Bukefalos 28 år!

tredelade bett regler?

M

-moa-

Jag har en häst som är lite klurig i munnen, han får helt enkelt inte plats med så mycket och har äntligen hittat ett bett som är litet nog, men efter att ha läst TR så tror jag inte det är tillåtet...så tänkte kolla här.

dom tvådelade betten, alltså vad man i folkmun kallar tredelat, står det att "tvådelat bett ska ha rundat mellanstycke", så då antar jag att det menas att det måste vara en "droppe/kula" eller något likande i mittdelen?
Alltså inte en platta, även om den är i en snäll vinkel så att säga, dvs. inte den smala sidan mot tungan.

Jag tycker att dom där reglerna inte alltid är så snälla mot hästarna faktiskt, alla har ju inte ens mun där standardbett är bra för dom :/.

Tur att jag inte är "jätte" tävlingsintresserad så att säga, men skulle ju ändå vilja ha valet i framtiden, om inte annat för att det är bra träning för pållen.
 
Sv: tredelade bett regler?

oops ja så står det såklart, så kan det gå när man är trött.

Mjo som jag misstänkte då tyvärr.
Tack för svar.
 
Sv: tredelade bett regler?

Ah nu kom jag på varför jag trodde bettet i fråga skulle vara godkänt, det är för att det är godkänt av FEI för att användas på tävlingar, men FEI gäller ju tyvärr inte på små tävlingar här :(

Varför kan dom inte bara ha samma bettregler :/
 
Sv: tredelade bett regler?

men det borde väll finnas bett med rundad mittdel som passar ? vad har han för storlek ?
 
Sv: tredelade bett regler?

Ett tips bara... om du letar mindre storlekar än vad som finns standard hos säljarna kan du söka på islandshästbutiker, där finns det lite mindre storlekar.

Är det rundad mittdel som inte fungerar?
 
Sv: tredelade bett regler?

Mja....det är just den rundade mittdelen han inte gillar, det ger ju mer tryck på tungan än en platt i 45graders vinkel. Och han hatar tungtryck. Men han ingen plats för "tungfrihet" heller.

Pettson: tack för tipset, jag är isis person i grunden så har en bunt men du missätnkte rätt (se ovan).

Dock provade jag åter igen ett anatomiskt Sprenger idag, tredelat med 45graders vinkel och i rätt storlek. Han gick bättre på det än sist (det var en katastrof, jag fick ta ut det efter tio min för han hatade det så dant) och det gick rida ett pass på det, men det var ändå mycket gapande och dessutom så började han bita ihop tänderna snabbt och hårt efter gapandet så att det lät i hela ridhuset!
Så...om det är "bra" för att vara honom så kan du ju tänka dig hur det var sist jag provade det.
Alltså...det var ju bättre nu och han tog faktiskt lite bättre kontakt med handen än andra bett, men...det var ju inte riktigt bra nog för att det ska kännas ok att använda tycker jag nog inte, det finns ju andra bett som kommer funka bättre känns det som. Speciellt som han inte brukar bita ihop sådär, gapa kan hända när han går emot handen för hårt men inte bita. Så...det var bättre på sätt och vis men värre på andra.
Dessutom var det för tjockt och går inte få smalare.
Ett annat problem brukar vara att själva mittdelen är för lång också, även om bettet är ok (fast ofta för tjocka)

Det är ju itne så att jag har nån total kärlek för tredelade, men han bör ju ha nåt vettigt att byta med och egentligen ligger dom bättre i munnen på en häst med ltien plats, OM dom är rätt storlek på alla ställen. Vilket är så svårt att hitta.
 
Sv: tredelade bett regler?

Vad tycker din häst om vanligt tvådelat tränsbett då?

Jag har den erfarenheten att vissa hästar som inte gillar att ha tryck på tungan går bättre med tvådelat än med tredelat.
 
Sv: tredelade bett regler?

Ungefär lika katastrofalt dessvärre, det enda han ens tolererat är ett tunnt men ganksa böjt Myler tvådelat, och ett tunnt lock-up pessoa (som tyvärr är för lånt så funkar inte)

Han ska provas på ett Bombers lock-up nästa vecka, i rätt storlek. Tror det kan funka hyfsat, men då behöver jag ändå ha ett tredelat att kunna byta med liksom, han bör ju inte gå på samma jämt för då kommer han få tryckskador ju (det får ju nästan alla hur lätt man än rider)
 
Sv: tredelade bett regler?

Nej...jag har dock funderat på det men inte hittat lagom storlek än. Tack för tips :)
Du får gärna PMa om du vet nån nätbuktik som har nåt litet bra som ändå är godkänt!
 
Sv: tredelade bett regler?

oops sorry haha.
Han har 10.5cm max om dom är "sanna" i storleken.
Om dom har nån böjd form som myler eller så så måste han ha 11cm.
Mittdelen får vara högst 3.5cm lång, men 3cm är bättre.
 
Sv: tredelade bett regler?

men då finns det ju massor med bett som borde passa. ska ta kort på mitt bridong bett imorgon, det har jätteliten mittdel
 
Sv: tredelade bett regler?

Nej...jag har dock funderat på det men inte hittat lagom storlek än. Tack för tips :)
Du får gärna PMa om du vet nån nätbuktik som har nåt litet bra som ändå är godkänt!

Har en häst som behöver ha en KORT mittdel på sitt tredelade och de allra flesta standardtredelade har för lång sån.
Jag tycker du ska kolla på Hööks hemsida för dom har ett tunt tredelat bridongbett med jättekort och liten mittdel som isf borde funka till din häst, för 169 kr. Kan kolla sen, för jag tror absolut inte mittdelen är så lång som 3 cm. Så det är defenitivt värt att prova tycker jag.
Jag har två stycken, köpte på mej för min häst älskar dom:)
 
Sv: tredelade bett regler?

Tack för alla tips!
Nu visade det sig att efter lite mer provning av bettet i fråga, så hatar han det :(
Så...så gick det med det.

Dock har jag fått chans att prova ett KK Ultra bridong och olikt sist jag provade det (har redan gjort det nåt halvår sedan) så gillade han det...typ. Ok nog att prova lite mer iallafall.

Så det kanske löser sig ändå, dom är ju rundade i mitten :)
Ska även prova ett Dynamic med lösa ringar och se om han kan tolerera det nu (har även provat det innan och han hatade det då...men nu vet man ju inte nu när han ändrat sig lite med KK Ultra)

Ombytliga lilla älskade krångliga häst haha.
 
Sv: tredelade bett regler?

Men herregud vilket gnäll från dig TS! :crazy:

Finns ju MASSOR av tre-delade bridongbett i alla möjliga storlekar! :idea:
 
Sv: tredelade bett regler?

Ja men inte som hästen gillar. Så beror väl på om man vill att hästen man har ska vara glad eller inte antar jag. Jag är ganska pedantisk av mig när det kommer till att saker ska passa och vara sköna för dom. Vilket jag inte ser som en dålig sak. Tycker det är lika viktigt som sadlar att betten passar och hästen trivs med dom etc.
 
Sv: tredelade bett regler?

Vad bra, då vet du ju varför jag inte är nöjd förrän jag hittat exakt det som behövs haha

Har faktiskt sån tur nu att jag lyckades övertala butiken om jag inte kunde få låna hem ett Dynamic i rätt storlek fast dom inte egentligen gör det. Får låna det i flera dagar så hinner ju prova bra då, plus lite andra bett. Får väl se om herren trivs med nåt av dom.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
975
Senast: Freazer
·
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 148
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 085
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp