Trodde jag hade koll, men...

Arwyn

Trådstartare
Jag tycker nog att jag har haft koll på det här med släpvagnsvikt, men nu har jag stött på något jag inte fattar, trots allt. Det står så här på transportstyrelsens sida om bilen:

Skattevikt, kg: 1560
Tjänstevikt, kg: 1560
Totalvikt, kg: 2000
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3300

Så, vad får jag dra med mitt B-kort?! Nu menar jag såklart hur mycket mitt släp får vara typat till, jag kan allt utom just att tyda det här... :confused:
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Jag tolkar det som att släpet i sig själv max får väga 1300 kg men att den totala vikten (släp+häst) får max väga 1500 kg om du ska köra det med B-kort.
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Bilen är konstruerad för att dra max 1300 kg.
Viktgränsen som säger max 3500 kg på b-kort räknar bilens + släpets tot vikt dvs 2000 + 1500 och därav b-kort max 1500 kg (det är en papperssiffra som inte har något att göra med vad du kan dra i detta fallet).
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Det är "max släpvagnsvikt" som gäller som totalvikt, dvs det du maximalt får dra med bilen. Detta kan tex ha att göra med att dragkroken inte klarar mer.
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Du får koppla på/dra ett släp med totalvikt 1500 kg men det får vid det tillfället inte vara lastat så det väger mer än 1300 kg.
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Toksussie har rätt, du får koppla ett släp med en registrerad totalvikt på max 1500 kg, men du får i så fall inte lasta det upp till den vikten, utan bara till 1300kg. :)
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Du får ha ett släp med 1300 i totalvikt

Fel, "totalvikt" är tjänstevikt + maxlast på pappret, och den får ju i TS fall vara 1500 kg.

Det är bruttovikten , alltså aktuell vikt vid varje tillfälle, som får vara max 1300 kg.
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

*kl*
Jag blir bara mer o mer förvirrad!
Tack gode gud för att jag inte har körkort!
Men jag kommer nog aldrig kunna ta heller med tanke på hur förvirrad jag blir av det här :p
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Fel av mej, hon får inte ha tyngre än 1300 efter bilen. Så långt är det iaf rätt.
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Toksussie har rätt, du får koppla ett släp med en registrerad totalvikt på max 1500 kg, men du får i så fall inte lasta det upp till den vikten, utan bara till 1300kg. :)

Sällar mig till Pinky och Toksussie som har korrekt svar.
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Men vafan. (Ursäkta språket...) Det här blev jag ju inte klokare av. :S Jag får nog ringa till transportstyrelsen och fråga, jag återkommer när jag fått ett svar från dem. :)
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Vilket är det du inte blir klok på?

Du får hänga på ett släp som har totalvikt på 1500 kg men inte utnyttja hela lastkapaciteten.

Ex om totalvikten är 1500 kg
tjänstevikten är 700 kg av dessa så rent teoretiskt har du ju 800 kg lastkapacitet men eftersom din bil inte får dra mer än 1300 kg så får du bara lasta 600 kg av de 800 kg som släpet är gdk för.
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Lånar tråden lite...:angel:
Jag kan inte få till att dra ett släp (inte ens enkelaxlat) på b-kort med denna bil väl? Eller är det så att jag får koppla på ett 1300 släp och sen bara lasta upp till 1240, eller krävs det be-kort då?

Skattevikt, kg: 1240
Tjänstevikt, kg: 1240
Totalvikt, kg: 1700
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 620
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1240
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2650
Max lastvikt, kg: 460
Kopplingsanordning : KULA
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Vilket är det du inte blir klok på?

Ja, när alla säger olika är det svårt att veta vem man ska lita på.

Nu har jag iaf ringt transportstyrelsen för att vara helt säker. Det är precis som några av er (bla tiffy ;) ) säger, jag får dra ett släp som är typat till 1500, men totalt får släpet bara väga 1300. Mao så kommer jag inte att bli av med körkortet vid en kontroll, men kan åka på böter om ekipaget väger över 1300. (rätta mig om jag har fel om det sista, kortet kanske ryker ändå vid viktkontroll?)

Bellis05: Du får dra ett släp om det är typat till max 1240 på ditt B-kort. Det går att typa släp till 1200, men du får ju oerhört lite lastkapacitet. Sen kanske du inte tycker att det gör så mycket om du mot förmodan skulle stöta på en kontroll med våg som väljer att stanna en hästtransport och du åker på (visserligen ganska dryga) böter om du har övervikt.
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Du har en sån där extraknepig bil där det gäller att ha koll på ALLA rader i pappret! :idea:

Med B-kort bara får koppla ett släp med 1240 kg totalvikt, har du BE får du ha valfri totalvikt men bara lasta upp till 1300 kg.

Det finns enaxlade släp som du kan dra, men det kräver ju att du inte har någon jättehäst. ;)

MEN, din bil har ytterligare en begränsning lite längre ner på regbeviset, nämligen "max sammanlagd bruttovikt".

Den säger att hela ekipaget (bil + släp) aldrig någonsin får väga mer än 2650 kg sammanlagt. Så har du BE-kort och kopplar (och lastar fullt) ett släp på 1300 kg, så har du bara 1350 kg kvar till bilens vikt. Eftersom bilens tjänstevikt är 1240 kg så måste du tänka på att du bara har 110 kg kvar för passagerare och last i bilen.

Väger släpet mindre (brutto) kan du såklart lasta mer i bilen, men kontentan av det hela är att din bil är registrerad så att du aldrig kan titta enbart på släpvagnsvikt och totalvikter när du lastar den.

Den här raden finns i nästan alla registreringsbevis, men det är inte alltid den är begränsande på det här sättet.
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Jag förstår att man kan bli lite osäker när man hör flera olika alternativ ;)

Är sååå glad i mitt "lilla" e efter b,et på körkortet.:)
 
Sv: Trodde jag hade koll, men...

Jepp har en lagom stor SUV som oxå drar strax över 2000 kg och jag bara älskar detta bensinslukande monster till bil :D

Märker ingen skillnad på om jag har släpet på el inte (tyvärr inte ens på bensinmätaren, fast det kanske har att göra med att utan släp lider jag av betonggasfot:o)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Bison
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 761
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället...
2
Svar
25
· Visningar
4 988
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp