Trickträning-vad för godis?

Finns ett företag som har "klickersgodis".
Ger en bit per utförande. Lite fler efter avslutat jobb. Har vanligt hästgodis i varierande smak och märke.
 
beror på häst.

Fröken får delar av sin kraftfodergiva (olika med vad vid gör, naturligtvis). Tycker mat är JÄTTEGOTT men inte fixerad. För tillfället är typ två 'hippo grow alfa' pellets en belöning. Hon får en belöning innan vi startar. Lär vi in nåt nytt är det en belöning per "lyckat försök" (hästen har erbjudit ett beteende typ det jag önskade). Är det gammalt belönar jag med godis ibland, ibland bara ett 'bra' eller en klapp.

Tant blev VIDRIG och på gränsen till farlig vid matbelöning. Hon var också hemskt petig med mat, och det enda som funkade att ge var havre och morötter. Inte helt smidigt. För henne funkade rörelse frammåt (gärna galopp, men även trav och skritt godkänndes) som belöning. När hon erbjöd beteende så gav jag signal för gångart frammåt och så rörde vi oss en bit och sen bad jag om beteende igen.
 
Våra får vanliga kraftfoderpellets. Sen har vi morötter eller vanligt hästgodis som de får som en jackpot ibland.
 
Jag använder i regel inte godis. Tycker det för ofta ger en energi jag inte vill ha i dem.

Min gamling gav jag godis i läggningarna för att påskynda befästa dem. Han var väl 25 år minst då jag började. Så man visste ju inte hur länge han skulle bli kvar och om man skulle hinna få klart ngt.
Nu blev han 30 år iaf.
Jag såg till att ätstunderna som var belöning var betydligt längre än en godis eller två. Känslan behöver mer tid att befästas för bäst resultat.

Men oftast undviker jag godis iom att jag vill ha en annan energi i dem.
 
Jag använder i regel inte godis. Tycker det för ofta ger en energi jag inte vill ha i dem.

Min gamling gav jag godis i läggningarna för att påskynda befästa dem. Han var väl 25 år minst då jag började. Så man visste ju inte hur länge han skulle bli kvar och om man skulle hinna få klart ngt.
Nu blev han 30 år iaf.
Jag såg till att ätstunderna som var belöning var betydligt längre än en godis eller två. Känslan behöver mer tid att befästas för bäst resultat.

Men oftast undviker jag godis iom att jag vill ha en annan energi i dem.

Vill bara belysa skillnaderna hos hästar, så egentligen är detta bara ett komplement till ditt inlägg, inte kritik eller att jag gör mer rätt.:)

Jag gör då tvärtom. Om jag vill klicka in ett beteende hos mina hästar är det nästan nödvändigt att använda godis. Det finns inte mycket annat som motiverar så mycket att de snabbt och gärna vill bjuda på beteenden.

Jag graderar genom att ha olika sorters godis och jackpotten blir då det du syftar på; en lite längre belöning, som den ju ska vara.

Olika godis kan vara lucernpellets, morotsslantar eller havre. Jag betalar inte en massa pengar för att någon annan ska göra klickergodis åt mig och jag betala så mycket pengar när det är så billigt att göra själv. Jag tänkte på det @Freazer skrev.
 
Ni som tricktränar hästar eller tränar med godis,
Vad för godis ger ni? och hur mycket?

Jag klickar bara vår minishettis (testat med ett av halvbloden, han blir rädd för klicket :angel:), han får kraftfoderpellets. Till en större häst hade jag använt äpple- o/e morotsbitar.
 
Olika godis kan vara lucernpellets, morotsslantar eller havre. Jag betalar inte en massa pengar för att någon annan ska göra klickergodis åt mig och jag betala så mycket pengar när det är så billigt att göra själv. Jag tänkte på det @Freazer skrev.

Det var mest informativt att det finns godis som säljs som just klickersgodis i små bitar. Man kan ju använda vad man vill/det hästen tycker om bäst oavsett om det är kraftpellets eller morotsbitar precis som du skriver. Jag använder vanligt hästgodis just för mina gillar det bäst. :)
 
Ni som tricktränar hästar eller tränar med godis,
Vad för godis ger ni? och hur mycket?
Jag kör en blandning bestående av typ 70% morotsslantar, 25% hästgodis av den nyttigare varianten och 5% en sockrigare hästgodis från likit. Jag har arbetat fram att det fungerar bäst för min häst. Lagom som han tröttnar på morötterna kommer det något annat med annan smak och då och då något riktigt mumsigt. På så sätt håller han intresset uppe längre.

Det går åt 3-4 morötter, en näve godispellets och 3-4 bitar mumsigt godis per gång.
 
Min tjej får silage i små bitar, allt annat är alldeles för hög belöningsnivå på.
Hennes bror får morotsbitar (inte såå kul), äppelbitar (omnomnom) eller hästgodis från hööks (omnomnomnomnomnomnom). Lite beroende på vad vi har hemma. Han är lite mera kräsen :-).


Ni som tricktränar hästar eller tränar med godis,
Vad för godis ger ni? och hur mycket?
 
Vill bara belysa skillnaderna hos hästar, så egentligen är detta bara ett komplement till ditt inlägg, inte kritik eller att jag gör mer rätt.:)

Jag gör då tvärtom. Om jag vill klicka in ett beteende hos mina hästar är det nästan nödvändigt att använda godis. Det finns inte mycket annat som motiverar så mycket att de snabbt och gärna vill bjuda på beteenden.

Jag graderar genom att ha olika sorters godis och jackpotten blir då det du syftar på; en lite längre belöning, som den ju ska vara.

Olika godis kan vara lucernpellets, morotsslantar eller havre. Jag betalar inte en massa pengar för att någon annan ska göra klickergodis åt mig och jag betala så mycket pengar när det är så billigt att göra själv. Jag tänkte på det @Freazer skrev.

Ja, jag tror dock det mer är fråga om vad man som människa vill ha för respons etc.

Jag vill ha en annan respons än många andra vet jag om.

Jobbar ju bl.a. med sånt här. Och har aldrig mött en häst som jag upplevt krävt godis som belöning genom åren.
Men många, många ägare.

Jag vill betinga in andra känslor och vill ha en annan energi.

Brukar låta ett extremt fåtal använda godis i sin träning just iom det.

Men vet att många resonerar annorlunda. Och det passar ju dem i det de vill åt.
 
Ja, jag tror dock det mer är fråga om vad man som människa vill ha för respons etc.

Jag vill ha en annan respons än många andra vet jag om.

Jobbar ju bl.a. med sånt här. Och har aldrig mött en häst som jag upplevt krävt godis som belöning genom åren.
Men många, många ägare.

Jag vill betinga in andra känslor och vill ha en annan energi.

Brukar låta ett extremt fåtal använda godis i sin träning just iom det.

Men vet att många resonerar annorlunda. Och det passar ju dem i det de vill åt.

Jag fattar, dock är ju klickerträning en viss sorts träning och innefattar helst godis men det är inte heller alltid vad jag vill åt, inte till vardags så att säga. Då jag helst jobbar med andra belöningar och känslor, som du beskriver.
 
Den ena är lätt han får krubbmaten som är lusernpellets och morot ibland även storfavoriten lakrisgodis.
Den andra önskar jag hade en gnutta ponny i sig, kräsna häst. Så till henne har jag inte hittat just DEN belöningen än.
 
Jag använder kraftfoderpellets eller vanligt köpegodis delat i mindre bitar. Det har fungerat bra på alla jag tränat.
 
Brogården han nåt hästgodis som säljs i lösvikt, som är i perfekt storlek och konsistens att ha i fickan som belöning. Använder främst vid nyinlärning. Använder iofs ej klicker, men kan ändå rekommendera dessa godisar.

Tycker många av de stavpelletsgodisar som säljs i påse är för stora, och att ha vanliga foderpellets/havre är för svårt att greppa i fickan med handskar på. Morötter/äpplen är kladdiga, vill inte ha såna småbitar i fickan.
 
Jag använder i regel inte godis. Tycker det för ofta ger en energi jag inte vill ha i dem.

Min gamling gav jag godis i läggningarna för att påskynda befästa dem. Han var väl 25 år minst då jag började. Så man visste ju inte hur länge han skulle bli kvar och om man skulle hinna få klart ngt.
Nu blev han 30 år iaf.
Jag såg till att ätstunderna som var belöning var betydligt längre än en godis eller två. Känslan behöver mer tid att befästas för bäst resultat.

Men oftast undviker jag godis iom att jag vill ha en annan energi i dem.
Hur tränar du när du inte tränar med godis? Använder du klicker eller ord i alla fall? Om du klickat in på godis, fungerar/hur fungerar det om du sedan inte ger det?
 
@tuaphua jag undrar samma sak som @trofé :p Går det att klicka in en häst utan belöning i form av något ätbart?

Självklart går det men det måste vara något som är så motiverande att de själva erbjuder sig att göra saker.
Om man klickar in med godis och sedan använder andra belöningar så kan det göra hästen mindre motiverad när den förväntar sig en sak men får en annan.
Allt sådant måste man ha i åtanke.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 232
Senast: mily
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
6 391
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp