tanten

Trådstartare
Jag har aldrig varit i behov av en trimmer tidigare, men med nuvarande trädgård har behovet uppstått.

Vad ska jag leta efter? Funkar batteridrivna - och är de sarka nog? Bensinare - är de otympliga och tunga?

(egentligen drömer jag om en röjsåg men har inte råd....)
 
Jag har aldrig varit i behov av en trimmer tidigare, men med nuvarande trädgård har behovet uppstått.

Vad ska jag leta efter? Funkar batteridrivna - och är de sarka nog? Bensinare - är de otympliga och tunga?

(egentligen drömer jag om en röjsåg men har inte råd....)
Den erfarenhet jag har av trimmers (och nu var det ett antal år sedan) är att på de flesta lite billigare går snöret sönder precis hela tiden..... Väldigt drygt :meh: ! Vi lånade en bensindriven, och jag har för mig att den var mycket "rejälare" på alla sätt och vis. Om den var tung och otymplig vet jag inte, för det var maken som använde den...... ;)
 
Jag har en batteridriven från Biltema och är riktigt nöjd! Batteriet räcker inte superlänge, men man bör ta en paus när det tar slut, man är ganska trött i armarna då :laugh:
 
Jag har aldrig varit i behov av en trimmer tidigare, men med nuvarande trädgård har behovet uppstått.

Vad ska jag leta efter? Funkar batteridrivna - och är de sarka nog? Bensinare - är de otympliga och tunga?

(egentligen drömer jag om en röjsåg men har inte råd....)

Denna:

https://www.gplshop.se/rojsagar/husqvarna-129r.php

Deras kraftigaste trimmer, den som är snäppet under en riktig röjsåg. Väger ingenting och är superenkel att hantera.

Edit: Jag skulle inte köpa något annat än Husqvarna, de har ju mindre trimmers också.
 
Min uppfattning - jag har både en rätt ny batteridriven Ryobi och en bensindriven Stiga - är att de kompletterar varandra. Den ena ersätter inte utan vidare den andra.

När jag klippt gräset och bara vill putsa runt husvägg/pallkragar/flaggstång mm är det guld att supersmidigt kunna ta fram batterimaskinen några minuter, utan att böka med sele eller bensinpåfyllning och utan att föra ett jäkla oljud. Men den duger inte, varken i ren avverkningsprestanda eller drifttid - för att röja snår eller uppvuxet ängsgräs, eller t ex under elstängsel. Där är bensinmaskinen helrätt.
 
Jag har en batteridriven Bosch som jag älskar. Jag använder den till att röja brännässlor, under eltråden och där jag inte kommer åt med gräsklipparen. Den är superlätt och smidig.
Det tar ju såklart längre tid än med en bensindriven, men med min lätta orkar jag hålla på länge. Med den stora bensindrivna orkar jag inte länge och sen har jag ont i kroppen hela dan efteråt. Nackdelen är batteritiden men det löser jag genom att ta lite i taget.
 
Jag skulle vilja säga, köp inte en för tung om det går! I övrigt mycket nöjd med vår batteridrivna Ryobi från Jula :up: Räcker hyfsat långt på en laddning och som någon sa ovan, kan vara bra att ta en paus när batteriet tar slut iallafall för man blir bra trött i armarna!
 
Min uppfattning - jag har både en rätt ny batteridriven Ryobi och en bensindriven Stiga - är att de kompletterar varandra. Den ena ersätter inte utan vidare den andra.

När jag klippt gräset och bara vill putsa runt husvägg/pallkragar/flaggstång mm är det guld att supersmidigt kunna ta fram batterimaskinen några minuter, utan att böka med sele eller bensinpåfyllning och utan att föra ett jäkla oljud. Men den duger inte, varken i ren avverkningsprestanda eller drifttid - för att röja snår eller uppvuxet ängsgräs, eller t ex under elstängsel. Där är bensinmaskinen helrätt.

Håller med och tillägger att själv använder jag uteslutande Ryobin. Nu har jag tre batteri, så det finns att byta med. Och jag tar uteslutande ner gräs och tunnare ogräs.
 
Min uppfattning - jag har både en rätt ny batteridriven Ryobi och en bensindriven Stiga - är att de kompletterar varandra. Den ena ersätter inte utan vidare den andra.

När jag klippt gräset och bara vill putsa runt husvägg/pallkragar/flaggstång mm är det guld att supersmidigt kunna ta fram batterimaskinen några minuter, utan att böka med sele eller bensinpåfyllning och utan att föra ett jäkla oljud. Men den duger inte, varken i ren avverkningsprestanda eller drifttid - för att röja snår eller uppvuxet ängsgräs, eller t ex under elstängsel. Där är bensinmaskinen helrätt.
Kanske lutar det åt bensin trots allt?

Jag misstänker - eftersom jag känner mig själv... :D - att jag kommer att se fler och fler användningsområden när jag väl skaffat den.
Så sent som nu på morgonen tittade jag förtvivlat på mattan av kirskål som täcker slänten ner till bäcken.... trrixigt med lien. Men -en trimmer kanske vore rena drömmen?
 
Kanske lutar det åt bensin trots allt?

Jag misstänker - eftersom jag känner mig själv... :D - att jag kommer att se fler och fler användningsområden när jag väl skaffat den.
Så sent som nu på morgonen tittade jag förtvivlat på mattan av kirskål som täcker slänten ner till bäcken.... trrixigt med lien. Men -en trimmer kanske vore rena drömmen?
Det klarar en trimmer lätt. Ska du köra den som röjsåg ska du ha en som går att komplettera med ett rejält blad.
 
Jag har en batteridriven Bosch som jag älskar. Jag använder den till att röja brännässlor, under eltråden och där jag inte kommer åt med gräsklipparen. Den är superlätt och smidig.
Det tar ju såklart längre tid än med en bensindriven, men med min lätta orkar jag hålla på länge. Med den stora bensindrivna orkar jag inte länge och sen har jag ont i kroppen hela dan efteråt. Nackdelen är batteritiden men det löser jag genom att ta lite i taget.
Samma här :) Älskar min batteridrivna från Bosch. Klarar allt från fint gräs till grova nässlor (och lite grövre grejer än så tom) :up:
 
Det klarar en trimmer lätt. Ska du köra den som röjsåg ska du ha en som går att komplettera med ett rejält blad.
Fast innebär det batteri eller bensin?

Att jag ska ha just en trimmer och inte en röjsåg är jag på det klara med. Röjsåg får bli en senare (ekonomisk) fråga.

Klarar en batteridriven att röja mer än bara kanter och enstaka nässelbestånd utan att dö batteridöden? Dvs typ 30 minuters kontinuerlig körning?
 
Fast innebär det batteri eller bensin?

Att jag ska ha just en trimmer och inte en röjsåg är jag på det klara med. Röjsåg får bli en senare (ekonomisk) fråga.

Klarar en batteridriven att röja mer än bara kanter och enstaka nässelbestånd utan att dö batteridöden? Dvs typ 30 minuters kontinuerlig körning?
Jag har inte tagit tid med min, men det känns som mer än 30 min. Och jag kör oavbrutet runt kanter, hus, rabatter osv.
 
Jag har typ den billigaste från Jem o Fix, en med litet batteri som håller en halvtimme. Har inte haft några problem alls med den faktiskt! Tycker det är mer trist att den tar sån tid att ladda än att batteriet inte håller så länge, är ju ändå dags för fika efter en halvtimme :angel:
 
Fast innebär det batteri eller bensin?

Att jag ska ha just en trimmer och inte en röjsåg är jag på det klara med. Röjsåg får bli en senare (ekonomisk) fråga.

Klarar en batteridriven att röja mer än bara kanter och enstaka nässelbestånd utan att dö batteridöden? Dvs typ 30 minuters kontinuerlig körning?
Nej så "grovt" som nässlor klarar inte en batteridriven med vanlig lina. Jag hade en batteridriven till kanter inne i trädgården, men det var väl vad den klarade i ca 30 min - sen laddning O_o Den jag hade tyckte jag dessutom var tyngre att hantera än den stora bensindrivna (med sele) som vi har till hagarna, det enda den var lättare var att starta :meh:
Så nu har jag en minivariant med sladd inne i trädgården, mycket lättare och behändigare :up:
Men ska du köra ner nässelbestånd så skulle jag rekommendera en maskin som kan ha antingen sågtandad lina eller plastklinga.

Kom att tänka på - titta på blocket! Det finns ganska mycket begagnat till rimliga pengar.
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
9
· Visningar
296
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
608
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 308
Senast: cewe
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp