triangelmärkning

Ja när dom t-märkte min häst, så fick han lite lugnande och triangeln kyls i väte?(tror jag) och sen så trycker han den mot hästens lår i någon sekund, klart :cool:
 
och det blir fult :(
Sett en sån på en jättsöt liten ponny
 
När svärmors häst t-märkte gick det till så här.Jag var med vet för svämor pallade inte med.Först fick hästen lugnade.Sedan väntade vi på att det skulle verka.Sedan så bedövades stället som t-märkningen skulle sitta.Med kanyl och spruta under hunden.Vänta en stund till och sedan värma triangeln med blåslampa.Ser typ ut som en sådan man märker kor med.Sedan in och bränna hästen på det lokalbedövade stället.Luktade bränt hår :crazy:
Hästen var lugn hela tiden och gätte snäll.Sedan hadde vet på en kylande salva.Och gav antiinflamatoriskt medel.Sedan var det klart/MVH Hanna :)
 
T-märkning är till för att hästen inte ska kunna säljas som frisk och inte kunna tävlas med.Jag tycker den är väldigt bra.... Man T-märker ju inte för att det ska vara snyggt direkt det är ett kännetäcken ju..Som är väldigt viktigt för hästes fortsatta hälsa.
 
Hmm, jag tror faktiskt inte det är tillåtet att brännmärka hästar? Min häst frysmärktes iaf och det tar mer än några sekunder. Om jag minns rätt så skulle järnet hållas i ca. 20-30 sek. Järnet håller man först i flytande kväve och hästen lokalbedövas.
 
Förr brännmärkte man men det är inte tillåtet längre så nu frysmärker man.

Min är brännmärkt men med typ lödkolv och veterinären tryckte inte hårt nog så några vita hår finns inte utan en svag triangel är det enda men ser om man tittar nära och noga.
 

Liknande trådar

Hästvård Triangelmärkning Hej! Vad har ni för erfarenheter av triangelmärkning? Hur lätt/ svårt har det varit att få igenom? Jag har nämligen...
Svar
4
· Visningar
673
Senast: blackroses
·
Utrustning Har en gammal sadel. Med märkning. Vet inget om den. Men verkar vara helt komplett. Märkning: En krona, o bokstäver O B
Svar
4
· Visningar
537
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Kan någon hjälpa mig att tyda märkningen på denna sadel? Bommvidd? Tillverkingsår? Mm? Det är en Jeffries Falcon 18 tum
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.
Svar
8
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp