Tröstande ord i januari

Nu är vi redan i slutet av januari, och det var några veckor sedan Clara Lidström skrev dessa orden, men eftersom jag själv behövde dem lite extra idag och eftersom de är applicerbara resten av året också så delar jag dem här nu. Hoppas att någon annan kan finna lite tröst och ro i dem!

"Januari är måhända ingen idealisk tid för nystart - men däremot för eftertanke. Själva mörkret, tröttheten och kylan kan vara det som ger utrymme att stilla sig och ta ut riktningen. Och det behövs ju om man känner sig lite vilsen och vill hitta en väg framåt.

Friluftsfrämjandet har en lista för barn med 5 punkter att minnas, för att känna sig lugn och säker om man gått vilse i skogen. Och jag har upptäckt att den listan precis lika gärna kan appliceras på en vilsen vuxen.

❄️ 1) När du förstår att du är vilse, stanna på samma plats. Det gör dig lättare att hitta.

Börja inte ria runt, vända på varje sten, stöka och skapa mer oreda och kaos i livet. Sitt bara still i båten tills det lugnat sig lite. Annars är risken stor för att du hamnar ännu mer vilse.

❄️ 2) Lita på att vuxna kommer och letar efter dig. Leta inte efter dom vuxna.

Du är den vuxna. Och om du bara sitter still och lyssnar är chansen större att du att hittar igen dig själv.

❄️3) Blås i din visselpipa, då hörs du långt.

Larma om ditt tillstånd och mående. Till en partner, till en chef, till en vän. Berätta om det som känns svårt. Att öppna upp om sin situation brukar kunna lindra.

❄️ 4) Bygg en koja. Då håller du dig på samma ställe, distraherar orostankarna och kojan ger också lite skydd.

Skapa den trygghet du kan, av det du har. I ditt hem, med dina vänner, i din tro eller din familj. Boa in dig och sök trygghet i det som går – när livet i övrigt känns otryggt.

❄️ 5) Blir du ledsen, krama ett träd! Det hjälper!

Här behövs inga omtolkningar. Att krama träd är tröstande. Inte bara för barn som gått vilse."

:heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Alla kartonger jag har släpat med mig fyllda med alla saker som jag har samlat på mig under livets gång har nu kommit till en vägs ände...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Ramona
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 143
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 431
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp