Tro, politik och barn

När man har barn påverkar man dem förstås hela tiden med sina åsikter, värderingar och livsval. Särskilt tydligt blir det kanske
när man talar om tro/religion och politik. Vänner till mig blev t ex förvånade (och närmast smått förskräckta) när vi pratade om gud och att jag sagt till mina barn att gud inte finns, något som är den självklara utgångspunkten för mig. Däremot pratar jag förstås med mina barn om att det finns andra som tror att gud finns på riktigt, och att det är något man får respektera. På samma sätt pratar vi om olika politiska ideologier, att folk kan tycka olika utan att man objektivt kan säga att någon har fel, med undantaget de politiska rörelser som inte tycker att alla människor är lika mycket värda.

Hur pratar ni om tro och politik med era barn? I vilken utsträckning pratar ni med dem om andra alternativ är de ni själva tycker är de rätta?

Jag hade också blivit förskräckt om någon deklarerat för sina barn att Gud inte finns.

Vi har pratat med sonen (dottern är bara 1 så lite tidigt) och berättat att vissa tror på det här och det här, andra tror på det här och vissa tror inte på någon Gud alls men att ingen vet och att var och en får välja vad den vill tro på så länge den respekterar andras tro.

Vi har pratat om döden då sonen tog upp det och där sa jag att jag tror att, och så berättade jag något liknande Nagijala (fast utan de onda). Det var jobbigt nog för honom att smälta att om någon dör (mamma, pappa, lillasyster osv) så kommer de aldrig mer tillbaka. Tog ett flertal veckor för honom att förlika sig med den tanken och det kommer på tal med jämna mellanrum. Jobbigt för en treåring.
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 486
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 277
Senast: rutans
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp