min egen klarar att vara noll aktiverad några dagar emellanåt. Jag är ju njursjuk och har inte ork att gå ut och jobba hunden varje dag. Han klättrar inte på väggarna för det.
Papillon och Phaléne är friska raser. De kollas för PRA och patella innan de går i avel.

Tillägg: min egen är totalt fri från jakt :D Vi stöter upp en del vilt på våra promenader. Han kan rusa efter några meter men det är bara för att de springer. Promenerar de förbi märker han knappt av dem. Varken rådjur eller älg. Räv spårar han ibland men han lämnar inte mig.
 
Senast ändrad:
Välja en passande ras är absolut viktigt, men jag anser att det är lika viktigt att det blir rätt individ också. Och att det är en uppfödare som är bra på att para ihop rätt köpare med rätt valp ur kullen. Det skulle jag aldrig lita på nån blandrasuppfödare på Blocket med, för det är något som inte ens alla renrasuppfödare är så super på, tyvärr.

This! Jag är väldigt tydlig med vad jag kan erbjuda och vilken typ av hund jag vill ha. Är det en säljkåt uppfödare (pardon my french…) så skulle jag inte lita på att den verkligen matchade mig med en lämplig individ. En seriös och erfaren uppfödare ger en helt annan trygghet och träffsäkerhet.
 
This! Jag är väldigt tydlig med vad jag kan erbjuda och vilken typ av hund jag vill ha. Är det en säljkåt uppfödare (pardon my french…) så skulle jag inte lita på att den verkligen matchade mig med en lämplig individ. En seriös och erfaren uppfödare ger en helt annan trygghet och träffsäkerhet.
Jag vet en pappishane som är leveransklar om halvannan månad och inte är tingad än. Mkt seriös uppfödare.
Om intresserad så PMa mig :)
 
Jag vet en pappishane som är leveransklar om halvannan månad och inte är tingad än. Mkt seriös uppfödare.
Om intresserad så PMa mig :)

Gissar att detta var menat till TS @hundtant ? :)

(själv ska jag inte skaffa valp igen på några år, har just börjar få sova hela nätter igen efter flera månaders nattkissar 🤪)
 
This! Jag är väldigt tydlig med vad jag kan erbjuda och vilken typ av hund jag vill ha. Är det en säljkåt uppfödare (pardon my french…) så skulle jag inte lita på att den verkligen matchade mig med en lämplig individ. En seriös och erfaren uppfödare ger en helt annan trygghet och träffsäkerhet.
Jätteviktigt!
Min uppfödare säger nej till fler än hon säljer tror jag. Inte för att rasen är extremt krävande. Men för att många tror de köper ett gosedjur till sina barn typ. Och då ska de nog göra just det och inte köpa ett levande djur.
Är man en bra och rutinerad uppfödare får man ju nog kunder iaf.
 
Jätteviktigt!
Min uppfödare säger nej till fler än hon säljer tror jag. Inte för att rasen är extremt krävande. Men för att många tror de köper ett gosedjur till sina barn typ. Och då ska de nog göra just det och inte köpa ett levande djur.
Är man en bra och rutinerad uppfödare får man ju nog kunder iaf.

Exakt så!
 
Jag gillar också havaisen! Vi har tre här i mitt kvarter varav en är den mest UNDERBARA unghunden som finns tror jag! Så jävla söt och rar och kul! :heart Ingen av dem skäller någonsin vad jag har märkt. O_o
Malteserna verkar också fina tycker jag, och pratar vi bichoner finns ju frise med. De verkar vara himla käcka små träningshundar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 362
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 456
Senast: Nahar
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 423
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp