trimmerlina?

tanten

Trådstartare
Jag köpte mig en grästrimmer. En Jonsered BC2128. Nu är trimmertråden slut och jag försöker förstå vad jag ska köpa.

Den tråd som satt i är grövre och verkar vara belagd vajer. Letar jag på nätet så erbjuds hela trimmerhuvud för ett antal hundralappar. Ren trimmerlina verkar bara finnas som nylontråd typ. Inte den som sitter i huvudet.

Hjälp - vad ska jag köpa?
 
Jag köpte mig en grästrimmer. En Jonsered BC2128. Nu är trimmertråden slut och jag försöker förstå vad jag ska köpa.

Den tråd som satt i är grövre och verkar vara belagd vajer. Letar jag på nätet så erbjuds hela trimmerhuvud för ett antal hundralappar. Ren trimmerlina verkar bara finnas som nylontråd typ. Inte den som sitter i huvudet.

Hjälp - vad ska jag köpa?

Ser du ungefärlig diameter på linan eller står det i manualen? Så länge motorn och kassetten klarar diametern kan du ta vilken lina som helt av rätt dimension. Personligen gillar jag Oregon Nylium Starline, en sexkantiga lina. Den är lite trasslig att hantera men håller bra och skär som f-n. Den finns på de flesta ställen: Granngården, Jula, Bauhaus osv.

Edit: Jag har alltid tryckt i så grov lina som möjligt i mina, går det så går det... :angel:

Edit 2: Den verkar som om det ska vara 2,4mm om det är trimmerhuvudet TapN'Go 25 (det står att den modellen kommer med det huvudet).
 
Senast ändrad:
Ser du ungefärlig diameter på linan eller står det i manualen? Så länge motorn och kassetten klarar diametern kan du ta vilken lina som helt av rätt dimension. Personligen gillar jag Oregon Nylium Starline, en sexkantiga lina. Den är lite trasslig att hantera men håller bra och skär som f-n. Den finns på de flesta ställen: Granngården, Jula, Bauhaus osv.

Edit: Jag har alltid tryckt i så grov lina som möjligt i mina, går det så går det... :angel:

Edit 2: Den verkar som om det ska vara 2,4mm om det är trimmerhuvudet TapN'Go 25 (det står att den modellen kommer med det huvudet).
Tack! Nu har jag ett namn att googla efter.

Ja, grovleken har varit lite av bekymret. Jag har tittat på lokala Granngården och nån mer butik och det som erbjuds är tunt snöre. Nu vet jag vad jag ska fråga efter!
 
Tack! Nu har jag ett namn att googla efter.

Ja, grovleken har varit lite av bekymret. Jag har tittat på lokala Granngården och nån mer butik och det som erbjuds är tunt snöre. Nu vet jag vad jag ska fråga efter!

Nylium är ju lite dyrare... men jag tycker det är värt det, jag blir vansinnig av att behöva fylla kassetten hela tiden. Granngården och Jula har den där dimensionen och 15m kostar strax under en hundring.

Edit: En annan anledning till att jag kör med Oregon är att Husqvarnas original är bra men svindyr...
 
Nylium är ju lite dyrare... men jag tycker det är värt det, jag blir vansinnig av att behöva fylla kassetten hela tiden. Granngården och Jula har den där dimensionen och 15m kostar strax under en hundring.

Edit: En annan anledning till att jag kör med Oregon är att Husqvarnas original är bra men svindyr...
Jag får åka till en mer välsorterad Granngård helt enkelt....
 
Jag har en Jonsered röjsåg där jag kan byta huvud så jag kan sätta på klinga. Den är riktigt bra, men jag kan inte sätta in den riktigt grova räfflade orangea tråden, för då kan jag inte smälla den i backen så det kommer ut mer tråd, om du fattar vad jag menar. Jag köper den tjockaste blå och då får jag inget problem med matningen.
 
Jag har en Jonsered röjsåg där jag kan byta huvud så jag kan sätta på klinga. Den är riktigt bra, men jag kan inte sätta in den riktigt grova räfflade orangea tråden, för då kan jag inte smälla den i backen så det kommer ut mer tråd, om du fattar vad jag menar. Jag köper den tjockaste blå och då får jag inget problem med matningen.

Men har man koll på vilken dimension huvudet tar är ju inte det ett problem, det varierar ju från huvud till huvud och sågmodell till sågmodell. Plus att vet man dimensionen kan man ju köpa vilken lina som helst.
 
Jag har en Jonsered röjsåg där jag kan byta huvud så jag kan sätta på klinga. Den är riktigt bra, men jag kan inte sätta in den riktigt grova räfflade orangea tråden, för då kan jag inte smälla den i backen så det kommer ut mer tråd, om du fattar vad jag menar. Jag köper den tjockaste blå och då får jag inget problem med matningen.
Det följde med en klinga men jag har aldrig sett en sådan användas och vet inte riktig var jag skulle använda den.

Trasslar inte gräset bara in sig om man ska slå ytor? Funkar den på hallonskott och späd sly?
 
Det följde med en klinga men jag har aldrig sett en sådan användas och vet inte riktig var jag skulle använda den.

Trasslar inte gräset bara in sig om man ska slå ytor? Funkar den på hallonskott och späd sly?

Tekniskt sett är det en gräsklinga som tar klena vedartade växter. Tyvärr är det lätt att slå sönder vinkelväxeln med den, en trimmer är klenare än en riktig röjsåg. Det går givetvis att använda den men med stor försiktighet. Jag använder inte min, på min käre särbons inrådan. Ska jag röja riktig sly använder jag sågklinga.

Plus att med Nyliumtråden tar jag hallonskott och sälgskott utan att jag ens märker att det var något grövre än gräs där.

Edit: En ny vinkelväxel kostar kring 1500kr...
 
Jag gillar den här, heter Tri-cut till Jonsered.
Blir vansinnig på tråden (använder en fyrkantig variant).
Älskar den. Finns utbytbara knivar till med.
Tråden tar jag för enbart stora gräsområden, för då kan man få så bra räckvidd, om man dunkar ut lite extra tråd (lat, jovisst).

I trädgården, tomten och runt husen är det den här som gäller.
De säger själva:
"För grövre gräs och terräng med stenar. Tydligt synliga och utbytbara plastknivar som är säkra att använda runt träd och buskar."
Och jag håller med. Hallonsnår fixar den med.
1591629799667.png

Kostar 450 för nytt huvud. Ersättningsknivar 20 kr, byter sällan.
Sparar mig mycket tid och mitt förstånd mycket vånda!
I trädgården är det dött lopp mellan den här och min slangvinda med automatisk inrullning.
Älskar båda!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp