Trendiga hundraser

Preussen

Trådstartare
Tycker att det är fascinerande att se hur populariteten av olika hundraser förändras över åren. Vissa hundraser har hängt med länge på topplistan såsom schäfer, labrador, jämthund och golden, andra har kommit för att stanna, t.ex. Chihuahua.
Vilka hundraser märker ni en stark växande trend hos? Jag har t.ex. märkt att Australian Shepherd verkar bli enormt populär. När jag växte upp på 90 talet såg jag knappt en enda men nu ser jag dem överallt. Dessutom rekommenderas rasen friskt i var och varannan rastråd. Den långhåriga collien som var mycket populär på 90 talet ser jag numera knappt aldrig. En annan hundras som jag ser överallt som var ganska ovanlig tidigare (åtminstone i mitt område när jag växte upp) är Fransk Bulldog.
Vilka hundraser får ni uppfattningen om är på väg uppåt där ni bor? Som ni tidigare uppfattade som mer ovanliga? Vilka är på väg bort?
Diskutera gärna för och nackdelar.
 
Tycker att det är fascinerande att se hur populariteten av olika hundraser förändras över åren. Vissa hundraser har hängt med länge på topplistan såsom schäfer, labrador, jämthund och golden, andra har kommit för att stanna, t.ex. Chihuahua.
Vilka hundraser märker ni en stark växande trend hos? Jag har t.ex. märkt att Australian Shepherd verkar bli enormt populär. När jag växte upp på 90 talet såg jag knappt en enda men nu ser jag dem överallt. Dessutom rekommenderas rasen friskt i var och varannan rastråd. Den långhåriga collien som var mycket populär på 90 talet ser jag numera knappt aldrig. En annan hundras som jag ser överallt som var ganska ovanlig tidigare (åtminstone i mitt område när jag växte upp) är Fransk Bulldog.
Vilka hundraser får ni uppfattningen om är på väg uppåt där ni bor? Som ni tidigare uppfattade som mer ovanliga? Vilka är på väg bort?
Diskutera gärna för och nackdelar.
I mitt område - "shitbulls" tyvärr. Suspekta korsningar mellan amstaff och staff eller liknande ras.
 
Frallan ligger ju på topp 20 numera, så var det ju inte förr.

Raser som har minskat mycket är ju boxer och de olika stövarna, det är sällan jag ramlar över någon av dem iaf.
 
Fast en del av toppraserna är inte direkt trendiga utan ligger där pga att de behövs i arbete, tex jakt och tjänst. Därav att de håller sina platser stabilt :)

Stövarna har nog blivit lite utkonkurrerade på sitt användningsområde. Boxer lika så plus att hälsan har gått starkt emot dom.

Inom bruks tycker jag det numera kryllar av Kelpies:)
 
Fransk bulldog.

Men utöver den är det vanligt här i stan med Engelsk cocker spaniel (finns minst en kennel i krokarna), "oodle" blandisar såg jag massor av senast det var något event i stan, finns många Basenjis här, men det finns en kennel här så det är ju inte så hemskt konstigt.
 
Frallor, mopsar, yorkies och chihuahuor ser jag i massor. Utöver det skulle jag säga att (ingen ras jag vet) labradoodles och cockerpoos ligger i topp. Det trendiga innefolket här i stan har alla labradoodles eller cockerpoos och de skäms inte över att berätta för allt och alla att de har stått i kö i flera år och betalat 20000-25000 för dem.
 
Pomeranian tycker jag har minskat. Ett tag skulle alla ha en, renrasig eller blandras spelade ingen roll.

Jag tycker många blandar kinesisk nakenhund numera. Det tycker jag inte jag sett så mycket förut. Sen cockerpoo också. Fast det är ju blandraser förstås.
Diverse importerade gatuhundar ökar. Det dyker upp fler och fler organisationer från alla möjliga länder.

Det har väl inte varit någon hundfilm på ett tag så det har kommit en moderas?
 
Pomeranian tycker jag har minskat. Ett tag skulle alla ha en, renrasig eller blandras spelade ingen roll.

Jag tycker många blandar kinesisk nakenhund numera. Det tycker jag inte jag sett så mycket förut. Sen cockerpoo också. Fast det är ju blandraser förstås.
Diverse importerade gatuhundar ökar. Det dyker upp fler och fler organisationer från alla möjliga länder.

Det har väl inte varit någon hundfilm på ett tag så det har kommit en moderas?
De där nakenhundarna har ploppat upp ja!
Och de där läderråttorna dyker upp överallt i media. Har tack och lov inte sett någon irl ännu. Jag hoppas fortfarande att de är ett sagoväsen.
 
Lagotto tycker jag man ser överallt numera. Och mycket små blandrashundar här där jag bor.

Inom hundsporten, bruks och lydnad, är det väl Malle och Border collie som numera det kryllar av överallt ;) (inte lydnad för mallen). Eller ja, det är ju ingen jätteny trend men skillnad mot för typ 15 år sen. Schäfrar tycker jag man ser väldigt mycket mindre av, både på brukshundsklubben, som familjehund och hos utslagna människor.
 
Lagotto tycker jag man ser överallt numera. Och mycket små blandrashundar här där jag bor.

Inom hundsporten, bruks och lydnad, är det väl Malle och Border collie som numera det kryllar av överallt ;). Eller ja, det är ju ingen jätteny trend men skillnad mot för typ 15 år sen. Schäfrar tycker jag man ser väldigt mycket mindre av, både på brukshundsklubben, som familjehund och hos utslagna människor.
Schäfern har minskat kraftigt. Mycket pga synen på rasen som helhet pga räkstjärtarna.
Många frågar vad vi har för ras och blir förvånade när vi säger Schäfer. Bland mindre hundkunniga så är schäfer en räkstjärt. Den andra typen har man bara sett med poliser och säger "polishund" om, som det vore en ras för sig.

Schäfrarna som de utslagna hadde var en projekt staten hade för många år sen. De fick icke kvalificerade hundar från FM i tron om att om de hade någon att bry sig om så skulle de ta ansvar och räta upp sig :meh:
Sen blev det givetvis en massa parningar dessa hundar emellan för att dryga ut spritkassan.
 
Schäfrarna som de utslagna hadde var en projekt staten hade för många år sen. De fick icke kvalificerade hundar från FM i tron om att om de hade någon att bry sig om så skulle de ta ansvar och räta upp sig :meh:
Sen blev det givetvis en massa parningar dessa hundar emellan för att dryga ut spritkassan.

:eek: På riktigt?! :banghead:
 
Schäfern har minskat kraftigt. Mycket pga synen på rasen som helhet pga räkstjärtarna.
Många frågar vad vi har för ras och blir förvånade när vi säger Schäfer. Bland mindre hundkunniga så är schäfer en räkstjärt. Den andra typen har man bara sett med poliser och säger "polishund" om, som det vore en ras för sig.

Schäfrarna som de utslagna hadde var en projekt staten hade för många år sen. De fick icke kvalificerade hundar från FM i tron om att om de hade någon att bry sig om så skulle de ta ansvar och räta upp sig :meh:
Sen blev det givetvis en massa parningar dessa hundar emellan för att dryga ut spritkassan.

Oj det hade jag ingen aning om, vad tokigt!
Att räkstjärtar och schäfrar hos utslagna minskat är ju verkligen positivt!
Och sen inom brukset har ju Malle och andra raser tagit över på schäferns bekostnad. (Se bara skydds-SM de senaste åren! Tidigare måste väl schäfern varit typ den enda rasen?). Även om det då fortfarande är många schäfrar på bruksprov, i motsats till en del andra traditionella bruksraser som nästan försvunnit helt.
 
Schäfrarna som de utslagna hadde var en projekt staten hade för många år sen. De fick icke kvalificerade hundar från FM i tron om att om de hade någon att bry sig om så skulle de ta ansvar och räta upp sig :meh:
Sen blev det givetvis en massa parningar dessa hundar emellan för att dryga ut spritkassan.

Men så dumt... Varför kastrerades inte hundarna i så fall? Fast på den tiden fick man väl bara göra det av medicinska skäl.
 
Jag får hålla med om fransk bulldog. Och där jag bor finns många amstaffar. Chihuahua har börjat dyka upp. På Instagram är det väldigt mycket australian shepherd.

Edit: chihuahuorna har nog funnits i stan tidigare. Men härute på mitt bostadsområde har de inte synts till så mycket förut.
 
De där nakenhundarna har ploppat upp ja!
Och de där läderråttorna dyker upp överallt i media. Har tack och lov inte sett någon irl ännu. Jag hoppas fortfarande att de är ett sagoväsen.
Hrm.. jag har en naken och en pälsad :angel:

Jag tycker mer blandraserna har exploderat. Nakna chihuahuor och sånt. Sett naken tax, den var inte vacker.
 
Nu märkte jag att det var (för mig) förvånansvärt många dansk-svenska gårdshundsvalpar på Blocket (sökning "SKK" i hela landet).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte höra lite hur det är där ni bor angående vilka hundraser som är populära, särskilt då ni som bor utomlands. I Sverige...
2
Svar
32
· Visningar
2 761
Senast: Modig_Korn
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp