Treårig pojke död efter hundattack: "Älskade att vara runt djur"

Daniel Twigg, 3, attackerades av en hund på en gård i Rochdale, Storbritannien, i söndags. Pojken fördes till sjukhus men avled av sina skador. Polisen har gripit den 48-årige ägaren till djuret.
 
Jag vet inte vad som låter knäppast: att alltid vara ett steg ifrån en bil eller att basera sitt säkerhetstänk på att ha en bil tillgänglig. Men knäppaste grejen i hela tråden måste väl ändå vara att köra på sin egen och den attackerande hunden med bilen om de börjar slåss?!

Jag skriver knäppt istället för helt jävla vidrigt eftersom jag förutsätter att det inte är något som lät bra i stunden och inte skulle komma på fråga i verkligheten. Om någon har det som seriös plan borde ju både hunden och körkortet avlägsnas från individen, omedelbart.
 
Du kan givetvis planera så bra det bara går för egen del. Du kan ha otrolig lydnad på din egen hund och det kan vara en bra början, framförallt för dig med en större hund.
Problemet här är bara om du möter en ägare som är precis som dig, vägrar gå emellan MEN saknar lydnaden på sin hund. Då spelar det ingen roll hur lydig din hund är. Om din hund blir anfallen gång på gång på gång och försöker lämna men den främmande hunden inte tillåter det. Då står du där med två hundar som slåss. Och det finns gott om raser som är betydligt bättre på att slåss än vad en schäfer är. Schäfern är utvald mest för sitt temperament som skyddshund, att den är förig och arbetsvillig. Inte för att den skulle vara bra på att slåss.

Kör du på dem med bilen som du skrivit tidigare så är jag rätt säker på att du kan bli dömd för djurplågeri - och då kan det bli knepigt med övriga djur. Djurförbud ska nämligen prövas om man har blivit dömd för djurplågeri.
Så enda sättet att inte bli dömd för djurplågeri är att stoppa ner händerna mellan slagskämparna?
Så mycket kan jag om juridik att det alltid räknas efter omständigheterna.
Om jag gör det för att förhindra värre skador på hundarna så är det en omständighet för hundarnas bästa.

Jag är inte det minsta orolig för det faktiskt.

Jag bor så att jag kan planera efter vilka hundar som vi möter.
Allemansrätten gäller inte där vi rör oss.
 
Jag vet inte vad som låter knäppast: att alltid vara ett steg ifrån en bil eller att basera sitt säkerhetstänk på att ha en bil tillgänglig. Men knäppaste grejen i hela tråden måste väl ändå vara att köra på sin egen och den attackerande hunden med bilen om de börjar slåss?!

Jag skriver knäppt istället för helt jävla vidrigt eftersom jag förutsätter att det inte är något som lät bra i stunden och inte skulle komma på fråga i verkligheten. Om någon har det som seriös plan borde ju både hunden och körkortet avlägsnas från individen, omedelbart.
Det fungerar inte så med lagen.
Vare sig med hundar eller körkort.
Jag vet inte vad du tror att jag skall göra, men jag är övertygad om att hundarna får annat att tänka på än att slåss om en bil sakta trycker på.
 
Så enda sättet att inte bli dömd för djurplågeri är att stoppa ner händerna mellan slagskämparna?
Så mycket kan jag om juridik att det alltid räknas efter omständigheterna.
Om jag gör det för att förhindra värre skador på hundarna så är det en omständighet för hundarnas bästa.

Jag är inte det minsta orolig för det faktiskt.

Jag bor så att jag kan planera efter vilka hundar som vi möter.
Allemansrätten gäller inte där vi rör oss.

Varifrån har du fått att man måste stoppa ner händerna mellan slagskämparna? Man fångar in bakdelen på hunden med händerna. Eller sparkar. Vilken nytta skulle dina händer göra mellan två hundar som slåss?
 
Varifrån har du fått att man måste stoppa ner händerna mellan slagskämparna? Man fångar in bakdelen på hunden med händerna. Eller sparkar. Vilken nytta skulle dina händer göra mellan två hundar som slåss?
Ingen.
Det är ju därför som jag inte vill stoppa dit händerna.
Hur jag skulle hinna få fatt i någon hundrumpa i det läget begriper jag verkligen inte.
Så snabb är jag inte.
Kasta saker eller vifta med tillhyggen skulle jag ju göra.
Men inga händer i soppan.
 
Ingen.
Det är ju därför som jag inte vill stoppa dit händerna.
Hur jag skulle hinna få fatt i någon hundrumpa i det läget begriper jag verkligen inte.
Så snabb är jag inte.
Kasta saker eller vifta med tillhyggen skulle jag ju göra.
Men inga händer i soppan.

Om ingen har föreslagit att du ska stoppa ner händerna mellan slagskämparna, varför fortsätter du tjata om det?

Om du är med om ett hundslagsmål någon gång så kommer du nog förstå att det finns betydligt bättre sätt än att hoppa in i en bil.
 
Så enda sättet att inte bli dömd för djurplågeri är att stoppa ner händerna mellan slagskämparna?
Så mycket kan jag om juridik att det alltid räknas efter omständigheterna.
Om jag gör det för att förhindra värre skador på hundarna så är det en omständighet för hundarnas bästa.

Jag är inte det minsta orolig för det faktiskt.

Jag bor så att jag kan planera efter vilka hundar som vi möter.
Allemansrätten gäller inte där vi rör oss.
Det fungerar inte så med lagen.
Vare sig med hundar eller körkort.
Jag vet inte vad du tror att jag skall göra, men jag är övertygad om att hundarna får annat att tänka på än att slåss om en bil sakta trycker på.
Omständigheterna räknas, ja. Men att med flit köra på två hundar har jag svårt att se skulle vara ok faktiskt. Men gör du som du beskriver i inlägg två här så skadas nog inte hundarna och då kan det vara ok. Men jag skulle bli mycket förvånad om det fick effekten att hundarna slutar slåss för en sådan sak.
 
Omständigheterna räknas, ja. Men att med flit köra på två hundar har jag svårt att se skulle vara ok faktiskt. Men gör du som du beskriver i inlägg två här så skadas nog inte hundarna och då kan det vara ok. Men jag skulle bli mycket förvånad om det fick effekten att hundarna slutar slåss för en sådan sak.
Ajdå.
Måste tydligen skaffa en bättre plan.
 
Ajdå.
Måste tydligen skaffa en bättre plan.
Ja jag tror det. Det jag har sett fungera är att fysiskt separera både hundarna. Bägge två, på samma gång. Man måste alltså vara två personer som samarbetar. Möjligen att det kan räcka med att du är en person om du kan få din hund att sluta på rent kommando. Men det hänger på att du kommer in i situationen så pass snabbt att inte din egen hund går in i totalt raseri och försvar. Den måste fortfarande ha hjärnan med sig, och det har den nog inte så många sekunder vid ett regelrätt anfall. Överlevnadsinstinkten slår till, och då spelar det ingen roll hur lydig hunden är i vanliga fall.

För mig som har en liten hund är ju detta mardrömmen. Det räcker med ett bett om jag har oflyt. Tiden jag har att agera är INNAN den sätter tänderna i min hund. Efter är det mest troligt för sent.

För det är ju det läskiga, det finns ägare utan någon som helst kontroll där hunden bara springer fram och regelrätt anfaller. De ägarna är sällan benägna att hjälpa till så det blir dubbelt upp. De ägarna har ofta noll vett om vart man kan ha sin hund lös, eller vart man kan gå. Risken minskar absolut om man bor som du gör, det håller jag med om. Men att vara mentalt förberedd och ha en katastrofplan är alltid en bra idé ändå.
 
Ja jag tror det. Det jag har sett fungera är att fysiskt separera både hundarna. Bägge två, på samma gång. Man måste alltså vara två personer som samarbetar. Möjligen att det kan räcka med att du är en person om du kan få din hund att sluta på rent kommando. Men det hänger på att du kommer in i situationen så pass snabbt att inte din egen hund går in i totalt raseri och försvar. Den måste fortfarande ha hjärnan med sig, och det har den nog inte så många sekunder vid ett regelrätt anfall. Överlevnadsinstinkten slår till, och då spelar det ingen roll hur lydig hunden är i vanliga fall.

För mig som har en liten hund är ju detta mardrömmen. Det räcker med ett bett om jag har oflyt. Tiden jag har att agera är INNAN den sätter tänderna i min hund. Efter är det mest troligt för sent.

För det är ju det läskiga, det finns ägare utan någon som helst kontroll där hunden bara springer fram och regelrätt anfaller. De ägarna är sällan benägna att hjälpa till så det blir dubbelt upp. De ägarna har ofta noll vett om vart man kan ha sin hund lös, eller vart man kan gå. Risken minskar absolut om man bor som du gör, det håller jag med om. Men att vara mentalt förberedd och ha en katastrofplan är alltid en bra idé ändå.
Jag skall be mina kompisar hundinstruktörerna om goda råd i frågan.
Det är alltid bra med en bra plan.
Tack för konstruktiv diskussion.
 
Vattenslang med hård stråle och rejält tryck lyckades morfar med ett par gånger vid tillfällen då han redan stod och vattnade.
Ja men då måste man verkligen stå och vara redo tänker jag. Och det funkar inte på promenader, tyvärr.
Jag hoppas på att anfallande hund inte ska vara alltför stor så att jag kan lyfta upp mina små och försvara dem med sparkar.
 
Det finns inga magiska hundar.
Däremot så finns det hundar med hög toleransgräns och en omgivning som aldrig passerar den gränsen.
Helt ärligt så hade jag ingen aning om hur hänsynslösa människor kan vara mot sina hundar före den här tråden.
Och så finns det hundar med lägre toleransgräns, som med olika människor, och en omgivning som inte passerar de gränserna.
I samtliga dessa fall så går det ju bra, ingen blir biten.

Och så har vi de fall när det blir fel.

Jag hade ingen aning om vad människor låter sina barn göra med (mot) hundar.
Det är faktiskt förfärligt. Usch, mår illa på riktigt.
De flesta hundar har väldigt hög toleransgräns faktiskt, men vi utsätter dem dagligdags för en hel del prövningar bara genom vår hantering egentligen. Vi grejar med deras mat, deras tassar... vi har dem att göra si eller så när de hellre sjulle göra ditt eller datt. Visst har vi avlat fram egenskaper som gör att de gärna gör som vi vill, men de är fortfarande Hundar, inte folk, och olika raser med olika temperament. Individer oavnpå det. Jag gillar inte att kramas, det gör inte min hund heller... så vi matchar ju.
Men hon kan tolerera en kram från mig eller annan närstående, ungefär som jag gör. Däremot tolererar hon nog inte kram fem, sju eller tio från någon annan än mig, och från en främling inte ens nummer ett. Ska jag avliva henne tycker du? För att hon eventuellt har "benägenhet" att bita? Eller ska hon helt enkelt inte få gå ut bland folk eftersom hon inte är godmodig eller lobotomerad?
Eller... ska folk helt enkelt ge fan i min hund? :angel:

Det finns OTALIGA videos både på nätet och på TV där folk beter sig gränslöst mot hundar. Ofta i "roliga klipp". Det blev ju sedan ett helt TVprogram som var poulärt en tid men sedan förbjöds i flera länder för att det påbjöd djuplågeri. "Hundviskaren" hette det väl på svenska?
 
Jag bor förfärligt avsides och ödsligt.
Det är en händelse när det åker förbi någon ute på stora vägen någon km bort. Sikten är god.

Jag hoppas att jag får fatt i någon lösning av typen kasta saker eller spola med vattenslangen om det skulle bli hundslagsmål här. Några kroppsdelar stoppar jag inte emellan.
Mest troligt så kan jag nog kalla in hunden och stoppa in den någonstans.
Hon är mån om att vara till lags, då får man ju kramas i soffan.
Även om din hund mot all förmodan skulle lyssna på en inkallning lär inte den anfallande hunden göra det.
 
När jag avbrutit slagsmål mellan min och främmande hund har båda ägarna varit närvarande (tack och lov) och båda har greppat om varsin hund, sedan fått vänta tills eventuellt bett släppt och dra isär dem.
Första gången blev min lilla terrier anfallen av en staffe som fick rejält bett om halsen och bogen på henne, jag fick vråla åt dem när de genast försökte dra sin hund loss från min medan hon fortfrande hade bettet fast. Det hade verkligen kunnat bli hemskt.
 
När jag avbrutit slagsmål mellan min och främmande hund har båda ägarna varit närvarande (tack och lov) och båda har greppat om varsin hund, sedan fått vänta tills eventuellt bett släppt och dra isär dem.
Första gången blev min lilla terrier anfallen av en staffe som fick rejält bett om halsen och bogen på henne, jag fick vråla åt dem när de genast försökte dra sin hund loss från min medan hon fortfrande hade bettet fast. Det hade verkligen kunnat bli hemskt.
Men åh fy.
 
Ja det är ju ett reellt problem.
Jag skall, som jag redan har skrivit, skaffa mig en ny plan.
Det är nog klokt!
Alla mina hundar har kommit på inkallning. Och eftersom de vet att jag skyddar dem springer de även till mig om situationen är otäck.
Vi har flertalet ggr blivit attackerade av lösa hundar. En gång mitt ute i en skog där folk aldrig är.
När det dessutom är flera stora hundar utan ägare så kan de ju lyckas komma mellan mig och min hund om det vill sig illa. Vilket det gjorde med de två lösa Tervuerenserna. Andra gånger har mina hundar hunnit fram till mig innan de lösa hundarna rusat emellan.
Det finns så in i helsike mycket folk som har fel hund, inte vet hur den ska hanteras etc och hundar som inte är riktigt ok mentalt(tillfälligt pga ägare/fel sorts hundliv eller mer bestående problem).
Att bara tänka att en Schäfer kan skydda sig kommer inte hålla och är inte schysst mot hunden. Så det är toppen att du ber om hjälp med lite krisplan om något sker!
 
Jag sög tag ordentligt i nacken på en jämthund som gick till oprovocerad attack på min förra hund när den var valp. Hade den fått grepp om min hund hade jag nog sparkat till ordentligt eller smällt till över nosen då den var fullkomligt inställd på att ha ihjäl min hund för på något sätt behöver man avleda. Ägaren själv stod och drog i kopplet men vägrade göra någonting av rädsla att bli biten.

Alltså, sorry men är man ägare till en hund som kan få för sig att försöka bita ihjäl en annan oproverat så gör man folk en stor jävla otjänst genom att inte agera alls. Och låta sin hund bli ihjälbiten istället för att försvara den gör man då rakt inte som ansvarsfull hundägare och man kör framförallt inte på några djur med en bil för att lösa det hela. Då har man ett par skruvar för mycket lösa och borde göra sig av med sin hund så man slipper eventuella problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp