Treårig pojke död efter hundattack: "Älskade att vara runt djur"

Daniel Twigg, 3, attackerades av en hund på en gård i Rochdale, Storbritannien, i söndags. Pojken fördes till sjukhus men avled av sina skador. Polisen har gripit den 48-årige ägaren till djuret.
 
Fast om någon av dem sagt att ni kan vara helsäkra på att er hund Aldrig kommer att bita vare sig katter, andra mindre hundar eller eventuellt människor känns det inte som om de är helt ärliga. Allt beror ju på situation.
Jag lägger sällan upp bilder.
Men ibland säger en bild mer än tusen ord.
Hunden med en av sina älskade katter.
IMG_20220523_064105407.jpg
 
Dels har vi ett stort slöseri med skattepengar, eftersom det är totalt onödigt att lämplighetstesta en hund som inte är aktuell för tjänst pga av ledproblem
Du kan inte ana vad det slösas med skattepengar både här och där.
Även kring dessa hundar.
Men det är en annan fråga för en annan tråd.
 
Det som gör att det går fel är som sagt att folk är dåliga på att läsa hund, dåliga på att förstå hur arten hund fungerat och lever i en naiv tro att deras hund aldeles skulle bita.
Om det då aldrig går fel för mig, innebär det att jag gör rätt?
Eller är det bara den snälla hundens förtjänst eller kanske rena rama turen?
 
Ingen har sagt att din hund är skitdålig? Det enda som kan konstateras är ju att den 1 inre dög till tjänst och att du inte kan garantera att din hund är ofarlig.


Din relation med din hund och hur lydig hon är inte heller så relevant i sammanhanget, men det är ju kul för er att ni har en bra relation!
Nej men ni, och särskilt du, påstår att jag är skitdålig.
Är jag verkligen det om jag har en utmärkt relation med min hund?

(Hunden är inte min utan sambons. Jag vill egentligen inte ha hund, men sambon behöver en hund. Hunden arbetar som hörselhjälpmedel. Men den har på något vis blivit mitt ansvar tillsammans med resten av djuren som jag ville ha.)
 
Om de bråkar ovanpå mig så kan det absolut falla under det.
Varför skulle jag låta honom tugga någon till köttfärs? 😂
Därför att du inte vare sig hinner eller kan bryta när hunden ger sig in i ett bråk mellan arga människor.
De kommer närmare.
Från början var de som bråkade bredvid dig. Nu så är de på dig.
 
Jag kommer nog inte råka särskilt illa ut i lagens mening om min hund biter någon om de startar ett slagsmål precis bredvid mig på bussen. Kommer de så nära och slåss så han får tag på dem så är det nödvärn eftersom min hund sitter på golvet vid mina ben eller med framdelen i mitt knä. De måste alltså vara i princip PÅ mig för att han ska bita dem och det är fullt lagligt att freda sig.
Då går det under kategorin "ta dumma beslut, vinn dumma priser" i min värld.

Men är det inte så att DU får freda dig men din hund får inte göra det? Du får väl inte lagligt använda din hund för att freda dig om du inte är väktare eller annan yrkesperson i tjänst som har de befogenheterna?
 
Jag kommer nog inte råka särskilt illa ut i lagens mening om min hund biter någon om de startar ett slagsmål precis bredvid mig på bussen. Kommer de så nära och slåss så han får tag på dem så är det nödvärn eftersom min hund sitter på golvet vid mina ben eller med framdelen i mitt knä. De måste alltså vara i princip PÅ mig för att han ska bita dem och det är fullt lagligt att freda sig.
Då går det under kategorin "ta dumma beslut, vinn dumma priser" i min värld.

Sen tycker jag att din argumentation är EXTREMT osmaklig och olämplig i en tråd som handlar om ett litet barn på 3 år som blivit DÖDAD av en hund. Du borde lämna den här tråden och skapa en ny som handlar om det du uppenbarligen vill diskutera. Den här handlar om en 3-åring som aldrig får chansen att växa upp. Inte om människors rätt att ha farliga hundar för att alla människor i samhället enligt dig ska ha kunskap nog att hantera dem i alla situationer som uppstår annars är det människans fel.
 
Därför att du inte vare sig hinner eller kan bryta när hunden ger sig in i ett bråk mellan arga människor.
De kommer närmare.
Från början var de som bråkade bredvid dig. Nu så är de på dig.
Om min hund ska få tag på dem som hypotetiskt börjar bråka på kollektivtrafiken så måste de vara i princip ovanpå mig eftersom han är mellan mina ben ELLER i mitt knä. Det är exakt det jag har sagt hela tiden.

Hur vet du vad jag hinner eller kan? Att han skulle försvara mig (och att jag förmodligen skulle låta honom) betyder inte att jag har noll kontroll. Jag vet ju dessutom vilka situationer som skulle kunna resultera i något sådant. Skillnaden är som sagt att jag vet vad min hund är kapabel till..
 
Men är det inte så att DU får freda dig men din hund får inte göra det? Du får väl inte lagligt använda din hund för att freda dig om du inte är väktare eller annan yrkesperson i tjänst som har de befogenheterna?
Du får freda dig både med hund och med tillhygge enligt nödvärnsrätten - du får bara inte använda mer våld än vad som krävs.

Väktare har ungefär samma rättigheter med hund som privatpersoner, polisen får till skillnad från andra skicka sin hund på folk - det får varken civila eller väktare.
Misstänker att FM har samma rättigheter som polisen men det är jag inte säker på.
 
Hur vet du vad jag hinner eller kan? Att han skulle försvara mig (och att jag förmodligen skulle låta honom) betyder inte att jag har noll kontroll. Jag vet ju dessutom vilka situationer som skulle kunna resultera i något sådant. Skillnaden är som sagt att jag vet vad min hund är kapabel till..
Jag tror att det blir väldigt svårt att komma igenom de bråkade människorna. Att de helt enkelt inte gör det möjligt för dig att hantera din hund om den anfaller dem. Det är ju inte bara du och hunden inblandade i den situationen, utan även minst två arga bråkstakar.
Risken att även du blir slagen av bråkstakarna är allt för stor.
 
Det är intressant vad jag blir anklagad för här i tråden.
Jag påstås förmänskliga hundar och se dem som barn i päls samtidigt som jag betraktar dem som maskiner.
Det där går ju inte ihop samtidigt och stämmer inte heller.

Det verkar inte stämma att det oftadt är inom familjen.
Ett nytt citat:

Hyresgäster mest utsatta för hundangrepp​

När vi går igenom domarna blir det tydligt. Fler än hälften av alla som varit åtalade och minst 43 procent av de som blir utsatta bor i hyresrätt, visar vår granskning. Det är fler än i någon annan boendeform. Vår granskning visar också att barn ofta är målsägande.

Härifrån:
https://www.hemhyra.se/nyheter/jason-7-attackerades-av-grannhundar-ett-av-manga-utsatta-barn/
 
Ett annat citat ur samma text:
Flera av dem som blivit dömda för vållande till kroppsskada har undlåtit ansvar, genom att strunta i försiktighetsåtgärder även om hunden tidigare visat tecken på aggressivitet. Andra har struntat i tidigare förelägganden från länsstyrelsen eller polisen om att hunden ska ha ett visst koppel eller bära en munkorg i situationer där man kan träffa andra hundar och människor.
 
De hundarna lyder under andra lagar än civila hundar.
Den har därför det som kontinuerligt kommando.
Så kan vi andra inte ha våra hundar.

Nej men förlåt. Att hunden försvarar sin förare innan föraren sagt något har inget med kommando att göra...

Ja det är en tik.
Jag skulle inte missa en skada.
Och hon har aldrig ens markerat när jag skött om smärtsamma sår.
Lägger jag henne plats för sårskötsel så håller hon sig passiv. Hon gör som jag säger åt henne. Det är en oerhört följsam hund. Oftast så behöver jag bara antyda vad jag vill.
Hundar är till min förvåning så mycket enklare än hästar att dressera.

Har du röntgensyn?

Att du tycker att hundar är så mycket enklare säger en hel del om din hund ärligt talat :D
För alla er som tycker att ni är mycket bättre på hundar än vad jag är så vill jag nu beskriva min relation till vår hund.
Det är en schäfer och jag har fått mig berättat att detta är typiskt för just schäfer, men vad vet väl jag.

Hunden håller kontinuerligt reda på var jag är och väntar på order. Alltid. Tills att jag nästan blir knäpp.
Ute så följer hon mina rörelser för att läsa av signaler och lyssnar på vad jag säger. Jag kan t.ex. säga "gå till bilen" och då springer hon och sätter sig vid bakluckan till den bil hon åkte i senast (vi har flera). Om vi skall ta en annan bil så säger jag "fel bil" och då byter hon baklucka att vakta.
När jag jobbar ute så uppvaktar hon mig med sin boll tills att jag får nog och fräser "bilen - nu" samtidigt som jag pekar på bilen. Då så hoppar hon in i bilen och stannar där tills hon får tillstånd att hoppa ut.
(Ja vi har råkat glömma kvar henne där. Pinsamt värre. Hon var ganska så låg när vi äntligen hämtade henne.)

Nå är jag verkligen så skitdålig på hund som ni påstår?

Skitdålig vet jag inte. Men alltså, din hund verkar extremt enkel. Så förstår jag varför du inte förstår vad vi andra pratar om.
Om det då aldrig går fel för mig, innebär det att jag gör rätt?
Eller är det bara den snälla hundens förtjänst eller kanske rena rama turen?

Förmodligen den snälla hundens förtjänst om den aldrig försvarat sig mot folk och fä som hotat den 🤷‍♀️ Men inte är det rastypiskt.

Sen har du bara haft EN hund i 7 år. Det är ju ingenting. Du pratar som om det är mycket.

Jag tror att det blir väldigt svårt att komma igenom de bråkade människorna. Att de helt enkelt inte gör det möjligt för dig att hantera din hund om den anfaller dem. Det är ju inte bara du och hunden inblandade i den situationen, utan även minst två arga bråkstakar.
Risken att även du blir slagen av bråkstakarna är allt för stor.

Jag tror att de arga bråkstakarna slutar när de hör/känner en förbannad hund ärligt talat. Och nej, man behöver inte tappa hunden bara för det 😅
 
Det är intressant vad jag blir anklagad för här i tråden.
Jag påstås förmänskliga hundar och se dem som barn i päls samtidigt som jag betraktar dem som maskiner.
Det där går ju inte ihop samtidigt och stämmer inte heller.

Det verkar inte stämma att det oftadt är inom familjen.
Ett nytt citat:

Hyresgäster mest utsatta för hundangrepp​

När vi går igenom domarna blir det tydligt. Fler än hälften av alla som varit åtalade och minst 43 procent av de som blir utsatta bor i hyresrätt, visar vår granskning. Det är fler än i någon annan boendeform. Vår granskning visar också att barn ofta är målsägande.

Härifrån:
https://www.hemhyra.se/nyheter/jason-7-attackerades-av-grannhundar-ett-av-manga-utsatta-barn/

Känns ju rätt logiskt. I "hundens hem" (hunden fattar ju inte att det är hyresrätter) samt att det är trångt. Att det finns folk som är ansvarslösa är ju just det vi försöker påpeka är nr1 orsak till att sånt här händer. Läser du ens vad vi skriver?
 
Skitdålig vet jag inte. Men alltså, din hund verkar extremt enkel. Så förstår jag varför du inte förstår vad vi andra pratar om.
Ja vår hund är extremt enkel.
Det är ju det som jag försöker säga.
Men då så blir kritiken i stället av typen "Alla säger att just deras hundar är så snälla så".
Nu så kanske åtminstone du tror på det.
Jag tycker att det vore bra ur en säkerhetsaspekt om alla hundar vore så enkla.
Det skulle definitivt bli färre olyckor med hund då.

Tycker inte du att det är något att sträva efter i aveln?
 
Känns ju rätt logiskt. I "hundens hem" (hunden fattar ju inte att det är hyresrätter) samt att det är trångt. Att det finns folk som är ansvarslösa är ju just det vi försöker påpeka är nr1 orsak till att sånt här händer. Läser du ens vad vi skriver?
Jadå.
Men samtidigt så läser jag en massa:
"Men det gäller inte just mig för att just jag är så jätteduktig på hundar".
Det tror jag faktiskt inte på.
Eller att:
"Om människor i omgivningen uppför sig fel så får de skylla sig själva".
Det håller jag inte med om.
 
Ja vår hund är extremt enkel.
Det är ju det som jag försöker säga.
Men då så blir kritiken i stället av typen "Alla säger att just deras hundar är så snälla så".
Nu så kanske åtminstone du tror på det.
Jag tycker att det vore bra ur en säkerhetsaspekt om alla hundar vore så enkla.
Det skulle definitivt bli färre olyckor med hund då.

Tycker inte du att det är något att sträva efter i aveln?

Nope, inte alls. Din hund skulle ju aldrig kunnat bli polis- eller väktarhund tex. Schäferaveln ska ABSOLUT INTE sträva åt lättsamma veka hundar som inte svarar på hot. Det är inte en bra hund.

Snäll är inte samma sak som att djur inte får försvara sig btw. Det är inte samma sak. Med tanke på vilka klipp folk lägger upp på barn (och vuxna) som retar sina hundar på daglig basis med hunden som hela tiden försöker undvika konflikt är jag förvånad att inte mer allvarliga saker händer.

Sen är det ju som du säger, du har inte med dig din hund i olika situationer utan den är bara med er på gården. Och då förstår jag inte riktigt relevansen till det vi argumenterar emot?

Vi snackar om att folk behöver inse att hundar är djur och sluta behandla dom som små håriga människor med samma konsekvenstänk som oss. För det har dom inte.
 
Förmodligen den snälla hundens förtjänst om den aldrig försvarat sig mot folk och
Ja det är ju det som jag försöker säga.
Att hunden alldeles av sig själv är så godmodig att den inte biter folk.
Men ingen verkar tro mig.
Som att sådana hundar inte skulle finnas.
Det måste liksom vara svårt, besvärligt och farligt för att räknas.
Jag håller inte med.
En militär hund hamnar i trånga miljöer med en massa beväringar som inte är vana vid hund.
Det är ju lämpligt att hunden inte biter sina soldater.
Sen har du bara haft EN hund i 7 år. Det är ju ingenting. Du pratar som om det är mycket.
Det är tillräckligt länge för just den hunden för att man skall kunna säga att den är oerhört ofarlig. Det var det som tidsangivelsen avsåg.
Har du röntgensyn?
Nej, men jag ser på djur om de har ont.
Både hästar, hundar och katter.
Om man tittar så syns det ju.
 
Jadå.
Men samtidigt så läser jag en massa:
"Men det gäller inte just mig för att just jag är så jätteduktig på hundar".
Det tror jag faktiskt inte på.
Eller att:
"Om människor i omgivningen uppför sig fel så får de skylla sig själva".
Det håller jag inte med om.

Vad pratar du om? Vad gäller inte vem?

Om människor i omgivningen beter sig illa mot mig eller min hund så får de skylla sig själva om hon försvarar sig eller mig. Absolut.

Eller om någon skulle klappa på en hund som ägaren sagt att de inte får klappa på. Då får de skylla sig själva om de får ett nyp.

Det är djur, inga leksaker.

Ingen har sagt att hunden ska skickas på folk och göra köttfärs av dom för att de beter sig lite udda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp