Happy wolf

Trådstartare
Hej jag vill lära min 20 åriga ponny lite roliga tricks. Han rids och tävlas massor så inga tricks som skadar andra hästar. Skriv gjärna vilka tricks och hur man lär hästen😊
 
Om han rids och tävlar massor, kanske han kan få vila istället?

Det är det vi inte vill atta han ska göra. Vi vill att han ska vara fult igång vilket han är men ändå kunna göra lite tricks. Och det är inte bra att ställa av en fullt igång tränad 20åring😊
 
Det är det vi inte vill atta han ska göra. Vi vill att han ska vara fult igång vilket han är men ändå kunna göra lite tricks. Och det är inte bra att ställa av en fullt igång tränad 20åring😊
Tvivlar på att @prallan avsåg att hästen skall ställas av, utan att den kunde få vila de andra dagarna då den inte tränas eller tävlas.
 
Hej jag vill lära min 20 åriga ponny lite roliga tricks. Han rids och tävlas massor så inga tricks som skadar andra hästar. Skriv gjärna vilka tricks och hur man lär hästen😊
Jag lärde min att buga och snurra runt när hon var unghäst. Men innan dess klickade jag in henne med klicker (sen övergick jag att klicka med tungan). Rekommenderar att göra det för då blev det tydligt för henne så fort hon gjorde rätt och hon visste hon skulle få en godbit :)
 
Hej jag vill lära min 20 åriga ponny lite roliga tricks. Han rids och tävlas massor så inga tricks som skadar andra hästar. Skriv gjärna vilka tricks och hur man lär hästen😊
Jag rekommendera också klicker och gärna att du åker iväg till en tränare som lär er grunderna. Det finns massor av trick att lära sin häst, allt från apportering till spansk skritt. Många av tricken bygger på att hästen skall få bättre kroppskontroll. Det är roligt och dessutom får man en bättre relation med sin häst :)
 
Jag lärde min att buga och snurra runt när hon var unghäst. Men innan dess klickade jag in henne med klicker (sen övergick jag att klicka med tungan). Rekommenderar att göra det för då blev det tydligt för henne så fort hon gjorde rätt och hon visste hon skulle få en godbit :)

Får jag ställa en följdfråga ang. klicker: jag testade klicker men hästen blev så tiggig och uppskruvad av godiset att jag avbröt eftersom jag inte visste hur jag skulle göra. Har du nåt tips? Hur börjar man?
 
Får jag ställa en följdfråga ang. klicker: jag testade klicker men hästen blev så tiggig och uppskruvad av godiset att jag avbröt eftersom jag inte visste hur jag skulle göra. Har du nåt tips? Hur börjar man?
Hur lärde du in klicken? Har alltid lärt in som det första att vända bort huvudet från mig för att jag ska klicka.

Ska se om jag hittar en på YT som är duktig på detta med klicker och hästar, hon har jobbat med delfiner innan och tagit det tänket till hästarna.

Nä måste fixa iordning mig för att åka till jobbet nu.
 
Hur lärde du in klicken? Har alltid lärt in som det första att vända bort huvudet från mig för att jag ska klicka.

Ska se om jag hittar en på YT som är duktig på detta med klicker och hästar, hon har jobbat med delfiner innan och tagit det tänket till hästarna.

Nä måste fixa iordning mig för att åka till jobbet nu.

Ja, det var dit jag kom. Hon vände bort huvudet och lärde sig det snabbt. Men blev mer och mer uppskruvad och stissig av godiset. Så jag avbröt och vill kunna mer innan jag fortsätter.
 
Får jag ställa en följdfråga ang. klicker: jag testade klicker men hästen blev så tiggig och uppskruvad av godiset att jag avbröt eftersom jag inte visste hur jag skulle göra. Har du nåt tips? Hur börjar man?
Jag gav henne små godisbitar och klickade när hon tog en i munnen. Men även om hon är mat-tokig blev hon aldrig glupsk eller tiggig utan vänder bara huvudet till mig. Men jag gjorde så bara vid några träningstsillfällen under några dagar. När jag såg att hon kopplade klicket med en godbit övergick jag till att hon skulle nudda en borste jag höll upp för att få en godbit.

Försökte en gång klicka in shettisen men efter att blivit biten i två fingrar på grund av hans glupskhet vid första träningen, gjorde jag aldrig om det :grin:
 
Jag gav henne små godisbitar och klickade när hon tog en i munnen. Men även om hon är mat-tokig blev hon aldrig glupsk eller tiggig utan vänder bara huvudet till mig. Men jag gjorde så bara vid några träningstsillfällen under några dagar. När jag såg att hon kopplade klicket med en godbit övergick jag till att hon skulle nudda en borste jag höll upp för att få en godbit.

Försökte en gång klicka in shettisen men efter att blivit biten i två fingrar på grund av hans glupskhet vid första träningen, gjorde jag aldrig om det :grin:

Hon blev rätt så uppskruvad av det. Inte så hon bet mig i fingret men blev rätt närgången trots att hon rätt snabbt fattade att hon var tvungen att vända bort huvudet för att få godiset.
 
Hon blev rätt så uppskruvad av det. Inte så hon bet mig i fingret men blev rätt närgången trots att hon rätt snabbt fattade att hon var tvungen att vända bort huvudet för att få godiset.
Här är ett bra klipp om att klicka in rätt sinnesstämning hos hästen, hästen i klippet är rätt gåpåig minst sakt.
 
Får jag ställa en följdfråga ang. klicker: jag testade klicker men hästen blev så tiggig och uppskruvad av godiset att jag avbröt eftersom jag inte visste hur jag skulle göra. Har du nåt tips? Hur börjar man?
Det gäller att vara mycket konsekvent. Min ponny är försiktig så med henne är det inga problem, men när jag lärde min häst så åkte jag på en klickerkurs och hon blev ett monster, hon la till slut öronen bakåt och ”krävde” belöning när hon ansåg att hon var värd det. Jag slutade då men träffade sedan min nuvarande tränare och hon lärde mig de viktiga grunderna. Jag är nu noga med att hon endast får godis om hon tar försiktig ur handen, och jag ger henne godiset framför henne så hon måste länga halsen nedåt. Det är också viktigt att snabbt höja kriterierna för godis vid träningen, belöning kan komma både i form av beröm och klapp men när jag lär in något nytt eller om hon verkligen anstränger sig det lilla extra, då använder jag klicket och godis. Dvs mycket godis vid inlärning men sedan blir jag mer sparsam och höjer kriterierna för att belöningen ska vara godis.
 
Lärt min 22 åriga medryttarponny lite tricks dom senaste månaderna🥰 Hittills kan hon ridas å hoppas utan träns, stegra, pussa, galoppera efter mig å snart sitter den spanska skritten! Har dock massa roliga trick som jag planerar att öva, bla. snurra, buga, le, nicka å skaka på huvudet🤪
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 577
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp