Tredelat bett med platt mittendel!

S

StarEmma

vad är det för skillnad mellan ett tredelat bett med rak/platt mittdel och ett med rund.

I HoppTR står det att man endast får tävla på ett tredelat med rund mittdel "kula", är det så fortfarande? (har TR -99)
 
*Undrar också*

Men kollar dom alltså igenom utrustningen på tävlingar då? För dom kan ju knappast se att mittenplattan är platt när hästen har bettet i munnen. :smirk: ;)
 
Ett 3-delat bett med platta som mellandel, ska man veta är ett väldigt skarpt bett mot hästens mun. Mittenplattan ställer sig på högkant i munnen och den skarpa plattan trycker mot gommen och på hästens känsliga nervutgångar som ligger precis där. Man ser mycket skador i munnen av dessa bett. Många hästar trivs inte särskilt bra på dem, och ofta ser man repor i bettet därför att hästen gått och hållt fast bettet mellan tänderna för att det inte ska göra ont i munnen.

Vill man inte skada sin häst, rekommenderar jag istället ett vanligt tredelat med ägg-formad mellandel (inte rund kula). Ägg-formen gör att hela bettet får en mjuk övergång mellan lederna, vilket man på flertalet hästar har sett att detta har minskat skadorna betydligt i munnen.

Sen alla dessa regler som gäller på tävlingar gällande bett, kommer snart att ändras. Det hålls möten om vilka bett som skadar minst/mest och utefter det kommer de nya reglerna att sättas. Förhoppningsvis så snart som möjligt - för hästarnas skull.
 
Det kan förekomma bettkontroll, där de kollar, men jag har aldrig varit med om det.

På stora dressyrtävlingarna kollar de.

Apo
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
781
Senast: sweep
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 890
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp