Treårig pojke död efter hundattack: "Älskade att vara runt djur"

Daniel Twigg, 3, attackerades av en hund på en gård i Rochdale, Storbritannien, i söndags. Pojken fördes till sjukhus men avled av sina skador. Polisen har gripit den 48-årige ägaren till djuret.
 
Ja det är ju det som jag försöker säga.
Att hunden alldeles av sig själv är så godmodig att den inte biter folk.
Men ingen verkar tro mig.
Som att sådana hundar inte skulle finnas.
Det måste liksom vara svårt, besvärligt och farligt för att räknas.
Jag håller inte med.
En militär hund hamnar i trånga miljöer med en massa beväringar som inte är vana vid hund.
Det är ju lämpligt att hunden inte biter sina soldater.

Det är tillräckligt länge för just den hunden för att man skall kunna säga att den är oerhört ofarlig. Det var det som tidsangivelsen avsåg.

Nej, men jag ser på djur om de har ont.
Både hästar, hundar och katter.
Om man tittar så syns det ju.

Eller så har din hund helt enkelt inte blivit satt i en situation där hon behövt försvara sig.

Ingen har pratat om att hunden ska bita folk som sitter nära den? Vilka militärer börjar slåss runt benen på en militärhund och sen tycker det är fel att hunden svarar och biter ifrån? 😅 Ingen, kan jag ju säga.

Jag vet inte om du är på riktigt eller inte? Men det finns gott om djur som är riktigt duktiga på att dölja smärta. Eller så kommer smärtan ibland väldigt plötsligt vilket kan få djuret att reagera.
 
Nope, inte alls. Din hund skulle ju aldrig kunnat bli polis- eller väktarhund tex. Schäferaveln ska ABSOLUT INTE sträva åt lättsamma veka hundar som inte svarar på hot. Det är inte en bra hund.
Hon är inte vek, varför skulle hon vara det?
Hon är bara oändligt lojal med sin familj.
Jag har aldrig påstått att hon inte svarar på hot.
Hon utsätts inte för hot, det är inte hennes uppgift hos oss.
Försvarsmakten ansåg i alla fall att hon skulle ha passat om det inte hade varit för höfterna och armbågarna. Och eftersom att de testade hunden så borde de väl veta?
Snäll är inte samma sak som att djur inte får försvara sig btw. Det är inte samma sak. Med tanke på vilka klipp folk lägger upp på barn (och vuxna) som retar sina hundar på daglig basis med hunden som hela tiden försöker undvika konflikt är jag förvånad att inte mer allvarliga saker händer.
Ja precis.
Hundar är av naturen tämligen överseende med besvärliga människor. Jag önskar att folk var snällare mot sina hundar.
Sen är det ju som du säger, du har inte med dig din hund i olika situationer utan den är bara med er på gården. Och då förstår jag inte riktigt relevansen till det vi argumenterar emot?
Nej just det.
Jag anser inte att jag/vi är kunniga nog för det.
Det måste väl ändå anses som att ta ansvar.
Relevansen är att det påstås att de flesta olyckor med hund händer i hemmet med kända hundar. Vilket ju innebär att vi inte kan hålla oss utanför risken genom att hålla oss hemma.
Nu så är vårt hemma litet mer avancerat för en hund än bara en gård, det innehåller en camping också med en liten tillhörande fritidsanläggning. Bad, båt och fiske. Men miljön är ju alltid känd.
 
Eller så har din hund helt enkelt inte blivit satt i en situation där hon behövt försvara sig.

Ingen har pratat om att hunden ska bita folk som sitter nära den? Vilka militärer börjar slåss runt benen på en militärhund och sen tycker det är fel att hunden svarar och biter ifrån? 😅 Ingen, kan jag ju säga.

Jag vet inte om du är på riktigt eller inte? Men det finns gott om djur som är riktigt duktiga på att dölja smärta. Eller så kommer smärtan ibland väldigt plötsligt vilket kan få djuret att reagera.
Jag är på riktigt.
Jag har fött upp och tränat hästar i över 30 år och lärt mig att läsa av djur rätt bra på vägen.

Men om jag aldrig utsätter hunden för en situation där det kan hända en olycka, är jag inte då en riktigt anvarsfull hundägare så säg?
 
Vad pratar du om? Vad gäller inte vem?

Om människor i omgivningen beter sig illa mot mig eller min hund så får de skylla sig själva om hon försvarar sig eller mig. Absolut.

Eller om någon skulle klappa på en hund som ägaren sagt att de inte får klappa på. Då får de skylla sig själva om de får ett nyp.

Det är djur, inga leksaker.

Ingen har sagt att hunden ska skickas på folk och göra köttfärs av dom för att de beter sig lite udda.
Du skrev det här just nu.
Jag håller verkligen inte med dig.
Den typen av hundar skall inte vistas bland främmande människor.
 
Den där hem & hyra-artikeln är ju bara deras vanliga hundhatande tugg.. de skriver om 16 domar per år i snitt, det är väl inte så farligt tycker jag? Men enligt SKK sker ca 330 "oprovocerade" hundbett om året. Fortfarande lite med tanke på att det finns 1 miljon hundar i Sverige.
Så du kallar sammanställning av olyckor för "hundhatartugg".
Jag håller inte med.
Den sortens hundar kan ju inte bo på det viset.
Bevisligen så fungerar det ju inte.
Man skall inte behöva vara hundutbildad för att kunna bo i lägenhetshus och man skall inte behöva vara rädd hemma.
 
Så du kallar sammanställning av olyckor för "hundhatartugg".
Jag håller inte med.
Den sortens hundar kan ju inte bo på det viset.
Bevisligen så fungerar det ju inte.
Man skall inte behöva vara hundutbildad för att kunna bo i lägenhetshus och man skall inte behöva vara rädd hemma.

Jag kallar inte alla sammanställningar av olyckor för hundhatartugg utan Hem & Hyra som ständigt vinklar sina artiklar om hundar på ett visst sätt.
Sen vet jag inte om jag kallar en sammanställning av fällande domar för vållande till kroppsskada som en sammanställning av olyckor heller.

Jag håller med om att folk som inte har hund inte ska förväntas begripa något utan de ska slippa bli bitna helt enkelt.

Att en hund biter någon som inte själv valt att interagera med den är väldigt ovanligt. Men givetvis håller man koll på sin hund och givetvis sprider man aldrig missuppfattningar som att vissa hundar aaaaaldrig skulle bita någon.
 
Tycker inte det är hjärtlöst så mycket som en komplex diskussion om huruvida barn någonsin kan sägas vara ansvariga för sina egna handlingar, och i så fall i vilken utsträckning. Jag kanske tolkar dig för bokstavligt, men du har ju till och med kursiverat 'aldrig'. Ett ganska starkt uttalande.

Kan vi inte enas om att barns agerande absolut kan och ofta är en bidragande faktor till att det går åt helvete i interaktionerna med djur, och att det tyvärr förekommer att barn beter sig väldigt grymt mot både djur och andra barn, på ett sätt som är svårt att förutse? Tror jag läste i en valpbok om en hund som bitit barnet i familjen och avlivats. Senare upptäcktes avbrutna pennor som barnet roat sig med att trycka ner i hundens öron.

Dessutom är det snarare regel än undantag att hundar bor i familjer där varken vuxna eller barn uppfattar och respekterar deras signaler. Ungefär varje 'gulliga' video på insta är ju ett rejält bett waiting to happen, utan att det på något sätt vore hundens fel. Snarare ser jag överallt, varje dag, gudomligt snälla och tålmodiga hundar som förgäves visar hur obekväma de är och med alla medel försöker avvärja konflikt, men ändå fortsätter få sina gränser överkörda och ändå inte biter. De är snällare än vi förtjänar.

Inga av dessa saker är väl hjärtlösa att påpeka? Visst är det föräldrars ansvar att förebygga bort risker, men även där finns det ju gränser för vad som är rimligt och görbart.

Jo det har du helt rätt i. Finns nog många exempel på barn som beter sig rent jävligt mot djur, så helt oskyldiga är de ju inte alltid, men även där vill jag säga att det är vårdnadshavares uppgift att se till att det inte händer. Håll barn och djur isär och framförallt lär barnet hur man faktiskt beter sig mot djur. För jag tvivlar på att det handlar om barn som föds elaka. Gissar att de flesta av oss här lärde sig tidigt att vara med djur, och kanske även fått sig en läxa av något nafs här och där. Det är ju skillnad på situationer där djuret säger till och där det dödar, nog absolut även skillnad på barnets beteende i de situationerna. Men jag hävdar ändå att det är vårdnadshavares ansvar. Barn och djur är generellt sett en dålig kombo, därav krävs det att en vuxen tar ansvar.
 
Sen har du bara haft EN hund i 7 år. Det är ju ingenting. Du pratar som om det är mycket.

Det finns hundägare som har haft hund hela livet och många hundar som inte har vett att sköta vare sig hundar eller hålla sig till lagar eller heller ha förståelse för hundars behov eller reaktioner, så din utgångspunkt ? att @Inte_Ung kan mindre? eller förstår mindre? är inte korrekt om det är så du menar.

Jag tycker att de i tråden som menar att andra i omgivningen ska läsa av deras hundar är synnerligen oansvariga och korttänkta, dit räknas inte-är jag rätt säker på- @Inte_Ung .
 
Jag tycker att de i tråden som menar att andra i omgivningen ska läsa av deras hundar är synnerligen oansvariga och korttänkta, dit räknas inte-är jag rätt säker på- @Inte_Ung .
Jag anser att min omgivning skall hållas absolut skadeslös när det kommer till mina djur.
Andra människor har inte valt att ha dem på sig.
De skall inte ens bli nersmutsade av en hoppande hund eller dreglande häst.
 
Men givetvis håller man koll på sin hund och givetvis sprider man aldrig missuppfattningar som att vissa hundar aaaaaldrig skulle bita någon.
Vår hund kommer aldrig att bita någon i familjen eller någon främmande människa utanför vår gård.
Dels därför att hunden är oerhört godmodig och dels därför att vi inte kommer att låta det hända.
Ingen, absolut ingen, får vara dum mot något av våra djur. Det skall inte ett djur behöva stå ut med.
Och vi kommer att se till att hunden inte hamnar i sådana situationer att den behöver bita, för hundens skull.
Självklart får inte barn dra hundar eller katter i svansen eller öronen. Samvaro skall vara trevligt för alla inblandade, även hunden.

Men om vi inte är där, så kan jag ju inte säkert veta vad som händer. Men katterna biter hon då inte, de är hennes bebisar.
 
Hon är inte vek, varför skulle hon vara det?
Hon är bara oändligt lojal med sin familj.
Jag har aldrig påstått att hon inte svarar på hot.
Hon utsätts inte för hot, det är inte hennes uppgift hos oss.
Försvarsmakten ansåg i alla fall att hon skulle ha passat om det inte hade varit för höfterna och armbågarna. Och eftersom att de testade hunden så borde de väl veta?

Ja precis.
Hundar är av naturen tämligen överseende med besvärliga människor. Jag önskar att folk var snällare mot sina hundar.

Nej just det.
Jag anser inte att jag/vi är kunniga nog för det.
Det måste väl ändå anses som att ta ansvar.
Relevansen är att det påstås att de flesta olyckor med hund händer i hemmet med kända hundar. Vilket ju innebär att vi inte kan hålla oss utanför risken genom att hålla oss hemma.
Nu så är vårt hemma litet mer avancerat för en hund än bara en gård, det innehåller en camping också med en liten tillhörande fritidsanläggning. Bad, båt och fiske. Men miljön är ju alltid känd.

Anledningen till att skador händer i hemmet är ju för att folk utsätter sina hundar för saker de inte klarar av och inte kan läsa av dom. Och när det gäller barn så utsätter de både barn och hund för en situation de uppenbarligen inte klarar av. Barn som hoppar på hunden, drar i öronen, slår på den etc. Efter 2 år av sån behandling och en hund som försökt gå undan och/eller markera på annat vis att den inte vill, så är det inte konstigt om den tillslut biter.

Om ni inte går runt och utsätter er hund för det, så förstår jag ärligt talat inte vart du vill komma?

Jag sätter inte heller min hund i situationer (medvetet) som utgör någon större risk för någon. Men ibland finns det idioter som gör saker ändå. Som att börja slåss typ på andra personer (aldrig varit med om, scenariot är ju rätt osannolikt även om det skulle kunna hända) eller ha sina otrevliga hundar lösa så man själv eller hunden behöver försvara sig. Eller andra mer eller mindre korkade människor. Eftersom att vi vet att hundar kan svara på det, så har man ju koll på omgivningen och sin hund.

Hundar är liksom ingen allmän egendom som andra kan göra vad de vill med.
Jag är på riktigt.
Jag har fött upp och tränat hästar i över 30 år och lärt mig att läsa av djur rätt bra på vägen.

Men om jag aldrig utsätter hunden för en situation där det kan hända en olycka, är jag inte då en riktigt anvarsfull hundägare så säg?

Och ändå så vet du inte att djur kan maskera sin smärta?

Du skrev det här just nu.
Jag håller verkligen inte med dig.
Den typen av hundar skall inte vistas bland främmande människor.

Vilken typ av hundar? Alla hundar kan reagera om någon plötsligt börjar slåss praktiskt taget på en. Det är fullt normalt.

Säger du det.
Ja vad vet jag.
Vi har i alla fall inte haft några problem hittills och jag räknar med att det fortsätter så.

MEN DU SÖTTER JU INT DIN HUND I DE SITUATIONER VI PRATAR OM?!

Det finns hundägare som har haft hund hela livet och många hundar som inte har vett att sköta vare sig hundar eller hålla sig till lagar eller heller ha förståelse för hundars behov eller reaktioner, så din utgångspunkt ? att @Inte_Ung kan mindre? eller förstår mindre? är inte korrekt om det är så du menar.

Jag tycker att de i tråden som menar att andra i omgivningen ska läsa av deras hundar är synnerligen oansvariga och korttänkta, dit räknas inte-är jag rätt säker på- @Inte_Ung .

Absolut så förstår hen mindre om hen inte inser att ALLA hundar kan bitas om de hamnar i en situation de inte reder ut. Vilket är det vi argumenterar för: Inse att det är ett rovdjur, med känslor och drifter som inte tänker som en människa så kommer dessa olyckor minska.

Läsa av och läsa av. Respektera och inte behandla som allmän egendom. Så har vi kommit långt. Folk som har hund eller vistas bland dom dock. De bör absolut lära sig hundspråk.
 
Det finns hundägare som har haft hund hela livet och många hundar som inte har vett att sköta vare sig hundar eller hålla sig till lagar eller heller ha förståelse för hundars behov eller reaktioner, så din utgångspunkt ? att @Inte_Ung kan mindre? eller förstår mindre? är inte korrekt om det är så du menar.

Jag tycker att de i tråden som menar att andra i omgivningen ska läsa av deras hundar är synnerligen oansvariga och korttänkta, dit räknas inte-är jag rätt säker på- @Inte_Ung .

Jag säger inte att I_U är okunnig eller en dålig hundägare, men:

Vår hund kommer aldrig att bita någon i familjen eller någon främmande människa utanför vår gård.

En sådan naiv inställning tyder för mig på för lite erfarenhet och för liten inblick kring våra hundars reaktioner, känsloliv och vad som utlöser dessa. Det är ett rent farlig inställning att ha. Man kan aldrig lova att en hund aldrig biter.
 
Barn som hoppar på hunden, drar i öronen, slår på den etc. Efter 2 år av sån behandling och en hund som försökt gå undan och/eller markera på annat vis att den inte vill, så är det inte konstigt om den tillslut biter.
Gör människor verkligen så.
Jag mår faktiskt illa av beskrivningen.
Så vidrigt.

Som att börja slåss typ på andra personer (aldrig varit med om, scenariot är ju rätt osannolikt även om det skulle kunna hända)
Det händer ibland. Jag har kört buss och haft ett antal slagsmål på bussen.

Och ändå så vet du inte att djur kan maskera sin smärta?
Det syns ändå i ögonen.


Vilken typ av hundar? Alla hundar kan reagera om någon plötsligt börjar slåss praktiskt taget på en. Det är fullt normalt.
Den typen som biter någon som klappar den.


MEN DU SÖTTER JU INT DIN HUND I DE SITUATIONER VI PRATAR OM?!
Ja det är väl bra och ansvarstagande?
Jag anser mig inte duktig nog för att utmana ödet.
 
En sådan naiv inställning tyder för mig på för lite erfarenhet och för liten inblick kring våra hundars reaktioner, känsloliv och vad som utlöser dessa. Det är ett rent farlig inställning att ha. Man kan aldrig lova att en hund aldrig biter
För litet för vaddå?
Allt går ju alldeles utmärkt, så vad skulle vara problemet?
Vilka misstag anser du att jag verkar disponerad till att göra?
 
Gör människor verkligen så.
Jag mår faktiskt illa av beskrivningen.
Så vidrigt.


Det händer ibland. Jag har kört buss och haft ett antal slagsmål på bussen.


Det syns ändå i ögonen.



Den typen som biter någon som klappar den.



Ja det är väl bra och ansvarstagande?
Jag anser mig inte duktig nog för att utmana ödet.

Varför ska du gå fram och klappa någon annans hund? 😅 Gör du det med folk med?

Tja well, om någon börjar slåss på mig och hunden så vi riskerar att få stryk så får de väl skylla sig själva om jag eller hunden försvarar oss. Det tror jag de flesta poliser tycker också ärligt talat.

Men du inser att vi inte pratar om dig och din hund eller? Det är bara du som tagit upp er som något slags exempel på en snäll hund. Men hunden utsätts ju heller inte för obehagliga situationer.

Och ja. Det finns otaliga klipp på hundar som utsätts för sånt och folk tycker det är gulligt att hunden är sååååå snäll med barn. Och ojdå, sen bet den visst från ingenstans.
 
Varför ska du gå fram och klappa någon annans hund? 😅 Gör du det med folk med?
Inte jag.
Men "barn och dårar".
Det skall inte vara kroppsstraff på att vara korkad.
Den som inte begriper bättre skall inte få handen avbiten.
Samhället inklusive de hundar som vistas där skall vara säkrare än så.
 
Tja well, om någon börjar slåss på mig och hunden så vi riskerar att få stryk så får de väl skylla sig själva om jag eller hunden försvarar oss. Det tror jag de flesta poliser tycker också ärligt talat.
Det är skillnad att slåss på dig och att slåss bredvid dig.
Det skall både du och hunden tycka anser jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp