Triangelmärkt hopphäst

Visserligen, men om den inte ens har hållit för enstaka starter i 100 och 110 så vet vi ju inte när den började få ont. Den kan ha haft ont redan på lägre nivå eller så fort den gjorde mer än enstaka språng, även om ryttaren inte märkte det förrän efter några starter. Att hästen tekniskt/teoretiskt hade haft talang för högre höjder spelar ju ingen roll eftersom den fick ont redan som ung. Varför chansa och försöka lista ut var gränsen går för vad hästen klarar utan att få ont? När TS upptäcker att hästen har ont så har dess gräns för välmående redan passerats.
Just det vi vet inte och vet inte status nu. Och vad får dig att tro att TS satsar på att hitta gränsen? Det låter inte som ett speciellt effektivt sätt att ridda på enstaka p&j på låg nivå.

Missförstå mig inte nu, jag är inte för att träna hårt på triangelmärkta hästar, men tål hästen inte den här låga nivån på träning så bör man inte rida den alls.
 
Jag tror att hästen inte riktigt förstod hur man gör ett galoppombyte( ryttaren hade för höga kvar) och då tyckte dom de inte ”stämde” och då kollade dom upp de och hittade då ett fynd, alltså ksk de inte berodde på på hennes svårigheterna för galoppombyte, (ksk rent tekniskt inte de va därför hon hade så svårt för de)

se bilden
9A5A5458-8CF8-4FC8-82C7-DC9955452AFE.jpeg
på hennes pappa
 
Jag tror att hästen inte riktigt förstod hur man gör ett galoppombyte( ryttaren hade för höga kvar) och då tyckte dom de inte ”stämde” och då kollade dom upp de och hittade då ett fynd, alltså ksk de inte berodde på på hennes svårigheterna för galoppombyte, (ksk rent tekniskt inte de va därför hon hade så svårt för de)

se bildenVisa bifogad fil 69757 på hennes pappa
Jag tror inte att hästen hade problem med byten utan att hästen inte klarade av nivån på träningen. Byten i sej självt är ju inte särskilt svårt för en häst på den nivån. Och det är ju inte så att man börjar med byten när hästen är uppe på den nivån utan det börjar man ju lite smått med ganska så tidigt i utbildningen.
 
Jag tror att hästen inte riktigt förstod hur man gör ett galoppombyte( ryttaren hade för höga kvar) och då tyckte dom de inte ”stämde” och då kollade dom upp de och hittade då ett fynd, alltså ksk de inte berodde på på hennes svårigheterna för galoppombyte, (ksk rent tekniskt inte de va därför hon hade så svårt för de)

se bildenVisa bifogad fil 69757 på hennes pappa
Nu låter jag tråkig men jag tror och hoppas inte att någon veterinär dömer ut en häst om den bara har svårt att byta galopp och inga andra problem.
 
Jag tror att hästen inte riktigt förstod hur man gör ett galoppombyte( ryttaren hade för höga kvar) och då tyckte dom de inte ”stämde” och då kollade dom upp de och hittade då ett fynd, alltså ksk de inte berodde på på hennes svårigheterna för galoppombyte, (ksk rent tekniskt inte de va därför hon hade så svårt för de)

se bildenVisa bifogad fil 69757 på hennes pappa
Men att byta galopp (som de gör inom hoppningen) är inget som hästarna behöver lära sig, det gör de alldeles av sig själva även i hagen. Rena byten inom dressyr är något annat - har du belägg för att man har startat den utbildningen för tidigt/hårt (med tanke på att det är en tänkt hopphäst)? På tävlingsnivå är det väl enkla byten för femåringar?
 
Jag tror att hästen inte riktigt förstod hur man gör ett galoppombyte( ryttaren hade för höga kvar) och då tyckte dom de inte ”stämde” och då kollade dom upp de och hittade då ett fynd, alltså ksk de inte berodde på på hennes svårigheterna för galoppombyte, (ksk rent tekniskt inte de va därför hon hade så svårt för de)

se bildenVisa bifogad fil 69757 på hennes pappa

Mitt tips är att försöka hitta kryphål för att få träna och tävla. För hästens skull! Hästen har av någon anledning blivit T-märkt. Det görs inte för att den inte förstod ett galoppombyte. Det görs av professionella människor, av veterinärer som har både erfarenhet och kunskap. Inte för att hästen inte förstod.
Eftersom du inte vet varför den blev T-märkt skulle iaf jag om jag var du ha den till sällskap och lite lättare skogsridning.
En bild på en hoppande häst säger ingenting. Min häst hoppade också, fast den var halt.
 
Mitt tips är att försöka hitta kryphål för att få träna och tävla. För hästens skull! Hästen har av någon anledning blivit T-märkt. Det görs inte för att den inte förstod ett galoppombyte. Det görs av professionella människor, av veterinärer som har både erfarenhet och kunskap. Inte för att hästen inte förstod.
Eftersom du inte vet varför den blev T-märkt skulle iaf jag om jag var du ha den till sällskap och lite lättare skogsridning.
En bild på en hoppande häst säger ingenting. Min häst hoppade också, fast den var halt.
Saknas det ett ”inte” i första meningen?
 
Av trådstarten framgår att hästen har startat 4 gånger på 1 meter och 2 gånger i 1,10 (felfritt i bed A, dvs inte riktigt detsamma som "placering"). Starterna gjordes 2013 när den var 5 år, dvs samma år som den enligt uppgift T-märktes.
Ok, jag missade det. Men oavsett känns inte 60 på något sätt som en tävlingshöjd. Om det inte är en C-ponny eller mindre då. 60 är liksom ingen höjd och åtminstone här verkar triangelmärkta hästar gå pay and jump. Men med det sagt är det naturligtvis ägarens ansvar att hästen verkligen mår ok att ridas som triangelmärkt, vare sig man hoppar lite eller bara rider i skogen.
 
Hästen blev inte triangelmärkt pga att den inte gjorde galoppbyten, men troligen sökte ägaren veterinär och utredde hästen pga att den inte gjorde galoppbyten, och då upptäckte man missbildningen.

En triangelmärkt häst ska INTE tränas hårt eller tävlas, vill du ha en häst för träning och tävling borde du köpa en annan häst. Om hästen bedöms klara av lättare ridning får man absolut rida en triangelmärket häst, men ingen hård träning.

Det finns absolut en del hästar som blir utdömda i onödan när dem egentligen hade kunnat blivit frisk genom tid och rehabilitering, men hur det är med din häst kan du inte veta. Nu är hästen triangelmärkt och då måste man respektera det och anpassa träningen efter det.
 
Jag tror att hästen inte riktigt förstod hur man gör ett galoppombyte( ryttaren hade för höga kvar) och då tyckte dom de inte ”stämde” och då kollade dom upp de och hittade då ett fynd, alltså ksk de inte berodde på på hennes svårigheterna för galoppombyte, (ksk rent tekniskt inte de va därför hon hade så svårt för de)

se bildenVisa bifogad fil 69757 på hennes pappa
Vart har du fått denna info från? Har du pratat med personen som ägde henne när hon utreddes och trisngelmärktes?
Oavsett så spelar det ingen roll. Du får inte tävla eller träna för tävling med henne eftersom hon är triangelmärkt.
 
Jag är kluven.
En triangelmärkning är ett avtal mellan ägare, försäkringsbolag (och svenska ridsportförbundet) att hästen inte håller för träning så man väljer att betala ut användbarhetsbeloppet minus 10 000 kr som bedöms vara det kvarvarande värdet på en sådan häst jämfört med avlivning. Det är inget som görs lättvindigt men skador som återkommer eller läkningen av dem hänger ju mycket ihop med ryttaren/ägaren. En skada kanske inte kommit tillbaka om hästen hade flyttat till en ryttare med annat ridhusunderlag eller som inte satt snett i sadeln och belastade det dåliga benet extra mycket, eller också behöver skadan flera år för att läka ut ordentligt. Det är en hårfin linje mellan någon som räddar hästen alla gett upp om och någon som plågar en skadad häst som har ont.
 
Jag ser ingen vits med att varken tävla eller avla på denna hästen. Verkar som det letas kryphål istället för att tänka på man har köpt en triangelmärket promenad/sällskapshäst :meh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
610
Senast: Lilla_momma
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp