Tredelat bett förbjuds i Finland – misstänks ligga bakom dödsolycka

Finns ju väldigt många märken och modeller av "barell bett" om man googlar. Jag var inte bekant med termen riktigt innan.
Jag blir ju "nyfiken" på vilken modell/märke som det varit problem med.... Måste vara rätt vekt om det går av vid normal användning tänker jag.
 
Finns ju väldigt många märken och modeller av "barell bett" om man googlar. Jag var inte bekant med termen riktigt innan.
Jag blir ju "nyfiken" på vilken modell/märke som det varit problem med.... Måste vara rätt vekt om det går av vid normal användning tänker jag.

Ja, det låter ju lite orimligt om det skulle vara många olika tillverkare som har gjort skräpbett bara för att det är samma typ? 🤔
 
Bettet är alltså pausat för användning på tävling osv tills saken är undersökt av säkerhets- och kemikalieverket.
 
Jag har läst om fall där bristfällig tillverkning och/eller materialval gjort att sådana bett separerat - alltså delat sig. Mittdelen ("barrel") är en cylinder vars ändar är ihoppressade för att omfamna/låsa runt sidodelarnas kulformade ändar. Den pressningen kan släppa om materialet i endera del är för svagt eller för klent dimensionerat, delarna är för slitna, eller pressningen redan vid tillverkning är för dålig. Det är inte grundkonstruktionen i sig som är problematisk, men det blir problem om utförandet inte är fullgott.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Finska ridsportförbundet förbjöd nyligen all användning av så kallade barrel bett. Detta efter att flera olyckor inträffat när betten...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: Gunnar
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Equilina
·
B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: Belleriet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp