Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Triangelmärka

B

**BORTTAGEN**

När triangelmärker man en häst och är det vet. som kommer med det förslaget? Kan någon berätta lite vad som gäller :confused: Vad avgör om den ska triangelmärkas eller gå till slakt, hoppas det inte låter alltför korkat men jag fattar liksom inte det här :banana: kram ruh

Triangelmärker gör man väl när man inte kan använda hästen till ursprungsändamålet, men att den ändå kan leva vidare som tex promenadhäst eller avelssto. Det är väl en diskussion mellan både veterinär, försäkringsbolaget och ägaren vad man ska göra med hästen.

Första avgörandet ang triangelmärkning eller slakt gör veterinären. Kan hästen ur djurskyddssynpunkt leva vidare som promenadhäst, avelssto eller sällskapshäst. Sen är det ju ägaren som väljer. Om ägaren vill triangelmärka och behålla går det hela över till försäkringsbolaget som säger ja eller nej till triangelmärkning, dvs att betala ut större delen av livbeloppet eller ej.

T

tuttiboo

Att triangelmärka hästen innebär också att den inte får användas till tävling, eller i ekonomisk lönsam verksamhet. Dock får den startas i klubbtävling, men inte i inbjudningstävling eller högre.Detta under förutsättning att hästen inte blir lidande, men det var väl självklart. ;)

Nä, du får inte starta klubbtävling heller. Försäkringsbolaget tillåter inte det (spelar alltså ingen roll om KLUBBEN tillåter det, försäkringsbolaget går inte med på det. Iaf inte idag, kan varit annorlunda förr).

Antar att det är för du inte ska kunna T-märk aoch sen tävla LB/LA på fyrtioelva klubbtävlingar. Du kan ju vara med i hur många klubbar du vill liksom...

Så man får inte tävla ALLS om man ska följa reglerna =/

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6476 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett sto på 10 år som är väldigt speciell. Alltid haft stark flyktinstinkt vilket har medfört ett par rejäla avtrillningar. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 054
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
644
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
1 959
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
1 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar