Tre rasidéer - och ett möjligt hjärnsläpp

Jag känner också sådär med utseende, trots att jag fattar att man inte ”ska”. Och ingen av de tre raserna jag funderar kring tilltalar mig på den punkten. Pudelkrull, golvmopp eller öron med släp - när jag utseendemässigt gillar typ DSG. O_o Men en sådan är mer än jag klarar och jag har tvingat mig att prioritera ner utseende så långt jag bara kan. Jag måste ha en hund som jag har möjlighet att ge ett optimalt liv.
Du kan ju klippa ner dom?
 
Du kan ju klippa ner dom?
Gud ja, det är meningen. Jag tror att jag skrev det i början, att pudel och havanais får vara kortklippta om det blir en sån. Tycker - numera - till och med att kortklippta havanaiser är jättesöta :D

På bilder ser jag att folk rakar nosen på pudel, är inte det taskigt? De tar ju morrhåren.
 
Jag har aldrig haft en egen havanais men passade min väninnas hund många gånger och herregud vad snäll och lätt den var. Den gick gärna långpromenad men satt precis lika gärna på en bänk vid torget och tittade på folk. Min väninna hade en förfärlig sjukdom som tonåring och var sängliggande i ett helt år. Den underbara hunden - då bara två år gammal - höll henne självmant sällskap i sovrummet dag ut och dag in: gick på promenader med systern men tassade sedan uppför trappan och smet in i sovrummet.

Jag har många gånger tänkt att den hunden var unik, men sedan har jag träffat andra individer av samma ras och de är lika vänliga och anpassningsbara.

Varför köpte jag egentligen en schnauzer? 🤔
 
Gud ja, det är meningen. Jag tror att jag skrev det i början, att pudel och havanais får vara kortklippta om det blir en sån. Tycker - numera - till och med att kortklippta havanaiser är jättesöta :D

På bilder ser jag att folk rakar nosen på pudel, är inte det taskigt? De tar ju morrhåren.
Pudlar "ska" vara rakade i ansiktet, på tassarna och runt svansroten. Det underlättar faktiskt mycket, inget klet eller mat som fastnar runt munnen och inte så mycket lera och skräp som fastnar runt tassarna. Men finessen med en pudel är annars att man friserar precis som man själv vill. Man kan raka ner den nästan helt eller låta svallet växa om man gillar att bada, föna och borsta. Jag tror inte morrhåren gör så stor skillnad, rakar man inte nosen kommer de ändå försvinna in i all päls.
 
Jag har många gånger tänkt att den hunden var unik, men sedan har jag träffat andra individer av samma ras och de är lika vänliga och anpassningsbara.
Låter som vår. Är man sjuk är den med i sovrummet. Hänger lika gärna med på vandring, cykling och pulkaåkning och tränas i spår. Fruktansvärt bunden till sin flock så kan utan problem vara lös överallt. Larmar men inte skällig. Inte ängsliga och kan vara själv men blir ledsna för de vill vara med hela tiden. Att ha lång päls på dem är dock vidrigt. Enda nackdelen är pälsen skulle jag säga om man vill ha en lagom sällskapshund 😀
 
Gud ja, det är meningen. Jag tror att jag skrev det i början, att pudel och havanais får vara kortklippta om det blir en sån. Tycker - numera - till och med att kortklippta havanaiser är jättesöta :D

På bilder ser jag att folk rakar nosen på pudel, är inte det taskigt? De tar ju morrhåren.
När jag var barn hade vi en pudel som INTE var rakad på nosen - det tycker jag både ser trevligare ut och är snällare mot hunden. På hästar får man inte ta bort känselhåren - jag trodde i min enfald att det var samma sak med hund?
 
Gud ja, det är meningen. Jag tror att jag skrev det i början, att pudel och havanais får vara kortklippta om det blir en sån. Tycker - numera - till och med att kortklippta havanaiser är jättesöta :D

På bilder ser jag att folk rakar nosen på pudel, är inte det taskigt? De tar ju morrhåren.
Numer är det ganska populärt med andra klippningar, exempelvis asian fusion:
images
 
Jag har aldrig haft en egen havanais men passade min väninnas hund många gånger och herregud vad snäll och lätt den var. Den gick gärna långpromenad men satt precis lika gärna på en bänk vid torget och tittade på folk. Min väninna hade en förfärlig sjukdom som tonåring och var sängliggande i ett helt år. Den underbara hunden - då bara två år gammal - höll henne självmant sällskap i sovrummet dag ut och dag in: gick på promenader med systern men tassade sedan uppför trappan och smet in i sovrummet.

Jag har många gånger tänkt att den hunden var unik, men sedan har jag träffat andra individer av samma ras och de är lika vänliga och anpassningsbara.

Varför köpte jag egentligen en schnauzer? 🤔
Men så otroligt rart, vilken lojal liten vän! :heart
 
Pudlar "ska" vara rakade i ansiktet, på tassarna och runt svansroten. Det underlättar faktiskt mycket, inget klet eller mat som fastnar runt munnen och inte så mycket lera och skräp som fastnar runt tassarna. Men finessen med en pudel är annars att man friserar precis som man själv vill. Man kan raka ner den nästan helt eller låta svallet växa om man gillar att bada, föna och borsta. Jag tror inte morrhåren gör så stor skillnad, rakar man inte nosen kommer de ändå försvinna in i all päls.
Ja, att man gör som man vill är jag helt med på. Och jag skulle själv välja så funktionellt som möjligt.
 
När jag var barn hade vi en pudel som INTE var rakad på nosen - det tycker jag både ser trevligare ut och är snällare mot hunden. På hästar får man inte ta bort känselhåren - jag trodde i min enfald att det var samma sak med hund?
Tydligen är det inte så, jag ser jättemånga bilder av pudlar utan morrhår, ofta är nosen helrakad. Jag skulle dock inte göra så själv.
 
Räkna då med att nosen blir ganska ofräsch beroende på hur mycket du sparar då pudlar har tät och hårdlockig päls :)
Ja pälsvården blir ju ett projekt oavsett om jag väljer pudel eller havanais. Papillon verkar lättare men ändå en faktor att räkna med (efter leriga promenader t ex). Men just nu ligger nog pudel ändå sist på min tänkta lista. Havanaisen toppar medan pappen ligger tvåa. Tror jag, det är tätt mellan de två, inte minst efter fina exempel här i tråden. Det var precis sådan input jag behövde.
 
Ja pälsvården blir ju ett projekt oavsett om jag väljer pudel eller havanais. Papillon verkar lättare men ändå en faktor att räkna med (efter leriga promenader t ex). Men just nu ligger nog pudel ändå sist på min tänkta lista. Havanaisen toppar medan pappen ligger tvåa. Tror jag, det är tätt mellan de två, inte minst efter fina exempel här i tråden. Det var precis sådan input jag behövde.
Pappisars päls är väldigt silkig. Mina har alltid varit med mig i stallet, även då jag jobbat många timmar per dag. Då har de så klart blivit leriga, knatat runt blöta/leriga i spån/spånpellets etc. Men IOM pälsens silkighet så ramlar liksom det mesta av. Hinner de torka innan man ska in ramlar allt oftast av.
Och när man kliver direkt in från ösregn och kladd tex har jag bara tagit en under varje arm och lyft in i badrummet. Så spolar man av dem undertill och torkar på 5 min.
 
Räkna då med att nosen blir ganska ofräsch beroende på hur mycket du sparar då pudlar har tät och hårdlockig päls :)
Nu vet jag ju inte om det bara var vårt pudelexemplar eller om det kan tänkas gälla lite mer generellt, men han hade inte sådär hårdlockig päls just på nosen, utan lite mer vågig. Han blev inte ofräsch, men behövde torkas av när han ätit/druckit. Schnauzern var betydligt värre i det avseendet - massor med skägg! 😁
 
Nu vet jag ju inte om det bara var vårt pudelexemplar eller om det kan tänkas gälla lite mer generellt, men han hade inte sådär hårdlockig päls just på nosen, utan lite mer vågig. Han blev inte ofräsch, men behövde torkas av när han ätit/druckit. Schnauzern var betydligt värre i det avseendet - massor med skägg! 😁
Åh skägg måste ju vara aningen värre 😅
Hade slänger tidigare så tycker pudeln blir supergeggig omkring nosen ☺
 
Eftersom jag har isländsk fårhund nu, som har naturligt mycket kort päls på nosen, så inser jag nu det oerhört praktiska i frånvaron av skägg! 😁

Lite Ot kanske men det är en av fördelarna med mina hundar jag haft. Jag tog sånt för givet tills jag började umgås med raser med hängkinder eller mustasch. Herregud vilket jobb med allt slem, slabbande och/eller blött skägg överallt för att inte tala om lukten :o Nu är ju smaken om baken men jag personligen skulle aldrig välja nåt av det på en egen hund :p Det tänkte jag inte ens på förr när jag skulle göra rasval.
 
Pappisars päls är väldigt silkig. Mina har alltid varit med mig i stallet, även då jag jobbat många timmar per dag. Då har de så klart blivit leriga, knatat runt blöta/leriga i spån/spånpellets etc. Men IOM pälsens silkighet så ramlar liksom det mesta av. Hinner de torka innan man ska in ramlar allt oftast av.
Och när man kliver direkt in från ösregn och kladd tex har jag bara tagit en under varje arm och lyft in i badrummet. Så spolar man av dem undertill och torkar på 5 min.
Instämmer.
Det enda Torsten drar in är björkris och små granskott. Och några torra löv. Har faktiskt inte sett honom lerig under de två år vi knatat runt i terrängen tillsammans Jag har varit lerigare än han.
 
Pappisars päls är väldigt silkig. Mina har alltid varit med mig i stallet, även då jag jobbat många timmar per dag. Då har de så klart blivit leriga, knatat runt blöta/leriga i spån/spånpellets etc. Men IOM pälsens silkighet så ramlar liksom det mesta av. Hinner de torka innan man ska in ramlar allt oftast av.
Och när man kliver direkt in från ösregn och kladd tex har jag bara tagit en under varje arm och lyft in i badrummet. Så spolar man av dem undertill och torkar på 5 min.

Instämmer.
Det enda Torsten drar in är björkris och små granskott. Och några torra löv. Har faktiskt inte sett honom lerig under de två år vi knatat runt i terrängen tillsammans Jag har varit lerigare än han.
Det låter ju väldigt behändigt! Jag har fått uppfattningen att en del klipper dem under magen för att slippa få in halva skogen, men det kanske inte stämmer? Fäller de, förresten?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 362
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 456
Senast: Nahar
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 423
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp