Tricktränings problem

lillan222

Trådstartare
Hej

Jag håller på och trick tränar två stycken hästar i dagsläget och har mött några problem.
Ett av dessa är att jag inte får dem att riktigt lyfta på benet i spansk skritt. De båda förstår att dem ska lyfta frambenet fram, höger å sen vänster osv. Men dem gör inte direkt så stora steg som spanskskritt har. Några tips?
Sedan så har jag även stött på ett problem i piaff. i piaff ska dem ju böja ena frambenet lite medans de andra bakbenet tas upp. Detta gör man ju genom att peta lite på fram benet, men pga att jag lär dem spansk skritt så tror dem att de ska lyfta fram benet.

Några tips?

Ifall det finns tips på hur man kan lära en häst bugning så är jag bara tacksam. Jag håller just nu på med en annan teknik där jag lyfter upp ena frambenet och mutar hästen att ta huvudet mellan benen. Men jag får dem inte riktigt att gå ner på benet, dem lutar sig bara mot hoven vilket jag inte vill.

Sen om de finns andra tricks å tips så är jag bara tacksam😁
 
Hej

Jag håller på och trick tränar två stycken hästar i dagsläget och har mött några problem.
Ett av dessa är att jag inte får dem att riktigt lyfta på benet i spansk skritt. De båda förstår att dem ska lyfta frambenet fram, höger å sen vänster osv. Men dem gör inte direkt så stora steg som spanskskritt har. Några tips?
Sedan så har jag även stött på ett problem i piaff. i piaff ska dem ju böja ena frambenet lite medans de andra bakbenet tas upp. Detta gör man ju genom att peta lite på fram benet, men pga att jag lär dem spansk skritt så tror dem att de ska lyfta fram benet.

Några tips?

Ifall det finns tips på hur man kan lära en häst bugning så är jag bara tacksam. Jag håller just nu på med en annan teknik där jag lyfter upp ena frambenet och mutar hästen att ta huvudet mellan benen. Men jag får dem inte riktigt att gå ner på benet, dem lutar sig bara mot hoven vilket jag inte vill.

Sen om de finns andra tricks å tips så är jag bara tacksam😁

Grejen med spansk skritt och piaff är ju att det är samlade rörelser. Ska de göras korrekt så krävs korrekt dressyrskolning till samling. Det krävs både styrka och teknik.

Vill man bara lära in frambenslyftande liknande spansk skritt utan korrekt samling kan man lära dem lyfte benet isolerat och lära dem att så länge man håller kvar spöt mot benet så ska det lyftas. Och man kan sen lära in genom att picka lite med spöet att man vill att det lyfts ännu högre.
Men det kräver viss styrka och balans det med. Och utan ordentligt satt bakdel och aktiv bål får hästarna svårt att lyfta så högt.
Vissa hästar är byggda för att ha lättare att röra frambenen högt, med överrörliga och mer lagda bogar tex. För andra är vinklarna och mindre rörlighet begränsande. Och man får då sänka kraven.

Piaff är ju samlad trav på stället. Det är väldigt svårt att få till korrekt genom att bara touchera en häst som i övrigt inte är skolad nog. Vilken nivå är hästarna på utbildningsmässigt i dressyren?
Enklaste sätet att lära in piaff tycker jag är att ta hästarna för hand i träns. Men då måste de först och främst gå att formge korrekt. Sen börjar man dra ner tempo och steglängd till att de joggar sakta bredvid en. Och utan att lägga in så mkt energi och ingen samling i början. Sen kan man när de fixar det börja samla dem och lägga in mer energi.

För att lära dem läggning tycker jag enklast är att lyfta ena fram och i grimma be dem böja sig och följa med bakåt. Man får ta det gradvis och vara nöjd med att de bara skjuter lite vikt bakåt först. För att sen gradvis ta det mer och mer bakåt tills de bugar och vågar ligga kvar i bugningen. Därefter kan man be dem lägga sig i sidled ur bugningen. Den metoden är den jag valt att använda.

Med allt det här sagt:

Jag uppmuntrar alltid folk att söka någon som kunde lära dem det här live, som arbetar med trick eller om du vill jobba med piaff etc: dressyrinriktning av något slag.

Läggningar är väldigt lätt att göra fel i och sabba just iom att det är så onaturligt för ett flyktdjur att lämna ut sig så. Jag tycker faktiskt att just det är en grej man ska vara väldigt försiktig med att laborera med själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp