Trenger hjelp til valg av hingst

smulemor

Trådstartare
jeg har blitt "ansatt" for å finne hingst til hoppa som venninnen min eier, hoppa har tidligere gått grand prixklasser i sprang og er talentfull der.

ønsker en hingst med god bygning, gjerne talent i både sprang og dressur, ønskelig med litt kompakt kropp da hoppa er litt "langstrakt" og smal, beinstamme etc på hoppa er grei med fine vinkler og høyden hennes er 171 i mkh.
hingsten bør også være tilgjengelig på kjølt/frossensperma da vi bor i norge.

stammen hennes er:

e: Ditton Wood xx 795

u: Mundella 18567


skal se om jeg får tatt et helfigursbilde av frøkna men hun står på utedrift så hun kan se litt "scruffy" ut :smirk:

noen som har tips ?

føllet er absolutt ønsket og planen er å beholde avkommet selv til "hobbybruk".
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

Hej, kan rekommendera Nobel som står via Gränsbo Stuteri. Mkt fin stam! E- Larno (Landgraf I ) - Ladalco - Ramiro Z - Joost.
Placeringar i 150 hoppning och skolas om till dressyrhäst nu. Ger härliga avkommor med superbra temperament.:love:
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

Har du en link til hjemmeside, evnt helfigursbilde av hingsten ?
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

Vad heter mamman mer än Mundella?
De brukar ha ett romerskt nummer.
Och vad är den vidare stammen baköver?
Har träffat ett par Mundellor.....

mvh
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

Jag kollade...

Cyrano - Dansör, mamma med placeringar i msv hoppning
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

Tack!
Då har jag nog med stor säkerhet träffat mamman.. Borde vara född på 70-talet någon gång...

Hon var allt annat än smal, snarare åt det grövre hållet, så jag vet inte om jag hade vågat lägga på allt för grovt.

mvh
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

kikket på papirene til hoppa og moren Mundella står kun oppført som det + tallkombinasjonen jeg skrev ?
prøvde å finne henne på allbreed men hun står ikke oppført der heller så vi vet ikke egentlig.
Görel, hvor fant du info om moren ?

hoppa er ihvertfall det vi karakteriserer som lang og smal pluss at faren har masse fullblod og det preget vil eier gå litt vekk i fra.
vi har tittet litt på Briar/Biggles men det er jo alltid greit å ha noen valgmuligheter :)
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

se der ja, tusen takk :)

må innrømme jeg ikke er så inne i ridehestavel... hva er "BLUP" ? og hva slags inntrykk fikk du ut i fra infoen du så på siden ? (er forøvrig ikke helt oppdatert på avkominfoen ser jeg)
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

Blup är en siffra för förväntad nedärvning av vissa egenskaper. Snittsiffran är 100 och medelsiffran talar om hur pass säker prognosen är. Ditt sto har siffran 16 vilket visar att prognosen är osäker, den lägsta siffran jag sett är 4 och det är på hingstar som har över 100 bedömda avkommor.

För ditt sto kan siffrorna ge en hint om vad som borde vara hennes goda egenskaper, men eftersom medelsiffran är så hög tycker jag inte att du ska lägga så stor vikt vid siffrorna.
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

ok, da skjønte jeg det halvveis, er forresten ikke min hest men jeg spør og formidler for ei venninne :) det er jo uansett ikke den aktuelle hesten som kommer opp på linken der for hoppa som skal bedekkes har dokumenterte resultater som ikke står oppført på avkommene til mundella.

men... avsporing... jeg trenger hingstetips av den litt "maffige" typen
(maffig = litt kraftig, masse utstråling etc ? er ikke helt stø i svensk :o )
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

kikket på papirene til hoppa og moren Mundella står kun oppført som det + tallkombinasjonen jeg skrev ?
prøvde å finne henne på allbreed men hun står ikke oppført der heller så vi vet ikke egentlig.
Görel, hvor fant du info om moren ?

hoppa er ihvertfall det vi karakteriserer som lang og smal pluss at faren har masse fullblod og det preget vil eier gå litt vekk i fra.
vi har tittet litt på Briar/Biggles men det er jo alltid greit å ha noen valgmuligheter :)

Till ett så fint hoppsto skulle jag nog ta en mer utpräglad hopphingst, Briar lämnar för all del helt ok hoppegenskaper, men det finns bättre hingstar just för hoppning. Han lämnar också väldigt stort (i genomsnitt 5,9 cm över genomsnittet för rasen), och lite grövre. Hur är hon i huvudet, hästen? "Tål" hon en lite vassare hingst, eller behöver temperamentet snarast lugnas ner?

Om ni vågar ta en yngre hingst så kanske Ludwigs Champion skulle vara något, om ni vill ha en lite maffigare hingst som hoppar bra?
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

Till ett så fint hoppsto skulle jag nog ta en mer utpräglad hopphingst, Briar lämnar för all del helt ok hoppegenskaper, men det finns bättre hingstar just för hoppning. Han lämnar också väldigt stort (i genomsnitt 5,9 cm över genomsnittet för rasen), och lite grövre. Hur är hon i huvudet, hästen? "Tål" hon en lite vassare hingst, eller behöver temperamentet snarast lugnas ner?

Om ni vågar ta en yngre hingst så kanske Ludwigs Champion skulle vara något, om ni vill ha en lite maffigare hingst som hoppar bra?


nja... vet ikke helt om eier ønsker å satse rent hopp, meningen er å få frem en "kombihest" til eget bruk og det var derfor Briar var litt spennende. at han også gir grovere avkom ser jeg på som en fordel med denne frøkna her.
hoppa har også tidligere avkom med en av Bluehors sine dressurhingster som ny eier er veldig fornøyd med så det kan virke som om hun egner seg i begge retninger.

temperament... nja... hun er vel litt midt på treet så jeg ville ikke brukt en for kvass hingst, eier er ute etter et omgjengelig avkom med stabil psyke.

men har du link/bilde av denne hingsten ? og sender de sperma til norge ?
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

Här hittar du bild och bruksprovsresultat för Ludwig's Champion. Det är en hopphingst, men han hade jämna och bra poäng i gångarterna också.

Ägarens hemsida, med mer info, video etc hittar du här

Vad jag kan se finns han på TAI, men inte på fruset.
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

Här hittar du bild och bruksprovsresultat för Ludwig's Champion. Det är en hopphingst, men han hade jämna och bra poäng i gångarterna också.

Ägarens hemsida, med mer info, video etc hittar du här

Vad jag kan se finns han på TAI, men inte på fruset.

takker

men "godkjent med B" = midlertidig godkjennelse ?

flott hest, så ut til å være fine gangarter på han og han hadde litt mer "masse" en mange av de andre ridehesthingstene jeg har sett i det siste.
 
Senast ändrad:
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

Eftersom han bara är tre så måste han visas igen nästa år, när han är fyra. Blir han godkänd igen då också kommer han att få AB, annars kommer han att tas ur avel.
 
Sv: Trenger hjelp til valg av hingst

ok... lurer litt på om vi kanskje vil gå for en litt mer meritert hingst med tanke på alderen til hoppa osv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: Freazer
·
K
Avel Hei! Jeg har en pensjonert spranghest på 21 år. Blanding av hannoveraner og holsteiner; Norsk varmblods ridehest. Med meget god stamme...
Svar
3
· Visningar
971
B
  • Låst
Islandshäst Jag har en veldig fin sto etter Kolfinnur frá Kjarnholtum. Hennes mor er etter Fengur frá Bringu. Hun er bedömd med: IS1995266420...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Boj
·
D
Avel Hvordan er reglene i sverige når det gjelder å bedekke et sto som er traver av stamme, men blir brukt til dressur? Jeg ønsker å...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp