Treårstestets syfte?

S

Stopek

Har en liten valack med grå papper i ASVH. För det första får han genomgå treårstest? För det andra, i vilket syfte skulle det då vara? Får han ett bättre värde vid försäljning om han skulle klara det fint?

Hälsning Maja
 
Sv: Treårstestets syfte?

Utom tävlan i mån om plats så får dom vara med.
Självklart är det ett plus vid försäljning om han skulle få bra poäng!
 
Sv: Treårstestets syfte?

alla pratar om just treårstestet, finns de niget 4 årstest? jag tycker det är för tidigt att rida in hästarna så att de ska visas på test vid tre år ålder.
borde inte 4 års test vara lika bra plus i kanten som tre årstestet?
 
Sv: Treårstestets syfte?

Man kan ju hoppa över 3 års och vara med på kvalitetstävlan istället.
 
Sv: Treårstestets syfte?

till att börja med behöver man inte rida för att få poäng på treårstesterna. det är bara om man skulle få så höga poäng att man går till finalerna som ridningen har någon betydelse alls för treåringarna. ridningen är helt valfritt och går ut på att man ska kunna skritta trava och galoppera hästen utan att flyga i backen.... hehe. man får betydet godkänd eller inte godkänd.
men det är som sagt valfritt att delta i den ridna delen.

fyraåringarna går kvalitetstävlan och det är nästan samma sak som treårstestet men utförligare. det har stor betydelse för hästarnas status och minst lika tungt som treårstestet. om inte mer. går man kvalitets ska man rida och får poäng för skritten traven och galoppen under ryttare. kvalitets kan man också göra som häst som femåring.
har man ett sto som fått föl har man ännu ett år på sig att delta, då "fölåret" räknas bort.
så man kan visa hästen när det passar.

grå papper får som sagt vara med. man kommer inte vidare till final oavsett poäng men är ändå en värdemätare på hur bra hästen anses vara och den potential som man i dagsläget ser hos hästen. visst får man ut mycket mer för en häst som visar höga poäng från treårstest eller kvalitet.
 
Sv: Treårstestets syfte?

Jag som då har en häst -05 e: hingst som inte är godkänd i sverige. Innebär det att jag kan åka dit, få en bedöming men sen ? är finalen Championatet?
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
897
Senast: Valle
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 628
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp