Treat yourself!

Luff

Trådstartare
Jag hittade inget bra uttryck på svenska. Jag har bestämt mig sådär iförbifarten att inte göra sådant jag inte vill. Fast egentligen tvärtom. Jag gör det jag vill göra istället. Äta mat JAG gillar och mår bra av, inte snåla och äta det som serveras. Slänga halvkassa strumpor istället för att använda dom fyra gånger till fast dom är obekväma. Ha på mig färgglada kläder som jag blir glad av. Skita i om dom döljer eller framhäver. JAG ser ju färgen som gör mig glad. Det är val jag försöker vara medveten om och det är både smått o stort. Vad gör ni för er egen skull?
 
Jag läser inte ut böcker som jag insett att jag inte gillar. Jag har tidigare läst ut alla böcker jag påbörjat av någon slags inbillad plikt mot författaren. Det gör jag inte längre, gillar jag om inte en bok slår jag ihop den och påbörjar en ny.

Befriande!
 
Jag försöker leva livet efter positiv förstärkning, istället för negativt undvikande. Jag följer impulser som känns intressanta och spännande. Och låter bli saker som enbart är "borde" och "alla andra ...". Jag söker mig till saker, istället för att fly ifrån något annat.

Jag tillåter mig att gå tre teaterkurser per vecka under en termin, trots att kutym kanske är att begränsa sig till en. Jag tillåter mig ha sämre dagar på jobbet, flexa ut tidigt och lämna arbetsuppgifter till dagen efter. Jag tillåter mig att vända på dygnet på helger utan att ha dåligt samvete.
 
Jag hittade inget bra uttryck på svenska. Jag har bestämt mig sådär iförbifarten att inte göra sådant jag inte vill. Fast egentligen tvärtom. Jag gör det jag vill göra istället. Äta mat JAG gillar och mår bra av, inte snåla och äta det som serveras. Slänga halvkassa strumpor istället för att använda dom fyra gånger till fast dom är obekväma. Ha på mig färgglada kläder som jag blir glad av. Skita i om dom döljer eller framhäver. JAG ser ju färgen som gör mig glad. Det är val jag försöker vara medveten om och det är både smått o stort. Vad gör ni för er egen skull?
Tyvärr unnar jag mig att dricka Coca Cola alldeles för ofta. Knaside om att det bara är burk-cola som är gott dessutom så det är inget bilighetshalsande.

Unnar mig nog väldigt mycket, man blir lätt fartblind. Jag äter vad jag vill och tycker är gott, är ganska långt ifrån att äta något bara för att det är billigt och bra, jag unnar mig friheteni att inte utesluta något speciellt egentligen.

Jag unnar mig också min ledighet. Planerar sällan in ngot på mina semestrar heller, jag vill vara ledig och bestämma efter humör och väder vad jag vill göra och var jag vill vara.
 
Tyvärr unnar jag mig att dricka Coca Cola alldeles för ofta. Knaside om att det bara är burk-cola som är gott dessutom så det är inget bilighetshalsande.
Samma här fast jag kör på Powerking. Och jag kan faktiskt hålla med om att det bara är burkcola som är gott även om jag dricker den andra åxå. Tyvärr unnar jag mej för mycket godis och kakor åxå. Men just nu är jag i en period där inget är gott och är typ aldrig hungrig (vågen står äntligen på min sida)

Annars är det shopping som jag unnar mej. Tycker att jag förtjänar det då jag ändå är begränsad med pengar så det är inte fråga om nån vansinnes-shopping. Jag sparar till det jag vill ha eller om jag har pengar över. Då köper jag det jag vill ha och försöker att inte ha dåligt samvete. Köper inget som jag inte har användning för heller.

Försöker unna mej nya tatueringar åxå.
 
Jag har blivit bättre på att unna mig. Försöker att släppa tanken på att jag måste motivera mina köp (för mig själv/andra), så länge jag har den koll jag har idag på min ekonomi, så räcker det med att jag själv vill ha det.
Köpa goda saker utan att det behöver vara något festligt tillfälle.
Använda de där lyxiga krämerna/ansiktsmaskerna/whatever, istället för att det torkar bort/härsknar i väntan på de där "speciella tillfällena".
 
Jag har slutat krångla med halvdana gamla tvåtaktsmotorer. Ny motorsåg med mormorsstart, ny röjsåg, ny grästrimmer. Nu hinner jag äntligen få något jobb gjort innan jag är svettig och förbannad. Förut var jag skogstokig av att starta eländena.
 
Jag läser inte ut böcker som jag insett att jag inte gillar. Jag har tidigare läst ut alla böcker jag påbörjat av någon slags inbillad plikt mot författaren. Det gör jag inte längre, gillar jag om inte en bok slår jag ihop den och påbörjar en ny.

Befriande!
Vad träffad jag kände mig av ditt inlägg😅 jag har också alltid känt ett ”tvång” att läsa boken från pärm till pärm oavsett om innehållet fångat mitt intresse eller ej. Numera orkar jag dock inte slösa min tid på sådan litteratur utan jag lägger undan boken med gott samvete istället.
 
Vad träffad jag kände mig av ditt inlägg😅 jag har också alltid känt ett ”tvång” att läsa boken från pärm till pärm oavsett om innehållet fångat mitt intresse eller ej. Numera orkar jag dock inte slösa min tid på sådan litteratur utan jag lägger undan boken med gott samvete istället.
Bra!
Läsning ska vara trevligt och givande tycker jag, dåliga böcker är inte det.
 
Jag har kommit till en alder da jag unnar mig aldeles for mycket. :cautious: Jag gor saker jag gillar, om andra inte gillar vad jag gor eller mig sa ar det deras "loss". Det ar helt klart befriande att inte folja samhallets (las min mammas) alla masten utan att sjalv bestamma vad som maste goras och inte. :)
 
Jag har slutat tänka i termer som "unna sig". Om man ska unna sig något ska man vara "värd det" eller ha gjort något som gör att man "har rätt" att unna sig det man behöver eller vill ha. Skitsnack säger jag och slutade tänka i de termerna helt. Jag gör det jag och min kropp mår väl av. Jag slår vakt om min kropp som den enorma förmögenhet den är och försvarar den utefter det vid behov. Jag är så omåttligt stolt över hur fantastisk min kropp är och hur den kämpar på trots alla uppförsbackar i livet och att då tänka i termerna "unna sig" blir för mig så otroligt futtigt.

Jag klär mig som jag vill och gör det jag vill och mår väl av och, jag tillåter mig att älska helt vansinnigt mycket för min alldeles egna skull, för att jag mår väl av att sprida kärlek omkring mig.
 
Jag har kommit till en alder da jag unnar mig aldeles for mycket. :cautious: Jag gor saker jag gillar, om andra inte gillar vad jag gor eller mig sa ar det deras "loss". Det ar helt klart befriande att inte folja samhallets (las min mammas) alla masten utan att sjalv bestamma vad som maste goras och inte. :)

Märker att jag också är påväg åt detta håll. Nu är jag som tur var uppväxt med föräldrar (och speciellt mamma) som haft en väldigt otvungen syn på vad "man ska" 😊
Jag blir t.ex. mindre och mindre brydd om att saker ska se bra ut bara för att se bra ut, och har t.ex. när det kommer till hemmet förlikat mig med att jag knappast någongång kommer att bli bra på inredning, och att det är helt okej att saker ser "inbott" ut 😄
 
Jag ställer aldrig väckarklockan. Nu har jag visserligen en hund som MÅSTE äta kvart över sex annars går jorden under enligt hans mage så jag vaknar ju ändå men det är underbart att aldrig slitas ur sömnen av det där förfärliga ljudet och halvt i blindo treva runt efter mobilen som så klart har gömt sig under nattens gång. Det långsamma uppvaknandet med en liten nos som sniffar mig i örat medan fåglarna börjar kvittra utanför fönstret är livskvalitet.
 
Jag lägger i mitt tycket sinnesjukt mycket pengar på min nya hobby. Men för första gången i mitt liv är det faktiskt möjligt för mig att göra det. Jag har bra grejer. Jag kan gå kurser och resa. Visst jag hade kanske kunnat spara mer till pension och se till att göra bostadskarriär - men jag vill leva, inte bara överleva.
 
Jag ställer aldrig väckarklockan. Nu har jag visserligen en hund som MÅSTE äta kvart över sex annars går jorden under enligt hans mage så jag vaknar ju ändå men det är underbart att aldrig slitas ur sömnen av det där förfärliga ljudet och halvt i blindo treva runt efter mobilen som så klart har gömt sig under nattens gång. Det långsamma uppvaknandet med en liten nos som sniffar mig i örat medan fåglarna börjar kvittra utanför fönstret är livskvalitet.
Det är en stor anledning till att jag valt bort att arbeta dagtid. Det är livskvalitét att aldrig behöva bli brutalväckt! :love1:
 
Just nu unnar jag mig nagellack i roliga färger för det gör mig glad. Köpt flera stycken på kort tid.:D
Snålar inte om jag vill ha något nytt till mig eller hästarna, har gjort det mycket innan och behöver inte det just nu, härligt
Dricker gärna läsk varje dag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 815
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp