Tre timmar Kiruna

escodobe

Trådstartare
Hur tillbringar man bäst tiden mellan klockan 12 och 15 en vardag i Kiruna? Vi behöver äta lunch och köpa lite godis, vi luktar kanske lite illa och har ryggsäckar men vill gärna se mer än tågstation?
 
Hur tillbringar man bäst tiden mellan klockan 12 och 15 en vardag i Kiruna? Vi behöver äta lunch och köpa lite godis, vi luktar kanske lite illa och har ryggsäckar men vill gärna se mer än tågstation?

Mitt svar är lite ut i det blå, då jag aldrig har varit i Kiruna. Men det är så spännande att man flyttar staden (ja, om det nu är en stad, tätorten, i alla fall)! Det finns en gruvstadspark, som jag skulle vilja besöka. I det nya stadshuset, eller någon annanstans, lär det också finnas rätt snajdiga utställningar om hela flytten av orten och sådant, som jag tycker verkar spännande. Jag har hört om det på radio.

Orten är just nu expansiv och med rätt många unga inflyttare, så det borde ju även vara genomförbart att få en vettig lunch, men jag vet inget om det.

Jag vet tyvärr heller inget om avstånd mellan olika intressanta platser och stationen.

Men förutom att jag sällan har vägarna förbi, så skulle jag gärna vilja ta mig en titt på Kiruna!
 
Jag tillbringade ungefär ett dygn i Kiruna ett år då vi inte fick tågbiljett direkt. Vi hittade en helt ok restaurang och sen besökte vi kyrkan och gruvan. Ni hinner nog tyvärr inte med gruvan på den korta tid ni har men det fanns flera restauranger på lagom promenadavstånd från stationen (tror iofs de flyttt stationen sen dess?).
 
Jag har inte åkt till nya tågstationen, men har släktingar som bor väldigt nära den så har lite koll på området iaf. Därikring har jag inte sett någon restaurang/cafe/snabbmatställe, så det är nog bäst att gå in mot centrum.
Har dålig koll på hur lång tid det tar, men hinner ni så kolla in kyrkan och stadshuset (nuvarande/gamla).
Ett alternativ är att köpa något på stationen och gå upp på Luossavaara istället (som ligger nära stationen), men antar att ni har sett en del fina utsikter redan när du beskriver er packning så det kanske är roligare med "stan". Fin utsikt över gruvan iaf från Luossa!
 
Ja, jag har surat på mig själv i flera veckor för att jag missade att planera in gruvan. Vi hinner ju inte det på den tiden tyvärr. Stadshuset och ett litet samemuseum står på listan av tänkbara saker. Men tänkte att kirunabor kanske har några guldkorn som man annars inte hittar?
 
Palladium bakar goda pizzor. Ägaren tävlar i pizzabakning. Sen har ni hruvstadsparken, kyrkan och stadshuset.

Just denna helgen är det kirunafestivalen. Finns lite att titta på då om man vill.

Vill man köpa lite suvenirer är wennbergs ett fint ställe. Ligger vid intersport dvs mitt i stan. Vet inte hur det är med turistbyrån, om man kommer in där eftersom de byggt upp en stor scen framför. Men annars finns där också lite suvenirer.

Härlig dag att vara i Kiruna iaf :-)
Jobbar nere vid tågstationen med just tåg.

/My
 
Aha, ja men då så. Är det en måndag så har palladium stängt. Men du har bishop och landströms som det går att äta på.

I stadshuset finns en utställning om stadsflytten.

Sedan kan man ta en titt på bron över e10 som de utför expriment på. Det är luleås universitet som testar hur mycket en gammal bro håller för.
 
Ta reda på hur långt det är till tågstationen (där tågen stannar alltså... inte den gamla), om och hur det går bussar mellan centrum och stationen. Gissar att ni kommer med buss från Nikka? Att sitta på nya stationen i tre timmar är ju inte så kul, men det är ju inte heller så kul att vara inne i centrum och komma på att nya stationen ligger en bit bort!
 
Ta reda på hur långt det är till tågstationen (där tågen stannar alltså... inte den gamla), om och hur det går bussar mellan centrum och stationen. Gissar att ni kommer med buss från Nikka? Att sitta på nya stationen i tre timmar är ju inte så kul, men det är ju inte heller så kul att vara inne i centrum och komma på att nya stationen ligger en bit bort!
Jo jag vet, det ska tydligen gå skyttelbussar.
 
Jo fast som norrlänning skulle jag kunna tolka skyttelbuss som att det går en (1) buss på en viss tidpunkt anpassad till en (1) viss tågavgång, alternativt att det går en buss i timmen typ ;) Så jag skulle först kolla tidtabellen och sedan göra planer!
 
Det går en buss i anslutning till tåget.
Skulle den bussen haverera så kan vi gå / jogga 1.5km rätt fort även med ryggsäck.
 
Jag försökte just sälja in förslaget att åka till kiruna från Nikkaluokta på eftermiddagen dagen innan vi planerat för att ha tid till gruvan.
Det hade kanske haft större framgång om jag inte visat honom en video och entusiastiskt berättat hur djup gruvan är. Av någon anledning verkade han än mer ovillig till att planera om efteråt...
 
Det går bussar in till centrum i samband med tåg. Men annars är det inte långt. Tar kanske 15min in till centrum.


Fast man är inte nere på det djupet. Tror man är på ca 500meter men det är räknat från toppen so inte finns längre
 
@Zaga det är sant. Men vissa tror att man ska hela vägen ner. Men det är väldigt stort i besöksgruvan så man känner sig inte instängd tyckte jag :-)
 
Jag försökte just sälja in förslaget att åka till kiruna från Nikkaluokta på eftermiddagen dagen innan vi planerat för att ha tid till gruvan.
Det hade kanske haft större framgång om jag inte visat honom en video och entusiastiskt berättat hur djup gruvan är. Av någon anledning verkade han än mer ovillig till att planera om efteråt...


Var ner förra sommaren och det var lätt värt det. Försök övertyga han! Ingen cellskräck alls man åker buss ner till besöksgruvan det är lugnt.
 
Det blir ett gruvbesök:)
Vi missar inte så farligt mycket fjäll, istället för att åka från kebnekaise på morgonen den åttonde, så åker vi till Nikkaluokta med morgonhelikopern (åka helikopter har jag drömt om sedan första gången jag såg en och nu ska det bli av) och så gör vi en dagsvandring runt i Nikkaluokta på några timmar och tar bussen vid fyra på eftermiddagen, tältar på camp ripa i kiruna och kollar gruvan vid 9. Då finns det ändå tid efteråt för lunch innan tåget går. Vi missar dock att äta middag med Ramona på fjället!
 
Jag är liksom helt fascinerad av att man planerar att flytta en hel STAD för att bygga ut en gruva. Det måste vara märkligt att ett företag har så stor inverkan på staden.
Sen bor det nog en liten grottkrypare i mig...
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver en ny hobby. Nått jag kan tillbringa alldeles för många timmar på Youtube med att lära mig kring och sen utöva praktiskt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 700
Senast: Badger
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 259
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 273
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
907
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp